2014. 11. 24.

Mauerfall in Klausenburg

Negyed százada, 1989 november 9-én, omlott le a berlini fal, amelyet a német fővárosban számos rendezvénnyel ünnepeltek meg: a Lichtgrenze látványosságai mellett a közlekedésbarátok is készültek. Ám nem csak ott, hanem a volt (kelet-)berlini villamosok új otthonában is megemlékeztek a jelentős eseményről.


Kolozsvár egy egyedülállóan frappáns módszerrel emlékezik a falnyitásra. Az erdélyi város több ízben is bevásárolt a csehszlovák KTD4 villamosokból: az 1990-es évek végén az egykori Kelet-Berlinben szolgáló szerelvények érkeztek, 2009-ben pedig Potsdamból érkezett néhány felújított KT4Dm érkezett – egy részük korábban szintén a kelet-berlini BVB állományában szolgáltak. Az 1990-es években ugyanis a jó állapotú, de a modern(ebb) villamosok forgalomba állításával feleslegessé vált járműveket rendkívül olcsón adták el a különféle kelet-európai villamosüzemeknek, akiknél a használt kocsik is komoly fejlődést jelentettek. Berlinből a kolozsváriak összesen 26 KT4D típusú kocsit vettek át a 2000-es évek elején.

A 49-es pályszámú kocsi Berlinben a 9122-es pályaszámot, korábban pedig a 167 646-os számot viselte és 1978-ban készült Prágában. Erdélybe 1999-ben került és 2009-ben is a berlini fényezést viselte a reklámok alatt

A Kolozsvári Német Kulturális Központ a fal lebontásának negyedszázados évfordulóját egy programsorozattal ünnepli meg, számos filmvetítéssel, szakmai előadással és fotókiállításokkal. A „Berlin is in Cluj” névre hallható projekt részeként egy Kelet-Berlinben is szolgált Tátra mobilmozivá alakul.
A kolozsvári CTP, a helyi közlekedési válllalat közreműködésével a villamos vezetőfülkéjének falára egy nagyméretű képernyőt szereltek fel, így utazás közben a Goodbye, Lenin!, A lé meg a Lola, vagy a Berlin: Egy nagyváros szimfóniája című filmekből is láthatnak részleteket az utasok.

A kolozsvári 46-os meglehetősen fiatal: 1986-ban készült Prágában és 175 848-as számon közlekedett előbb Kelet-Berlinben, majd az 1990-es évek elejétől 9488-asként rótta a köröket a német fővárosabn. Kolozsvárra 1999-ben került
(fotók: Magyarics Zoltán)

Fabian Mühlthaler, a Kolozsvári Német Kulturális Központ igazgatója szerint idén kettős évfordulót is ünnepelhetünk: a berlini fal leomlása mellett jelentős történelmi esemény az 1989 decemberi romániai forradalom. Elmondása szerint 1989-ben Nyugat-Berlinben élte át gyerekként a fal leomlását, majd később a német újraegyesítést, emlékezetei szerint egy azonos típusú kelet-berlini villamossal is utazott, ez ihlette a most megvalósított kulturális programra, és reméli, hogy az utasok is pozitívan fogadják a kezdeményezést.

Biszak Ábel

4 megjegyzés:

  1. Hihetetlen, tényleg átnevezték a RATUC-ot. Áremelés is volt? : ) A jegyek kinézete is, úgy egyáltalán, hosszú évek alatt semmit sem változott, egyszer 3-ról 3,5-re emeltek pár éve.

    Amúgy még négy utazásra szóló IJTL-s is maradt meg a családi hagyatékban, úgy néz ki, mint egy szövegmező a pauszon, és mindkét két-két számkocka van. Letépni nem kell, a jegy úgyis végignyomható a lyukasztón. : )

    Itt a moziműsor, sajna már vége: http://idogep.transindex.ro/event/1769

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyjából január óta hivatalos a Compania de Transport Public Cluj-Napoca (Kolozsvári Közlekedési Társaság) megnevezés, sok átszervezés után a CTP fogja koordinálni a teljes agglomeráció közlekedését is :) Most egy sima vonaljegy 2 lejbe kerül, két utazás 4 lej.

      Törlés
  2. Nagyon balkán még Románia, hiába állnak állítólag "jobban gazdaságilag", mint mi. Nálunk, ha van is régi villamos, azért veszik a fáradságot, hogy átfényezzék.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez is a "román igénytelenség" iskolapéldája. Úgy gondolkodnak, eredeti fényben is pontosan ugyanúgy jár az adott jármű, minek azt átfesteni? :) Az országban egységes festés csak Bukarestben és Temesváron van.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.