2017. 03. 02.

Villamostender Duisburgban

Járműcseréről határozott a duisburgi DVG. Az új, alacsonypadlós villamosok 2020-tól állhatnak forgalomba és jelentősen bővül majd az akadálymentes utazási lehetőség a város villamosvasúti vonalain.





DVG Duisburger Verkehrsgesellschaft AG 2020-tól 47+5 villamost vásárolhat. A tulajdonképpeni döntést még 2016 szeptemberének végén hozták meg a vásárlásról, de a financiális háttér tisztázása elhúzódott és csak mostanra sikerült ennek kapcsán is megállapodni.
Érdemes először a leváltani tervezett járművekkel megismerkedni: az GT10NC típusú villamosok 33 méter hosszúak, oldalanként 5 ajtóval bírnak és a 2,20 méter villamos négy kocsiszekrényből áll, összesen 172 ülőhellyel bír, ám az alacsonypadlós felület részaránya mindösszesen csak 20% a később beépített alacsonypadlós kocsirésznek köszönhetően.

A GT10NC-k alacsonypadlós középrésszel rendelkeznek, de ez a mai igényeknek már nem felel meg. A képen a típus egyik képviselője a duisburgi főpályaudvar alatti megállóban – a villamosok az alacsony, a Stadtbahn-vonatok a magas építésű peront (a fotós háta mögött kezdődik) használják
(fotó: Halász Péter)

Az új villamosok, amelyek tervezetten az NF4-es típusjelzést kapják majd, 34 méter hosszúak lesznek és 2,30 méter szélesek. A háromrészes szerelvényen oldalanként hat ajtó lesz, a nyolctengelyes villamos utasterében 200 utas fér majd el és 70% lesz az alacsonypadló részaránya.

Egy lehetséges látványterv az ÖPNV Essen közlekedésbarát oldal szerint

A tervezett szerződés szerint a villamosok gyártójának biztosítani kell majd a kocsik karbantartását is húsz éven keresztül, ehhez pedig bérbe veheti a DVG műhelyét és eszközeit, valamint a meglévő DVG-s karbantartó személyzetet is átveheti folyamatosan – ezzel a Rajna-Ruhr-vidék nem éppen gazdag térségében garantálják a folyamatos foglalkoztatottságot. Az alkatrészellátást 24 évig és opciósan további 32 évig kell biztosítania a járművek gyártójának.
A most kiírásra kerülő tenderen a résztvevők 2017 harmadik negyedévéig tisztázhatják a kérdéseket, az ütemezés szerint pedig az első jármű építése 2019-ben kezdődhet majd. Az első kocsiknak 2020-ban, az utolsóknak pedig 2022-ben szolgálatba kell állniuk. Ez után kerülhet majd sor a további öt opciós jármű lehívására.
A DVG tervei szerint a térség közlekedési cégei által már megrendelt NF2/NF3-as kocsikhoz hasonló villamosokat kell elképzelni majd. A tender eredményhirdetésére 2017 őszig várni kell.
A DVG-nek jelenleg 46 darab GT10NC-je van állományban, ezekkel szolgálják ki a város két állandó és egy időszakos villamosvonalát, a 901-est (Obermarxloh Schleife–Mühlheim Hauptbahnhof) és a 903-est (Dinslaken Bahnhof–Hüttenheim Mannesmann Tor 2), valamint az időszakos 902-es vonalat (Walsum Watereck–Grunewald Betriebshof).

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.