2020-05-15

Hétvégi gyors – 2020. május 9-15.

Társadalmi egyeztetés a 2020/2021-es menetrendről. Elismerést kapott a Škoda. Ibériai nagysebességű magánvasutazás. Új csarnokkal bővült a prágai főműhely. Trolikat vesz Szófia. Engedélyt kapott a HF6.


Civil egyeztetés a menetrendtervezetről


Budapest | MagyarországTársadalmi egyeztetést indít a 2020/2021-es vasúti menetrendről a Közlekedő Tömeg és a Magyar Közlekedési Klub. A civil szervezetek egy régi hiányosságot pótolnak lépésükkel: a vasúti közszolgáltatás menetrend-tervezetét Magyarországon mindig is titokként kezelték, a kiszivárgott változatokra vonatkozó külsős észrevételeket lesöpörték az asztalról. Civil szervezetek, érdeklődő civil személyek nem véleményezhették az ő adóforintjaikból megrendelt közszolgáltatás tervezett rendjét, az a privát játszótere volt a MÁV-csoport egyes vezetőinek és a formális megrendelő szakminisztérium munkatársainak. Mindeközben pedig mi magunk is többször jeleztük: Svájcban például kifejezetten várja az állam a menetrendtervezettel kapcsolatos társadalmi véleményeket minden évben.
A korszakalkotó lépés kapcsán olvasóinkak is javasoljuk, hogy látogassanak el a projekt oldalára és mondják el véleményüket a 2020/2021-es menetrendi évad közlekedési rendje kapcsán.


Elismert dizájnnal az utasokért


Tampere/Helsinki | Finnország – Finnország egyik legjelentősebb dizájnversenyén, a Fennia Prize 20 keretében kapott kiemelt elismerést a Škoda Transtech által szállítandó villamos formaterve, melyet az Idis Design Oy jegyez. A gyártó ForCity Smart Artic modelljén alapuló új járművek esetében a zsűri a felhasználó-orientált tervezést és a potenciális utasok bevonását emelte ki az értékelésében. Az időtlen, funkcionális, komfortos és hozzáférhető dizájn mellett az üzemeltetés szempontjai sem szenvedtek hátrányt, valamint majdnem teljes mértékben újrahasznosítható anyagokból épül föl a villamos. A Design Forum Finnland, a Fennia-csoport, az Elo és a Nemzeti Szabadalmi és Regisztrációs Hivatal által szervezett megmérettetésen a felhasználói élményt és a dizájnt stratégiai elemként használó cégek és szervezetek indulhatnak.

Letisztult, tipikusan skandináv formák
(grafika: Tampereen Raitiotie)


Megszűnik a monopólium


Madrid | Spanyolország – A spanyol nagysebességű hálózatot kezelő Adif Alta Velocidad (Adif AV) kiválasztotta azokat a szolgáltatókat, akik 2020. december14-től saját kockázatra szolgáltathatnak a Madrid–Barcelona–francia határ, Valencia–Barcelona, Madrid–Levante (Valencia/Alicante) és Madrid–Toledo/Sevilla/Malaga viszonylatokon. A tíz éves keretmegállapodás szerint a spanyol állami Renfe, az SNCF-tulajdonú Rielsfera és az olasz állami Trenitalia érdekkörébe tartozó Intermodalidad de Levante kapott lehetőséget. Isabel Pardo de Vera, az Adif AV elnöke szerint ez a lépés is a negyedik vasúti csomag melletti elkötelezettséget mutatja és a jövőben további vonalakat kívánnak elérhetővé tenni.


Újabb trolik Szófiának


Szófia | Bulgária – A 2014-ben beszerzett 50 darab után újabb 30 Škoda 27Tr (Solaris Trollino IV 18) érkezik 2 éven belül a bolgár fővárosba. A 37,333 millió bolgár leva (~6,8 milliárd forint) értékű ajánlatot a pályázaton egyedüliként induló Škoda Electric adta, ami 800 ezer levával (~145 millió forint) olcsóbb a Столичен електротранспорт ЕАД [Fővárosi Elektromos Közlekedési Vállalat] által elvárt árnál. Az akár 123 utas szállítására is alkalmas járművek a korábbi dízeles önjárás helyett már akkumulátoros önjárással készülnek, de az utastéri klíma sem maradhat ki. Forrásként a Környezetvédelmi Operatív Program keretében a levegőminőség javítását szolgáló támogatásokat használnak föl.


Javítócsarnokot avattak


Prága | Csehország – Új karbantartócsarnokot adtak át a prágai főműhely területén, ezzel 52 év után bővült a javítási kapacitás egy speciálisan a villamosoknak szánt épülettel. Egy évvel ezelőtt szintén itt épült szabadtéri tárolókapacitás az épület leromlott állapota miatt ideiglenesen bezárt Hloubětín kocsiszín pótlására, a csütörtökön átadott csarnokra 96 millió cseh koronát (~1,2 milliárd forint) költöttek. Az új csarnok a magas talajvízszint miatt cölöpökre épült, viszont daruzott vágányai miatt akár fővizsgák elvégzésére is alkalmas.

Minden irányból hozzáférhetőek a villamosok és emelni is többféle módon lehet őket vagy az alkatrészeiket
(fotó: Daniel Šabík / DPP)


Pecsétes papír van, de még tanulják


Düsseldorf | Németország – Megkapta a forgalomba álláshoz szükséges engedélyeket a helyi terminológiában csak HF6 néven emlegetett Bombardier Flexity Swift. Jelenlegjó fél évnyi csúszásban van a szállítás, mivel korábban az U79-es vonalon a forgóváz nem fért el minden peron mellett. A három már leszállított darabot egyelőre a járművezetők képzésére használják.

(fotó: Rheinbahn)


Lengyel-spanyol-cseh motorvonat


Ortuella / Bydgoszcz | Spanyolország / Lengyelország – Jövő decemberi határidővel rendelt a RegioJet hét PESA ELF.eu motorvonatot, amihez a spanyol Ingeteam 14 Ingetrac hajtásvezérlő egységet szállít majd. Érdekes vállalkozás lesz egy új típust ilyen rövid idő alatt legyártani és engedélyeztetni.


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Németország – Hétfőtől napi két pár ICE közlekedik Franciaországba, az egyik Frankfurt am Main–Saarbrücken–Párizs, a másik Karlsruhe–Strasbourg–Párizs viszonylatban.
Pforzheimban a városi járatokon szolgáló buszok korábban nyitott fülkéi folyamatosan kapnak egy plexifalat, így újra lehet jegyet venni a járművezetőnél. A fejlesztésen már átesett járművek szélvédőjébe egy V betűt tartalmazó kártyát helyeznek el ideiglenesen, amíg mindegyik elkészül.

Hat hétnyi szünet után újra lehet ilyen látványban része a Párizsban járóknak
(fotó: Oliver Lang / DB AG)

Csehország – Péntektől újra közlekedik Prága és České Budějovice között napi két pár Jižní expres és visszatérnek Prága és Ostrava közé is az SC Pendolino vonatnemű prémium járatok. Mivel sem Ausztria, sem Szlovákia nem nyitotta még meg a határait, nem is érdemes messzebbre közlekedtetni a vonatokat.

Napi 3 szerelvény van egyelőre forgalomban a ČD prémium szerelvényeiből
(fotó: Adorján Péter)

Most hétfőn indult egyelőre heti két alkalommal a Prága–Drezda–Berlin, csütörtökön pedig a Prága–Frankfurt–Amszterdam–London vonalon is elindultak, itt Londonba egyből kettő buszt töltöttek meg az érdeklődők, míg Berlinbe a buszok ülőhelyeinek a fele is nehezen fogy el. Következő hétfőtől a RegioJet napi egy pár autóbuszt indít Prága–Brno–Bécs útvonalon, amihez biztosítják a csatlakozást vonattal érkezve. Ahogy más cégek, a RegioJet is bízik a júniusi határnyitásban. Belföldön az utasszámaik az elmúlt 14 napban megtriplázódtak.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.