2018. 01. 25.

Beelőzi a DVG-t a BLT?

Autóipari fejlesztések szivárognak be a városi kötöttpályára, hiszen a két ökoszisztémának szimbiózisban kell élnie. Nem kérdés, hogy bizonyos helyzetekben egy vezetéstámogató rendszer segítség lehet még a profik számára is.




Úgy tűnik, hogy a duisburgi DVG új Flexityjeinek elsősége csak pillanatnyi állapot volt, mert a Bázel környéki kisebbik villamosos szolgáltató nagy lépésre szánta el magát. Az autóiparban lassan már alapfelszereltségnek számító, lehetséges ütközésre figyelmeztető rendszerrel szereltek föl egy Stadler Tango típusú villamosra. Ez az első alkalmazása egy olyan rendszernek, amit alapvetően az úrvezetők hibáinak kiküszöbölésére terveztek és a 2016. november 1. óta forgalomba helyezett új teherautók és buszok esetében kötelező felszereltség.

Az Advanced Emergency Braking System (AEBS, Fejlett vészfékezési rendszer) fő feladata felismerni a jármű előtti álló vagy haladó járműveket és a járművezető beavatkozása nélkül beavatkozni. A beavatkozás eredménye a nevéből következően vészfékezés (vasúti szóhasználattal kényszerfékezés), ami után legfeljebb 15 km/h lehet az ütközési sebességkülönbség, így csak kivételes esetben következhet be súlyos baleset. A hivatásos járművezetők munkáját támogató rendszer a figyelmetlenségből fakadó ráfutásos baleseteket előzheti meg, de az okosabb rendszerek a kerékpárosokat és a gyalogosokat is megvédik.

A BLT-nek tesztelésre átadott rendszert a Bosch szállította és a tapasztalatok szerint legmegbízhatóbb radaros és optikai érzékelőket kombináló rendszert telepítettek. A radar a jármű előtt 160 méterre lát, a videokamera pedig az érzékelt tárgyak sebességének és pozíciójának pontosabb felmérésén felül a vágányok helyzetét és ezzel a veszélyzónát érzékeli. A rendszer először figyelmezteti a járművezetőt, majd annak tétlensége esetén automatikusan megállítja a villamost. Amennyiben a tesztek pozitív eredménnyel zárulnak, a BLT az összes Stadler Tango villamosát felszereli majd a rendszerrel. A folyamatosan növekvő közúti forgalomban egyre több ilyen rendszerrel felszerelt jármű közlekedik, így szinte elkerülhetetlen a villamosok felszerelése, ezért a közeli jövőben a városi balesetek jelentős része kiküszöbölhető lesz.

A kocsira felszerelt radaros (ablaktörlő alatt) és optikai (szélvédőben) érzékelők rögzítése még elég fura, de a tesztekhez megfelelő (fotó: BLT Baselland Transport AG)


Egy belső és egy külső felvétel a vezetéstámogató rendszer működéséről, a BLT telepén.

Budapesten is jellemző tiltott irányú bekanyarodás kivédésére általában nem alkalmas a rendszer, hiszen a közúti jármű szinte mindig féktávon belül kerül a villamos elé, így az ilyen rendszerek alkalmazása ezeken a baleseteken nem segít. Viszont a forgalmi sávban vezetett vágánnyal bőven rendelkező üzemek esetén összességében jelentősen csökkentheti a fenntartási költségeket.

Adorján Péter

1 megjegyzés:

  1. Ez a "fejlesztés" csak arra csábítja az autósokat, hogy még inkább magasról tegyenek a villamosokra és önmagukat istenítve száguldozzanak. A fordított irány lenne a helyes, a sárga villamost ősi jogaiba vissza helyezve átminősíteni (nagy) vasúttá - szóval ha eléje kerülsz te vagy a hibás. Maga az, hogy a magyar KRESZ-ben van olyan kérdés, hogy mikor ad elsőbbséget a villamos, önmagában abszurd. Miért adna elsőbbséget a vaskerék a gumikeréknek egyáltalán? A villamosok orrára nagy szörny-pofákat kellene festeni, mint az ókori hadi gályákra - hogy lássák, aki eléje kerül, meg lesz döfőkosolva. Sajnos az amerikai minta alapján elferdült gondolkodásmód az önegyéni gépkocsi közlekedést helyezi előtérbe mindenkor.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.