2019. 08. 12.

Praha-Smíchov: felújítás csak komplexen

Egyelőre elhalasztásra kerül a prágai Smíchov vasútállomás teljeskörű felújítása. Az állomás vasúti infrastruktúrájáért felelős SŽDC a Cseh Televíziónak jelentette be először a rekonstrukció felfüggesztését.




A cseh főváros vezetése is régóta tervezi a pályaudvar környezetének fejlesztését és átépítését, éppen emiatt csúsztatják el a vasúti fejlesztéseket. A tervezet szerint a két projekt nagyjából egy időben valósulna meg, így a legrövidebb ideig korlátozva a környék forgalmát. A jelenlegi, kissé elnyúló és megosztott autóbusz-végállomás egy épületbe kerülne a vasútállomással és a metróállomással, ezzel egy valóban korszerű intermodális csomópontot létrehozva. Az állomásépület déli szárnyába költözne az összes üzemi tevékenység, így a forgalomirányítás és a adminisztráció, míg az északi szárny kereskedelmi funkciókat látna el a jövőben. A központi épületbe a jelenlegi hagyományos funkciókon (jegypénztár, ügyfélközpont) felül további üzletek kerülnek, a mellékhelyiségek közelebb kerülnek az utasok által használt fő csapásirányhoz. Természetesen az akadálymentesítés is szerepel a terveken, a metróállomásról a nagyvasúti peronokig el lehet majd jutni az újonnan épített liftekkel és mozgólépcsőkkel.
Az intermodális központ teljes építési költsége előrelátólan 3 milliárd cseh korona (37,6 milliárd forint) lesz.

A regionális buszok és egyes helyijáratok tárolóhelye a pályaudvar északi oldalán van, a reigonális járatok az épület elől; a helyi buszok ettől délebbre, a hely pályaudvarról indulnak

A vasúti peronok csak nehezen érhetők el akadálymentesen, ezen is változtatna az átépítés – ha már a vonatok jelentős része akadálymentesített járat errefelé

Hiába nagy forgalmat bonyolít le a metróállomás is a vasútállomás alatt, csak a kerekesszékeseknek van korlátlift, amivel ráadásul körülményesen lehet csak a felszínt elérni. A bőröndös vagy babakocsis utasnak marad a gyaloglás az elosztócsarnokig, ahonnan legalább a vasútállomás elérhető mozgólépcsővel. Az átépítés ezen is változtatna: a vasúti peronok, a metró és a felszín is kapna liftes kapcsolatot
(fotók: Halász Péter)

A felvételi épület északról nézve, nagyjából onnan, ahol az első képen a Penzin Akát feliratú ház kapuja van. A forma maradna, de a beltartalom alaposan átalakul. Hogy mikor, azt még nem tudom, de a pályavasút és a városvezetés inkább összehangolja a fejlesztéseket a környéken
(fotó: VitVit / Wikipedia)

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.