2019. 08. 05.

HÉV 132

Szombaton ünnepelte az első helyi érdekű vasút megindulását a MÁV-HÉV Zrt. a Szilasliget megállóhely melletti nagyréten. A program érdekesnek ígérkezett, de a Forma 1-hétvégével együtt nem volt túl szerencsés az időzítés.




A manapság H6-os viszonylatjelzést viselő HÉV első szakaszának 1887. november 24-i átadására emlékezvén tartott családi- és nosztalgianapot a lassan 3 éves MÁV-HÉV. A szokatlanul nem kerek évszámra helyben sem kaptunk magyarázatot, de a nosztalgiázni vágyó utasok és a fotósok is kaptak megfelelő mennyiségű témát.

A Forma 1-hétvége miatt megerősített, 6 kocsis vonatok közlekedtek a H8-as vonalon – szükség is volt a kapacitásra

Az eseményre Szilasliget peronjától a HÉV-logós lufikkal szegélyezett csapást követve juthattunk el, ahol az alapfelszereltségnek számító információs sátor–színpad–lacikonyha szentháromság mellett megfelelő mennyiségű fedett sörpad és néhány kisebb hagyományőrző egyesület standja adta a statikus díszletet. Aktív pihenésként a kézihajtányozást lehetett kipróbálni, emellett az elmúlt hónapokban leszerelt még BKV-s dizájnú állomásnév-táblákat lehetett megvásárolni.

A szilasligeti nagyrétre az információs sátor mellett elhaladva juthattunk be, a MÁV-HÉV dolgozói fehér és zöld egyenpólóban voltak megtalálhatóak

A megnyitót Keresztes Péter, a MÁV-HEV Zrt. vezérigazgatója és Franka Pál Tibor, Kerepes polgármestere tartotta

A rét egyik szélén kézihajtányozni lehetett kicsiknek és nagyoknak

A fotósoknak is kedveztek a szervezők, hiszen összesen három nosztalgia-szerelvény közlekedett a gödöllői hálózaton. Megfigyeléseink szerint a legtöbb utast megmozgató lehetőség az NH8 viszonylatjelzést viselő, Cinkota és Mogyoród között ingázó M.VIII és L.VII páros volt, a második helyre az eredetileg az ACsEV-motorkocsival kiszolgálni tervezett Kerepes–Szilasliget betétjárat került. Felármentes nosztalgiaként pedig a csepeli üzemtől kölcsönkért M.IX/A ingázott a H9-es vonalon.

A 251-es pályaszámú M.VIII-as motorkocsi és a 87-es számú L.VII-es mozdony érkezik Mogyoród állomásra. Ez a nosztalgiaszerelvény volt az, amelyik elérte ezt az állomást is

Az M.VIII-as motorkocsi immár ötödik üzemeltetőjénél dolgozik


A gyártáskori (1952-1953) állapotára visszaalakított motorkocsi oldalán korabeli feliratok és iránytáblák fokozták a hangulatot

A MÁV (korábban Vonatinfó) alkalmazásban ezen a hétvégén a menetrend szerinti menetjegyeket és a nosztalgiajáratokra a felárat is meg lehetett vásárolni, ezzel a MÁV-csoport a jegyváltási lehetőségeket terjesztette ki néhány napra a szubjektíve legrosszabb állapotú vonalára. Az előzetes kommunikáció szerint a különleges felárat csak virtuális formában lehetett volna megváltani, de a valóságban a vonatok személyzete is árult papír alapú menetjegyeket.

A nap első menetében az ACSEV-motorkocsi Csömörről indult és a kavicsbányai vonalon érte el a gödöllői fővonalat. A benzin-villamos motorkocsi a továbbiakban elvileg csak Kerepes és Szilasliget között ingázott – ám ebből nem lett sok minden végül...

Az ACsEV-motorkocsi az egyik csapágytok hibája miatt csak az első körét dolgozta le, délután utasok nélkül közlekedett Csömörről Cinkotára

Helyettesítésére a két Ganz-Mávag DVM2 típusú – a HÉV-nél DL XVI típus – mozdony közé fogott, frissen felújított P.XV-ös pótkocsi került beállításra

A MÁV-hoz kerülés óta a HÉV-üzem is látványosan próbál a hasonló jellegű buszos és villamosos programokkal lépést tartani, de erre a díjszabási és járműállományi helyzet nem feltétlenül előnyös. A '80-as és '90-es évek selejtezési hullámakor nem fordítottak figyelmet a múlt járműveinek megtartására, a korábbi HÉV-gazda, a BKV kezelésében maradt szentendrei múzeum is meglehetősen lehangoló képet fest a muzeális tevékenységről.

A H9-es (csömöri) vonalon az ideiglenesen ide áthelyezett M.IX/A motorvonat szolgáltatta az érdekességet

Az Örs vezér tere felé távozik a H9-es vonalon ingázó M.IX/A motorvonat

Jó bő fél óra elteltével tért vissza a szerelvény ismét Cinkota alsóhoz. Érdemes megnézni a környezetet: mintha nem is egy bő másfélmilliós városban járnánk...

A csömöri vonal fél órás követését nem egyedül adta az M.IX/A, hanem egy M.X/A sorozatú szerelvény volt a másik, a mindennapokat is megtestesítő jármű a vonalon

Vessünk egy pillantást a vonal központjának számító Cinkotára is! Itt éppen egy nagyegység távozik Gödöllő felé – ne tévesszen meg senkit, a gödöllői HÉV még mindig baljáratú pályával bír, bár elvben lehetséges a jobbra hajts a vonal nagy részén

Az utolsónak megmaradt baljáratú vonal dolgozói láthatóan mindent megtettek, hogy minél több boldog látogató mehessen haza kellemes élményekkel.

Csak halkan, de érdemes kitérni arra a néhány fotósra, akik igazából magukénak érezték a terepet, de annyira, hogy mások munkája sem zavarta őket. Ezen a képen a háttérben várakozó hármas bár tudta, hogy a peronon is áll egy fotós és egy videós, nem húzódott háttérbe, hanem a mindentudásuk és tökéletességük tudatában várták a forgalmi szerelvényként érkező M.IX/A-t. Vagy csak szerettek volna szerepelni a RegionalBahn oldalán? Így vagy úgy, de megkapták a maguk öt perc hírnevét

Adorján Péter, Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.