2017. 06. 27.

Kedvezőbb díjszabás a tehervonatoknak

Bár a vasút az egyik, a környezetet legkevésbé terhelő közlekedési és szállítási mód, mégis egyre csökken a teherszállításban a részesedése. Ennek oka az infrastruktúrát üzemeltető társaságok árképzése, de a folyamatosan emelkedő pályahasználati díjaknak próbálnak gátat szabni Németországban: olcsóbb pályahasználati díjak elérését célozza a a szövetségi kormányzat legújabb terve.


A vasúti teherszállítás fejlesztését célzó intézkedéscsomagról döntött a német szövetségi kormányzat a CSU-s szakminiszter, Alexander Dobrindt javaslatára. A szövetségi kormányzat elképzelése szerint 350 millió eurót foglaltak le a jövő évi költségvetésben a teherszállítás támogatására. A mostani bejelentés szerint mintegy 50 százalékkal csökkenne a vasúti teherszállítás pályahasználati díjainak terhe.
Ezt a forrást közvetlenül az infrastruktúra-üzemeltető, a DB AG kapná meg a szövetségi kormányzattól, ennek fejében csökkenteni kellene a pályahasználati díjat a tehervonatok esetében. Az operátorok számára ez a kedvezmény a villamosenergia-felhasználást érintené, tekintettel arra, hogy ez a leginkább zöld módja az áruszállításnak. Ráadásul a hosszabb, akár 740 méter hosszú tehervonatok hatékonyabban használhatók, ellenben ehhez számos helyen szükséges az infrastruktúra fejlesztése, a mellékvágányok hosszának bővítése.
A szakmai szervezetek üdvözölték a kormányzat döntését, az Allianz Pro Schiene és a Verband der Bahnindustrie egyértelműen úgy látja, hogy jóval vonzóbb szállítási lehetőség lehet a közútnál. Egyedül csak azt a kritikát fogalmazták meg, hogy túl későn született meg a döntés. Az SPD szerint viszont nem csak a tehervonatok, hanem a személyszállító vonatok esetében is szükséges lenne a pályahasználati díjak csökkentése, mert a távolsági autóbuszokkal csak így vehetik fel a versenyt a kötött pályás járatok.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Nálunk nem a mellékvágányok /valójában nem átmenő fővágányok/ hossza annyira a gond, hanem az, hogy a pályakorszerűsítések során "hév-esítik" a vonalakat, alig hagyva veszteglési, tárolási lehetőséget a tehervonatok számára az állomásokon. Lásd például 30a vonal felújítása. Ezért, vagy lustaságból gyakori az utasperonok mellett veszteglő tehervonat, ami veszélyes is, és akadályozza az állomás rendeltetésszerű használatát, mint például vonatok előztetése.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.