2020. 03. 13.

Hétvégi gyors – 2020. március 7-13.

Terjed a koronavírus Európában, a közlekedési helyzetről jelentünk. Elindult az első ex-Westbahn DB KISS. Átadták a MÁV-csoport KISS-eit. Villanybuszt vesznek Lengyelországban.


Közlekedési koronavírus körkép: a rettegés foka


A koronavírus részleteiről épp elég információ áll most rendelkezésünkre, a vírusról, annak hatásairól és terjedéséről nem tisztünk beszámolni. Mivel azonban ennek Európa közlekedésére is komoly kihatása van, nem mehetünk el mellette szó nélkül. A jelenlegi helyzetben viszont senkinek sem ajánljuk a nemzetközi utazást, ha nem teljesen elkerülhetetlen. Egyrészt a vírus terjedésének feltartóztatása érdekében, másrészt pedig a helyzet napról napra változik, egyre több ország vezet be utazási korlátozásokat, így könnyen megrekedhetünk valahol. A legtöbb európai vasúttársaság, így a MÁV-START is a nemzetközi jegyek teljes vételárát visszatéríti, az egyébként érvényes korlátozások nélkül.

Budapest | Magyarország – A BKK előbb elrendelte a buszok, villamosok, trolibuszok esetében az összes ajtó kinyitását a CoVID-19 vírus terjedésének lassítása érdekében, majd március 12-én 0:00-tól pedig az első ajtós felszállási rendet is felfüggesztették a magyar fővárosban. A főváros vezetése mindenesetre kérte: a járműveket többször takarítsa az üzemeltető, a kérés elsősorban a BKV-ra vonatkozik.
Az egyetemek és kollégiumok bezárása miatt várt nagyobb utasforgalom elszállítása érdekében a MÁV-START egyes vonatokat a szokásosnál több kocsival közlekedtet. Ezen vonatok pontos listáját a MÁV facebook oldalán tették közzé.

Praha [Prága] | Csehország — A cseh kormány rendelkezése szerint bezárták az általános és középiskolákat. Emiatt a legtöbb nagyvárosban folyamatosan léptetik életbe a közlekedési szolgáltatók a kiiktatásos menetrendeket. A cseh fővárosban már március 11-én életbe lépett egy kisebb ritkítás, elsősorban az iskolák működésétől jelentősen függő utasforgalmú 107-es és 143-as, valamint a légiforgalom korlátozása miatt lecsökkent utazási igények miatt a 109-es viszonylaton közlekedtek az autóbuszok egy kicsivel ritkábban. Március 16-ától pedig a nyáron is alkalmazott „rendes” kiiktatásos menetrend lép életben a közlekedési szövetség által (PID) összes vonalon. A villamosok a feltételes megállóhelyeken is megállnak, valamint az összes ajtót kinyitják ahogy a metrók is, hogy az egyébként igényeket jelző gombot ne kelljen megnyomni.

Prágában egyelőre már most eltűnnek a magaspadlós buszok a kényszerű iskolaszüneti menetrend miatt
(fotó: Halász Péter)

A ČD jelezte: a még közlekedő vonatain a minibár szolgáltatást felfüggeszti. A klasszikus étkezőkocsik és a háló- és fekvőhelyes kocsik étszolgálatának elhagyásáról egyelőre nincs hír, bár utóbbiak amúgy se nagyon járnak majd a nemzetközi forgalom korlátozása miatt.
A cseh kormány bejelentette: veszélyhelyzetet rendel el és március 13-ától lezárja az osztrák és a német határokat, más határokon pedig összesen 11 ponton lehet csak belépni az országba. Ezzel összhangban a cseh vasúti hálózat nemzetközi forgalma is megszűnik, még a kvázi belföldiként kezelt cseh-szlovák forgalom is szünetel.
A RegioJet úgy közlekedteti nemzetközi járatait, hogy azok legkésőbb március 14-éig visszatérjenek a honos telephelyükre, Pozsonyba vagy Prágába.

Bratislava [Pozsony] | Szlovákia — Nem indít és nem fogad vonatokat a szlovák vasút sem Magyarország felől március 13-ától. Pénteken egyedül a budapesti Metropol EN-t engedik még át Párkánynál. Ez a korlátozás érvényes lesz az Ausztria és Szlovákia között közlekedő regionális vonatokra is, amely komolyan sújtja majd a határon át ingázó tömegeket.

Brno [Börénvásár] | Csehország — A prágaihoz hasonló intézkedéseket lépetek életben a Brno városában is. A feltételes megállóhelyek helyett az autóbuszok, trolibuszok és a villamosok minden megállóhelyen megállnak. Brno közigazgatási határán belül (100-as és 101-es zóna) a fedélzeti jegyváltás visszavonásig szünetel. Az utazási jogosultságok ellenőrzése csak rátekintéssel történik, az igazolványokhoz a revizorok nem érnek hozzá.

Bern | Svájc – Svájcban pénteken jelentettek be több szigorú intézkedést a vírus terjedésének megelőzésére, azonban a legtöbb közlekedési vállalat már korábban, saját hatáskörében beszüntette a járművezetőknél a jegyárusítást, amivel együtt a buszok első ajtaja is zárva marad illetve az utastér első néhány métere lezárásra kerül. Ezzel szeretnék biztosítani, hogy a járművezetői állományt ne érintse súlyosan a vírus terjedése és a közlekedés továbbra is rend szerint működjön. Az SBB az olasz vasutakkal együttműködve csökkenti a közös határon át közlekedő nemzetközi vonatok számát, de az utazás egyelőre lehetséges, habár az Olaszországba beutazáshoz különleges engedély kell. A Rhätische Bahn vonatai továbbra is menetrend szerint közlekednek a St.Moritz - Tirano vonalon, habár itt is csak külön engedéllyel lehet a határon átkelni, turistáknak az átutazás tilos. Az ma délután kihirdetett szigorítások szerint ismét bevezetik a határellenőrzéseket minden szomszédos országból, hétfőtől bezárnak az iskolák és több kantonban a síterepek is. Hogy ennek milyen kihatása lesz a közösségi közlekedésre, arról egyelőre nincs pontos információ, de valószínűleg itt is a tanszüneti menetrend kerül majd bevezetésre. Ami már biztos, hogy a tisztán turisztikai célú, nem a kantonok vagy a szüvetségi kormány által megrendelt vonatok lemondásra kerülnek. A távolsági forgalomban a vonatkísérők továbbra is dolgoznak, de a jegyellenőrzéseket komolyan redukálják, a regionális forgalomban a szúrópróba szerű ellenőrzések elmaradnak. A jegyvásárlás ettől még természetesen ugyanúgy kötelező. Az étkezőkocsik és a vonaton működő minibárok nem fognak üzemelni.

Wien [Bécs] | Ausztria – Több osztrák közlekedési vállalat is bevezette az első ajtók lezárását, illetve itt is bezár az összes iskola, ezért lassan mindenhol bevezetik az egyébként a nyári szünetben alkalmazott menetrendeket. A nemzetközi vonatok már korábban leálltak Olaszország felé, a vonatok végállomása Ausztria felől Villach illetve Innsbruck. A csehországi intézkedésekkel együttműködve az erre közlekedő nemzetközi vonatok is csak belföldön közlekednek, a határon nem kelnek át.

København [Koppenhága] | Dánia – Az északi országban a kormány teljes leállást rendelt el, az egyetemek, iskolák és óvodák bezártak, aki tud otthonról dolgozik, az utazásokat a minimumra kell redukálni, ezért itt is a nyári menetrend szerint közlekednek a buszok, vonatok. Utóbbiakra a távolsági forgalomban bevezették a kötelező helyfoglalást, így elkerülendő a túlzott zsúfoltságot a vonatokon.

Washington, D.C. | Amerikai Egyesült Államok – A vírus még Donald Trump magabiztosságán is átjutott, ami tényleg igazán riasztó tény és soha nem látott jelenség, bár állítólag Chuck Norris már megfertőzte a koronavírust... Viccet félretéve, az USA távolsági személyszállító vasútja, az Amtrak is megsínyli a koronavírus miatti korlátozásokat. A foglalások száma a tavalyi év azonos időszakához képest a felére esett, a lemondások száma háromszorosára nőtt. A cég radikális költségcsökkentési lépésekre készül – addig is, az arra hajlandó, nem kritikus pozícióban dolgozó alkalmazottak számára felajánlották az önkéntes fizetés nélküli szabadság lehetőségét. Ami a menetrendet illeti, eddig a keleti parti Acela-járatok közül mondtak le hármat, de minden bizonnyal folytatódni fog a ritkítás, ahogy csökkennek az igények...
A teherszállítás is érzékeny barométere a gazdasági folyamatoknak: a Trains Magazine AAR-adatok alapján készülő szokásos összefoglalója szerint a kombinált szállítás majdnem 14%-ot esett heti szinten a tavalyi évhez képest. Az ok nyilvánvalóan a kínai export és a belföldi expresszárú-forgalom esésében keresendő.


Elindult az első IC 17


Rostock | Németország – A Deutsche Bahn új InterCity vonala Drezda - Berlin - Rostock útvonalon a jelenleg ezeken a vonalakon kétóránként közlekedő távolsági vonatokat sűríti órás ütemre. A 17-es számott kapott vonalon azért csak most indult meg a forgalom, mert itt közlekednek a még tavaly az osztrák Westbahntól vásárolt emeletes KISS motorvonatok. A törzsvonalon felül napi egy vonatpár közlekedik Rostocktól Berlin, Lipcse, Halle, Nürnberg, Passau, Linz útirányon át Bécsbe és vissza, hiszen a szerelvények karbantartása továbbra is a Stadler bécsi karbantartóbázisán zajlik. A motorvonatok egyelőre csak részlegesen estek át a DB-dizájnra való átalakításon, a külsőre a DB Fernverkehr színeire festett szerelvények belseje sem változott, de az első napokban még a régi westbahnos színekben pompázó vonat is közlekedett a DB égisze alatt.



Indul az első MÁV KISS


Budapest | Magyarország – Nem csak a Deutsche Bahn, de a MÁV is menetrend szerinti üzembe küldi az első Stadler KISS emeletes motorvonatait. Magyarországon március 15-én vasárnap reggel 6 órakor indul az első menetrend szerinti vonat Budapest-Nyugatiból Szolnok felé. Ezután egy szerelvény lesz beosztva a 100a vonal fordájába, majd áprilistól már a váci oldalba is terveznek bevetni egy KISS-t. Ezután az első 11 motorvonat forgalomba állása auguztusig várható és továbbra is ezen a két elővárosi vonalon lesznek bevetve. A MÁV-START honlapján külön a KISS-nek szentelt oldalon a pontos menetrendet is közzétette.

Ugyan a KISS by night néven beharangozott hivatalos átadási ünnepséget lemondták még a jogszabályi korlátozások elrendelése előtt, a sokak által ismert Rizsavi Tamás viszont mozdonyvezetőként részt vett a csak a vezetőségnek megtartott bemutatón. Zártkörű sajtóeseményként biztosan megtartható lehetett volna, hiszen nehezen mondható a Keleti pályaudvarra, hogy zárt tér lenne.



Villanybuszok vidékre, egyenesen Kínából


Polkowice [Polkwitz] | Lengyelország – Kilenc darab 8,8 és 10,8 méter közti hosszúságú, legalább 20 ülő és 50 állóhellyel rendelkező, minimum 170 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt városi autóbuszra írt ki tendert Polkowice városa, az eredményhirdetés alapján pedig a lengyel Busnex és a kínai Yutong közös ajánlata nyert. Az értékelés során ár (60 %), fogyasztás (17 %), ülőhelyek száma (12 %), ajtóelrendezés (4 %), alacsonypadlósság (3 %) és az akkumulátorokra vállalt garanciaidő (4 %) szerepelt kiemelten és csak 3 pályázó jelentkezett. Meglepetésre sem a Solaris Urbino electric, sem a SOR EBN 11 típusa sem nyert, hanem a Yutong saját oldalán nem elérhető 2-2-0 ajtóképletű megoldása nyert, ami állítólag 0,76 kWh/km fogyasztással beéri, 81 utast tud szállítani és 60 hónapos garancia jár az akkumulátorra.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.