2017. 09. 25.

START Klub kártya: az átalakítással az utas nem járhat jól

A Csépke András vezetése alatt álló MÁV-START újabb lépéssel próbálja meg eltávolítani az utasokat a vasúti közlekedéstől - ezúttal ráadásul a kedvezményekért nagyon is sokat fizető törzsutasokat. Ha már a prágai EC-ket nem sikerült zónázó vonattá tenni, akkor a jelek szerint a már bejáratott törzsutaskártya nyirbálásán keresztül az utasok számának csökkentésében látja a jövőt a nemzeti vasúttársaság.



A MÁV-START honlapján viszonylag jól eldugva az alábbi tájékoztatás jelent meg a minap ott, ahol az utasok a START Klub kártyáról informálódhattak, illetve eleddig online intézhették a lejáró kedvezménykártya hosszabbítását. Szó szerint idézzük ezt a tájékoztatást:
„Az 50%-os kedvezményt biztosító START KLUB kártya megújítása érdekében  szükséges technikai változtatások miatt a START Klub 50% kártya  meghosszabbítása a továbbiakban nem lehetséges. A kártyát legkésőbb 2017. szeptember 30-ig lehet a személypénztárakban megvásárolni. A kellemetlenségért elnézésüket kérjük.”
Látszólag teljesen ártalmatlan lépésről lehet szó elvileg, hiszen időről időre szükség van a kártya technikai megvalósításának módosítására, biztonsági elemek cseréjére és így tovább. Ezzel nem is lenne baj, de mivel egyre nagyobb divatja van az ilyen filléres kommunikációs patronok mögé bújva sumákolásnak, megkerestük a MÁV-START Ügyfélszolgálatát, hiszen szerzőnk maga is kártyabirtokos és joggal tart igényt arra, hogy tájékoztassák arról, mi is változik? Természetesen megtudtuk azt, ami ránk tartozik - azaz a klasszikus Hofi-poénnal élve: semmit. Majd szíveskedjünk mi tájékozódni és amúgy is... Arról már nem is szólunk, hogy ilyenkor talán illő lenne az ügyfélszolgálati szervezetnek automatikusan felajánlani a tájékoztatást, de erre nem is számítunk, hiszen már az első lépcsőnél megpróbál eltántorítani az utazástól az utast a MÁV-START.
Nyilvánvaló, hogy megjelent írásunk hatására érkezett a szerzőhöz a MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálatának az a válasza, amellyel pontosították a korábbiakat, miszerint várhatóan szeptember 27-28. körül tudnak majd bővebb tájékoztatást adni a várható változásokról. Ez azonban így és már édeskevés és felveti az ügyfélszolgálat vezetőinek és az értékesítésért felelős vezetőknek, valamint a vezérigazgatónak a személyes felelősségét is.
Később, szeptember 29-én este a honlapon szereplő szöveg már módosult és 2017. december 9-éig lehet új START Klub Kártyát igényelni. Nyilvánvaló, hogy írásunk és a nyilvánosság hatására visszakozott a MÁV-START Zrt. vezetősége káros tervének végrehajtásától.
Az ügyfélszolgálati szervezettől sem személyesen, sem telefonon, sem e-mailban nem kaphatunk érdemi információkat, sőt, még csak azt sem ajánlják fel, hogy majd ők szólnak, ha változik valami. A meglévő START Klub Kártya-birtokos ügyfeleket ennyire (nem) kell megbecsülni?

Visszatérve a technikai részletekre való hivatkozáshoz: a dolog rendben is lenne így – ám a témát jól ismerő forrásunk korábban már arról beszélt, hogy komoly tervek vannak az új kártya igényléstől vagy (online leadott) hosszabbítástól függően 30-35 ezer forintért elérhető, 50%-os kedvezményt kínáló kártya átalakítására. Tekintettel arra, hogy egy igen sikeres termékről van szó, amit nagyon sok utas használ, szinte természetes lépés, hogy a vasúttársaság az utasok számára kevésbé attraktív irányba próbál majd variálni.
Az elképzelések között a leginkább megvalósításra esélyes az a megoldás az, hogy a mostani kártyatípust kettéválasztják: a jelenlegi árszínvonalnál valamivel, talán egy jelképes 2-5 ezer forinttal olcsóbb árért elérhető kártya csak 100 kilométeres utazás felett kínál kedvezményeket, ráadásul a gyorsvonati pótjegy megváltása alól sem mentesítene és Budapesten belül sem lehetne díjmentesen utazni vele. Ezzel a vasúttársaság elsősorban az ingázókat próbálja meg elüldözni a kedvezménykártyától, hiszen a budapesti elővárosban jobbára 100 kilométernél rövidebb távon utaznak az ingázók és amíg a START Klub Kártyával 50%-os menetjegyet lehet váltani, addig aligha veszi meg az utas a több tízezer forintos bérletet, amelynek ugyan 86%-át fizeti a munkáltató (mert ez kötelessége), de általában egy-két hónapra előre meg kell azt hitelezni a munkavállalónak a munkahelye felé.
A másik ág nagyjából a mostani szolgáltatásokat kínálná, azaz korlátlan távolságra lehetne igénybe venni az 50%-os kedvezményt, talán budapesti díjmentes vonatozás is járna vele, ám összességében sokkal drágábban, majdnem kétszeres áron, 50-60 ezer forint körüli összegért kínálnák a kártyát az utasoknak éves szinten. Valószínűleg ebből fél éves változat sem készülne már.
Ez a lépés egyértelműen rossz megoldás az árérzékeny magyar fogyasztók esetén. Ráadásul nem is burkolt áremelésről van szó a második változat esetében úgy, hogy többletszolgáltatást nem is kínálnak mellé. Csak egy példa: az egyre ritkuló elsőosztályú kocsikba is kínálhatna kedvezményeket az emelt árú kártya, neadjisten ingyenes helyfoglalási lehetőséggel kecsegtetne, akkor talán megfontolható lenne a mögötte rejlő többletszolgáltatásokért a magasabb ár.
Halkan megjegyezzük: az igazából túl sok mindenre nem jó RailPlus kedvezmény a jelenlegi 25-ről 15%-ra csökken majd.

Elővárosi utasok a Keleti pályaudvaron. A MÁV-START vezetésének szájaízéhez képest túl sokan vették igénybe az 50%-os kedvezménykártyát, ezért is kell azt átalakítani úgy, hogy senkinek se érje meg a jövőben kiváltani

Összességében azért is elhibázott lépés a kártyarendszer átalakítása, mert azt képtelen időben kommunikálni a vasúttársaság, ráadásul ha valaki rákérdez, akkor elhajtják a fenébe, mert hát miért is kellene informálni azokat, akik érintettek?
Az biztos, hogy az átalakítás hosszú távú célja az, hogy minél kevesebben vegyék igénybe a kedvezményeket, közvetve pedig minél kevesebben vegyék igénybe a vasúttársaság szolgáltatásait. Ez pedig egybevág Csépke András céljaival, hiszen kevesebb utas esetében kevesebb vonat kell, hosszabb távon – akár állandó állami támogatással számolva – kevesebb vonatért többet fizethet az állam, ebből pedig jó eséllyel többet lehet kézen-közön átalakítani úgy, hogy „elveszítse közpénzjellegét”, nyilván a kisvárdai stadionban egymás mellett szurkoló cégvezetőt és szakminisztert ez baromira nem érdekelné.

A lényegében törzsutas-kedvezménynek is tekinthető rendszer alapjainak átalakításával elvesztheti a MÁV-START árérzékeny törzsutasainak nagy részét. A drágább „alapkártyához” persze nem társulnak majd többletszolgáltatások...
(fotók: Halász Péter)

A START Klub következő „szintje”, a díjfizetés nélküli utazást kínáló START Klub Bónusz nem csekély mértékben van túlárazva: éves szinten 250 ezer forintot kérnek érte és „természetesen” nincs havi részletfizetési lehetőség sem, bár a havi 23 ezer forintos ár sem túl vonzó a mögötte rejlő szolgáltatásokért. De nem csak az alap START Klub termék változik majd, szinte valamennyi START Klub kártyatípus ára emelkedik majd. A nem névre szóló, csak cégek által igényelhető START Klub Prémium kártyát is több felé akarják szedni – a hírek szerint a MÁV-START-nak az fáj, hogy sok magánvasút ezt adja a dolgozóinak az önköltségi utazásokhoz, ők pedig használják az 1. osztályt és az üzleti várót – aminek amúgy a döglött lőtéri kutya se lenne a vendége, már persze az ott fetrengő, sokszor bántóan ápolatlan megjelenésű vasútőrökön kívül.
Érdemes megnézni a külföldi, hasonló jellegű példákat is. Csak összehasonlításként: az osztrák ÖsterreichCard 2. osztályra, egy évre 1784 euró (napi 4,90 euró); a német BahnCard 100 pedig 4190 euró (havi fizetés esetén 388 euró) – a mögötte rejlő szolgáltatások pedig nem egy árnyalatnyival érnek többet, mint amit hasonló áron a MÁV-START kínál. Az is érdekes párhuzam, hogy miközben a START leszoktatni igyekszik mindenkit a saját törzsutasprogramjáról, az ÖBB éppen mostanában futtatja a „Preis steht Kopf" kampányt, melynek keretében a szintén félárú utazásra jogosító VorteilsCard elektronikus változata az eredeti 99 euro helyett 66 euróért kapható.
De nem csak Nyugat-Európa némileg magasabb bér- és életszínvonalát érdemes megnézni. A cseh vasút, a ČD INKarta nevű ajánlata hasonló kedvezményeket kínál, mint az alap START Klub Kártya, ennek ára jelenleg évi 2990 korona, hozzávetőleg 35500 forint. Ráadásul a magyar megoldással szemben a bérletekre is ad kedvezményt, 15%-ot; a diákbérlet árából pedig 25%-ot enged el a kártyabirtokosoknak a ČD. Ráadásul elvileg elég a jegyvizsgálónak egy vonalkódot (QR-kódot) felmutatni a kártya helyett, amit a jegyvizsgáló kéziszámítógépével olvas be és így ellenőrzi az érvényességet. Bónusz: egyszerre 1 vagy 3 évre is megváltható az INKarta. Sőt, amíg Magyarországon a teljesárú kocsiosztály-különbözet fizetendő a START Klub Kártya birtokosainak, addig a ČD ebből is enged 50%-ot és elővételben váltott jegyek esetében még akár további kedvezményeket is kínálnak az utasoknak.
Nagyon fontos kiemelnünk, hogy írásunk több különálló forrás egybevágó értesülései és az általuk ismertetett munkaközi anyagok tartalmán alapul. A végleges döntés, illetve szabályozás tartalma nagyban függ jelenlegi írásunktól és attól, hogy a nyilvánosság ereje mekkora nyomást tud gyakorolni a vasúttársaság vezetőire. Nem kívánjuk olvasóinkat bíztatni semmilyen akcióra, de jelezzük, hogy ha az Ügyfélszolgálat számára elegendő mennyiségű észrevétel érkezik a következő napok során a végleges szabályozás kihirdetése előtt és később annak ismeretében, bízunk abban, hogy a törzsutasok számára kedvező irányban módosulhat a most vázolt tervezet.

Halász Péter, Magyarics Zoltán

21 megjegyzés:

  1. 60000-ért nem lesz érdemes kártyát venni, teljesárú jegyért nem érdemes tömegközlekedésre szállni. Akinek minimális affinitása van az elefántcsonttornyon kívüli világához, nem nehéz ezt belátnia....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na és szerinted a fent említett döntéshozók célja vajon mi...? :) Vagyis inkább :(.

      Törlés
    2. Ex-VJV kollégám szintén mondta, hogy egy kifejezetten sikeres termékről volt szó. Startos munkavállalóként nem fedném fel a kilétemet, de azt leírnám, hogy a vasutastársadalom immunrendszerére nézve szegénységi bizonyítvány, hogy ennyire kontraproduktív és káros emberek ott lehetnek ahol, olyan kompetenciákkal, amikkel.

      Törlés
  2. Tiszta bolsevik felfogás, semmit sem változott a"rendszer váltás" óta.

    VálaszTörlés
  3. Tökéletesen tükrözi a kormányt, az orbánizmus egy pántlikás neokádárizmus, kezdődő rákosi jegyekkel. Ez a szektor keményen tükrözi ezt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, a Rákosi-rendszer még jobb is volt a vasútnak, akkor nem volt sem alibimenetrend, sem fűnyíróelv!

      Törlés
    2. A kádári közlekedéspolitika még a 68-as koncepcióval együtt is vasútbarátabb volt mint a mai

      Törlés
  4. Sejtettem, hogy az ingázók ingyenes Budapest-bérletéből előbb-utóbb gebasz lesz, de azt nem gondoltam volna, hogy ezt a teljes törzsutas rendszer ellehetetlenítésével próbálják majd megoldani. Meg lehetett volna oldani pótjegy-bérlettel vagy valami hasonlóval a közigazgatási határon belüli utazást, bár én a meglévő ügyfelek sarcolása helyett az egyre újabb ügyfelek megszerzését láttam volna a járható útnak.

    Eddig még nekem, távol-vidékinek is megérte ilyen kártyát vásárolni. Ezentúl úgy tűnik nem éri majd meg.

    VálaszTörlés
  5. Azt gondolom, rövid időn belül meg fog jelenni a belföldi légi közlekedés Magyarországon. A MÁV tudatos leépítése a Győr/Sármellék/Bp/Kecskemét/Debrecen közötti útvonalakra történő fapados belépésnek ágyaz meg. Ott születnek a nagy pénzek a spekulatív géplízingelő tőke és a politika összefonódásából.

    Ha a Malévnek lehetett áruló vezetője, aki lebontotta a céget a saját légitársasága kedvéért és nem állt hadbíró elé érte - akkor a MÁV-nak miért ne lehetne áruló vezetője, aki lebontja a magyar vasutat a viccel légitársaság kedvéért és náluk kap helyette zsíros pozíciót?

    (Az általában vasútrontással gyanúsított személygépkocsi-használaton ugyanis már nincs mit növelni, Magyarország a rendszerváltás óta teljesen autóbolond.)

    VálaszTörlés
  6. Kedves Tamás, azért pár dolgot ne felejtsen el. A MALÉV többek között annak is köszönhette sorsát, hogy a mindenkori politikai elit volt olyan kedves nem elfelejteni szétlopni az egész céget. Nem beszélve a kiskirályokról, a 65 éves sztyuvi klikkekről, akik haveri körben osztották szét a zsíros hosszútávú járatokat, és még sorolhatnám. Ugyanez történt millióegyszer a Magyar Televízióval és más állami intézményekkel is.

    Tudomásul kell sajnos Önnek is vennie, hogy a MÁV mai napig egy hatalmas szociális foglalkoztató, főleg irodai téren. Ezt a pénzt (is) ki kell termelni valahonnan, ahogy a politikai okokból járatott mellékvonalak árát is.

    És azt is el kell fogadnia, hogy az igények megváltoztak. Az idő fontossá vált, abban pedig az elővárosokon kívül a MÁV nemigen tud labdábra rúgni. 3 óra alatt Pécsre + helyi közlekedés, 2.5 óra alatt Szegedre, mindezt annyiért, mint egy egyszemélyes autóút? Teljes áru utas erre nincs!

    Aki van: az agyontámogatott határon túli magyar, az arcképes igazolványosok az 1. osztályon, a nyugdíjasok és a diákok. Kedvezményüket mi, adófizetők vagyunk olyan kedvesek kipótolni.

    Az egyetlen üzlet a MÁV-nak az előváros és az IC. Még szép, hogy ebből próbálnak minél többet levenni. Nézzen körül Németországban, mennyibe kerül egy vonatjegy, nem véletlenül arat a Flixbus.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. @ swf3: jogosak a felvetéseid. Bár azért a közvetlen párhuzamvonás Németországgal azért nem jó, mert amíg a regionális tarifákat a közlekedési szövetségek eltérően határozzák meg, a Produktklasse A kvázi piaci alapú, érdemi állami árkiegészítés nélkül. Itthon viszont pont az SKK-n nem volt árkiegészítés, illetve csak annyi, mintha teljes árú jegyet venne a kuncsaft, mert ez üzletpolitikai kedvezmény amúgy. Viszont egy-egy utas esetében azért a nyújtott kedvezmény összege nagyjából be is jön az 50%-os kártya árával.

      A mellékvonalak kapcsán kérdés, hogy az alibimenetrend miatt vagy anélkül van ilyen helyzet, amilyen. Ebbe ne menjünk itt és most bele, messzire visz.

      A magyar belföldi légiközlekedés pedig alapvetően irreális elképzelés, még a kontinensen belül is erősen hullámzó a kínálat.

      Törlés
  7. Szóval van egy termék, aminek az árát várhatóan gyakorlatilag a kétszeresére növelik, miközben a nyújtott szolgáltatások nem változnak?

    Az a helyzet, a Start kártyát túrázáshoz váltottam ki, az országot járni tökéletes volt. Kétszer ennyiért nem fogom kiváltani, és nem fogok teljesárú jeggyel sem közlekedni, hanem megyek busszal, ugyanis nem a sinekhez ragaszkodom, hanem, hogy eljussak egyik helyről a másikra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Országjáráshoz, túrázáshoz mondjuk az ócsított verzió ezután is jó lesz, mert a 100 km alatti utasokat szívatják meg. A busszal aligha jársz jobban: forintra ugyanaz a tarifa, csak a gyorsvonati pótjegyet arrafelé távolsági pótjegynek nevezik. Mindezért cserébe kapsz egy olyan lábteret, amihez képest még a fecske Bhv is táncparkett.
      Amivel jobban jársz: egy jó állapotban levő használt autó, amivel tömöd az állambácsi zsebébe a jövedéki adót. Láthatóan ez a céljuk.

      Törlés
  8. "bízunk abban, hogy a törzsutasok számára kedvező irányban módosulhat a most vázolt tervezet"

    Nagyon drukkolok a Regionalbahn-nak és az utasoknak egyaránt, de attól félek, kishazánkban Döbröghy uramék háza táján senkit nem fog érdekelni, mit akar a paraszt.

    VálaszTörlés
  9. Módosítottak a közleményen, 2017. december 9-ig lehet a pénztáraknál megvásárolni a START Klub 50% kártyát.
    Hosszabbítani továbbra sem lehet.

    https://www.mavcsoport.hu/mav-start/klubkartya/start-klub-kartyacsalad-eljen-az-utazas-szabadsagaval

    Akinek január elején jár le a régi kártyája, elgondozhat, hogy érdemes-e egy hónapot átlapolnia. Ez információ hiányában nem lesz egyszerű.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szövegben egyelőre nem szerepel a december 9-i dátum, vagy csak én vagyok vak?

      Törlés
    2. Sőt én még a szeptember 30.-i dátum miatt pont tegnap vettem újat az október 31-ig érvényes kártyám mellé... :(

      Törlés
    3. Én is ismerek, aki októberi lejáró kártyája mellé muszájból megvette, bár ő csak egy hetet bukott, no meg az ötezer forintot, amivel a hosszabbítás olcsóbb lett volna.
      Az enyém júniusig, addigra talán eldöntik, mit is akarnak.

      Törlés
  10. @HP: Jelen pillanatban (19:46) benn van a szövegben a decemberi dátum.
    Szerintem abból, hogy nemhogy 27-28-ára, de még mostanra sem dőlt el a dolog, az sejlik, hogy odabenn sem aratott osztatlan sikert a tirpák javaslata.

    VálaszTörlés
  11. 9 éve ingázom vonattal/startkártyával/, azóta szisztematikus a szolgáltatás leépítése. Először nem állt meg a vonat - 7 kilométert kell mennem, hogy vonatra szálljak. Majd járatritkítás, átszállás/több mint egy órás várakozással/, elvették a csatlakozást, nyári vonat ritkítás stb. Ez a legújabb húzásuk is a MÁV vezetés kreativitását dicséri, amelyhez csak gratulálni tudok ... Ha ezt bevezetik nem kell hezitálnom a vonat és a busz/autó között, mert csak az 50% kedvezmény/ami esetemben jó, ha 10%-os valóságos megtakarítást jelent a kártya árának levonása után a megtett kilométerre kiszámolva/ miatt választom az előbbit.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.