2017. 01. 26.

Mozdonyátépítés Szlovákiában

Komoly ütemben halad a ZSSK mozdonyfelújítási és -átépítési programja: az egykori egyenáramú mozdonyok megújulásuk után váltóáramról is képesek üzemelni és akár az ingavonati üzemben is alkalmazhatók, amelyet mostanában fedezett fel magának a cseh vasút mellett a szlovák is.





Még 2009 őszén mutatta be a ŽOS Vrútky a.s. az első, 163-as sorozatú mozdonyból átépített kétáramnemű járművét. A ZSSK flottájában 361 001-es számot kapott korábbi 163 053-as a villamosberendezések felújításával és cseréjével, a forgóvázak és a hajtás cseréjével a korábbi 120 helyett akár 140 km/h-val is közlekedhetett. A ZSSK-nak volt igénye a kétáramrendszerű gépekre, ugyanis az ország legfontosabb fővonalán, a Pozsony–Zsolna–Kassa tengelyen részben 25 kV 50 Hz-es váltóáram, míg Púchovtól keletre 3 kV-os egyenáram leledzik a felsővezetékben. Ez a korábbi Csehszlovák villamosítási programok maradéka, hiszen a kassai vonal északi fele az egyenáramú északi korridor volt Prágából, míg a dél-szlovákiai váltóáramú hálózat a mai Csehország déli és nyugati részén lévő hálózattal volt szoros kapcsolatban. Ez a kettősség szorította rá a ČSD-t arra, hogy már nagyon korán kétáramnemű mozdonyokat vethessen be, így születtek meg a Škoda műhelyében a Gorillák, majd később a 363-as, illetve a 362-es sorozatú gépek.
Utóbbiakból épült egyáramrendszerű változat is: a legnépesebb flotta a 163-asoké: a Peršingekből 1984 és 1986 között 147 darab hagyta el a pilzeni gyárat. 1991-ben hatvan mozdonyt átépítettek 162-es sorozatúvá, ami azt jelenti, hogy a hajtás módosításával akár 140 km/h-val is közlekedhettek a korábbi 120 km/h helyett. A ČSD emellett szolgálatba állított még 1984 és 1990 között 181 darab 363-as sorozatú kétáramnemű gépet, amelyekből 1991-től fogva építették át az összesen 81 darab 362-est. Készült még amúgy kizárólag váltóáramról működő masina is, a Princezna becenevű 263-asokból 1984-ben és 1988-ban összesen 12 darab hagyta el a gyárat.

A ZSSK 361 003-as pályaszámú gépe Poprádon
(a képek forrása: Wikipedia)

A Szlovákiába került 162-es és 163-as sorozatú mozdonyok bevetési lehetőségei az idők folyamán némileg lecsökkentek, a nemzetközi forgalom átrendeződésével és a belföldi közlekedési igények megváltozásával ugyanis elsősorban a többáramrendszerű járművekre mutatkozott igény. Különösen igaz ez annak fényében, hogy a szlovákok elsősorban a váltóáramú vasútvillamosítást preferálják az utóbbi időben és hosszú távon a meglévő egyenáramú hálózatot is szeretnék átállítani váltóáramúra.
A modernizációs program keretében előbb öt mozdonyt építettek át Ruttkán, ezek lettek a 361.0-ás sorozat. A következő tíz, majd a további gépekkel ellentétben ezek a masinák csak 140 km/h-val közlekedhettek, de a 361.1-es sorozat már akár 160-al is húzhatja a vonatokat.
A mozdonyok elsősorban a Pozsony–Kassa tengely könnyű személy- és gyorsvonati forgalomban közlekednek. Ezen túlmenően a Csehország felé közlekedő EuroCity-járatokon is megfordulnak, de Kassa és Ágcsernyő között is akad számukra vontatnivaló.
A 86 tonna szolgálati tömegű mozdonyok egyenáram alatt 3600; váltóáram alatt 3200 kW teljesítmény leadására képesek. A 361-esek két telephelyen, Pozsonyban és Kassán honosak. A fővárosban a 361 101-110 és a 361 124-128-as pályaszámtartományú gépek honosak, a keleti nagyvárosban pedig a 361 001-005 és a 361 120-123-as számú gépek leltek otthonra. A hírek szerint hamarosan elkészül a 361 129-es is (ex 163 121), várhatóan ez a gép is Pozsonyba kerül. Ekkortól a ZSSK-nak már csak összesen 12 darab 163-as sorozatú gépe lesz csak, ezek mindegyike (163 101, 163 104-110) mind Kassán honosak és napirenden van az átépítési program kiterjesztése is ezekre a mozdonyokra.

RegionalBahn hírösszefoglaló

3 megjegyzés:

  1. Állítólag folyamatosan halad az ipari frekvencia Kassa felé, lehet tudni hol tartanak? Persze a mi számunkra az a legfontosabb kérdés, hogy mikor lesz Hidasnémetiben az átállás?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyelőre Bratislava–Púchov között van 25 kV 50 Hz most is. Nem tudom, meddig húzzák majd az átállást, ugye Púchovnál ágazik el a prágai fővonal, ott viszont a ČD erősen tolja még az egyenáramú és egyáramrendszerű gépeket.

      Törlés
  2. Zsolnánál egyenlőre megállnak, onnantól még hosszú ideig keletre 3000V marad, már csak a Cargo és a magánvasutak miatt is, hisz a Szlovák Cargonak több, mint 100 gépe nem alkalmas csak egyenáramra. Tervben van a Besztercebánya-Martin, és a Zólyom - Kassa-Hanniska közötti vonalak villamosítása immár 25 KV-al, ezek villamosítása viszont húzódik, mert ide a villamosításon felül villamosmozdonyok is kellenek.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.