2019. 03. 15.

Hétvégi gyors – 2019. március 2-15.

Lengyel motorvonatot rendelt a cseh RegioJet. Villamospótlás miatt hosszabb útvonalon és sűrűbben jár a prágai retrojárat. Hatvan Stadler dízelmozdony északra. Bejött a sűrítés a bécsi elővárosban. Mozgólécspőhiba miatt állt a forgalom a düsseldorfi metróban. Kis híján lakóházat gázolt a Norfolk Southern tehervonata. Hírösszefoglalónk március 15-én.



Zöld ELF a RegioJetnek


Prága | Csehország – A közelmúltban villamos motorvonatok beszerzésére írt ki tendert a Radim Jančura érdekeltségébe tartozó RegioJet. A pályázaton a lengyel PESA bizonyult befutónak, így tőlük rendel hét darab kétrészes ELF.eu típusú motorvonatot a magánvasút. Az 500 millió korona értékű beszerzésre vonatkozó szerződést március 7-én írták alá a felek, de csak most adtak róla hírt.

(grafika: PESA)

A leendő motorvonatok a PESA ELF2-esek európai piacra szánt változatai lesznek, a 3 kV-os egyenáram mellett 25 kV 50 Hz-es váltóáramról is képesek lesznek üzemelni. A 600 milliméteres belépési magassággal rendelkező, részben alacsonypadlós motorvonatok Ústí nad Labem térségében állnak majd forgalomba az U5 (Ústí nad Labem–Bílina), U7 (Ústí nad Labem–Střekov–Děčín) és U14-es (Jirkov–Chomutov–Žatec–Lužná u Rakovníka) regionális viszonylatokon, ahol eleddig a ČD szolgáltatásait vehették igénybe az utasok. A megrendelő igényeinek megfelelően zöld színű szerelvények 2021 második felében érkeznek majd meg Csehországba és 2021 decemberében váltják az állami társaság vonatait.


Villamospótló retrovillamos


Prága | Csehország – A prágai Vinohrady városrészben zajló vágányfelújítás miatt szünetel a forgalom az általában a 11-es és a 13-as villamos által használt szakaszon a Flora és az I. P. Pavlova metróállomások között. Az 1,9 kilométer hosszú pályarész felújítása időszerű, az utolsó komolyabb munkákat 1980-ban végezték arra. A vágányzár várhatóan július elejéig tart.

A 23-as vonalon közlekedő egyik T3SUCS szerelvény gördül ki a Prazšký Hrad megállóból a Královka végállomás felé menet 2018 őszén
(fotó: Halász Péter)

A módosított forgalmi rendben az elterelt 11-es, a nem közlekedő 13-as és az X11-es pótlóbusz mellett a 23-as „retrovillamos” is szerepet kapott: a Zvonářka végállomás helyett a villamosok hosszabb útvonalon, a Čechovo námestíig közlekednek és ezzel együtt március 9-étől a járatkövetés sűrűbb, az üzemidő bővebb lett. A járat hétköznap 30 helyett 15 percenként, hétvégén 15-20 percenként indul. A vonalon elvileg csak a „nosztalgia” T3-asok járnak, a hét szerelvényből kettőt Střešovice, a múzeumnak is helyet adó kocsiszín ad, a maradék öt forgalmit pedig Hloubětín kocsiszín állítja ki, így maratoni kocsiszíni menetekből most sem lesz hiány.
A PID oldalán a részletes menetrend elérhető. A 23-as villamossal a közeljövőben részletesen is foglalkozunk majd a RegionalBahn oldalán.


Még 24 Desiro ML CityJet az ÖBB-nek


Bécs | Ausztria – A eredetileg megrendelt 101, illetve 2016-ban utólag hozzádobott 65 Siemens Desiro ML „CityJet” motorkocsi mellé további 24-et rendel az Osztrák Szövetségi Vasút. Az ÖBB a jelek szerint elégedett az elmúlt években forgalomba állított járművekkel, melyek egyrészt fokozatosan leváltják a 30 év feletti ikonikus 4020-as sorozatot, másrészt a keleti régióban szükséges kapacitásbővítést szolgálják. Az újabb 24 szerelvény 2020 nyarától érkezik, és szintén a keleti régióban (Bécs, Alsó-Ausztria, Burgenland) kerülnek majd bevetésre - nem utolsósorban azért, mert a GYSEV Ventus fantázianevű, műszakilag azonos alapokon nyugvó járműveivel is csatolhatóak. Az ÖBB kiemeli, hogy a korábbi járművekhez képest azonos vonathossznál 22%-al több ülőhelyet kínáló járművek a jövőben akkumulátorral is elláthatóak (ilyen kísérleti járművet láttunk is a tavalyi InnoTranson), ami növeli a járművek „jövőállóságát”. Ez utóbbi tényezőről a különféle kétéltű-hibrid járművek viszonylatában a brit piac kapcsán elmélkedtünk egyik interjúalanyunkkal. Ami pedig az ÖBB beszerzési stratégiáját illeti, a Bombardier Talent 3 járművek mennek nyugatra (Tirol, Vorarlberg), míg a VOR-régió, azaz a Bécs környéki agglomeráció marad Desiro ML és Talent 1 „CityJet” felségterület.


Hatvan Stadler dízelmozdony a finneknek


Helsinki | Finnország – A finn államvasút (VR, Valtionrautatiet) a Stadlerrel kötött szerződés értelmében 200 millió euró értékben rendel 60+100 darab univerzális dízelmozdonyt, illetve a járművek karbantartásra is szerződhetnek a gyártóval. Az új dízelmozdonyokat lehetőség szerint bármilyen munkára szeretnék fogják vetni, ezért a szokatlan kialakítás; két 950 kW-os dzelmotor adja a vonali dízelmozdonyhoz mérhető teljesítményt, amelyek között tolatómozdonyhoz hasonlóan egy vezetőállás lesz csak. A gép 88 tonnájához 346kN indító vonóerő is párosul, amivel akár 120 km/órás sebességgel is haladhat majd.


Az első mozdonyok 2022-ben fognak megérkezni az északi ország széles nyomtávú vasúthálózatára, míg a hatvanadik leszállítását 2025-re tervezik. Az új járművekkel a VR a már igencsak öreg dízelmozdony-flottáját tervezi leváltani, amelyekből ma majd kétszáz üzemel a hűlózaton. A hálózat folyamatos villamosítása mellett mégis úgy tervezik, hogy a hatvan új gép elég lesz, ha pedig mégsem, lehívhatnak a 100 opciós mozdonyokból. Ezen felül a Siemens-től rendelt 80 darab Vectron is mind rendelkezik egy kisebb dízelmotorral, amivel az utolsó kilométeren felsővezeték nélkül is boldogul.

(látványtervek: VR Group)

A Stadlernek a finn piac nem ismeretlen terep, hiszen már 81 széles nyomtávú Flirt motorvonat üzemel a Helsinki körüli elővárosi vonalakon. Dízel tolatómozdonyokat pedig már több helyre szállítottak, míg a vonali dízeles know-how a nemrég felvásárolt Vossloh-tól is érkezik.


Megéri az elővárosi sűrítés


Bécs | Ausztria – Sikeresnek értékelte a Verkerhsverbund Ost-Region (VOR) a bécsi reptérre közlekedő gyorsvasúti viszonylatok sűrítését. A 2017 szeptemberében tett intézkedés szerint a csúcsidőszakban kettő helyett irányonként négy vonat közlekedik a városközpont és a schwechati reptér között, azaz naponta 30 vonattal több közlekedik Floridsdorf és a reptér között. Az S7-es viszonylaton a mérések szerint naponta 6000-7000 ember utazik, ez a korábbi évekhez képest 30%-os növekedést jelent.
Hasonlóan sikeres a bécsi főpályaudvar és Bruck an der Leitha között közlekedő S60-as viszonylat sűrítése: a mérések szerint itt 6%-os utasszám-növekedést hozott a 2017/2018-as menetrendi időszak – közölte a VOR. Itt a napközbeni órás ütemet sűrítették félórásra, így munkanapokon szinte egész nap, hajnali 5-től 20 óráig fél óránként követik egymást az elővárosi vonatok.
A repülőtéri utasszámokhoz érdemes azt is hozzátenni, hogy a City Airport Train fantázianevű emelt tarifás vonatoktól sikerült átcsábítani az utasok egy részét, amely felerészben az ÖBB, félig pedig a bécsi repülőtér tulajdonában van - így a VOR, azaz a közlekedési szövetség szempontjából sikeres húzás a vasúttársaság szempontjából nem biztosan jelent nyereséget. Kétségtelen viszont, hogy az olcsóbb alternatívát sűrűbben megkapó utasok jól jártak. Ami pedig az S60 sűrítését illeti: az érintett településeken komoly ingatlanfejlesztések zajlanak, így vasútra biztosan szükség lesz.


Túlmelegedett mozgólépcső miatt állt le a metróforgalom


Düsseldorf | Németország – Túlmelegett a Schadowstraße állomáson az egyik mozgólépcső hajtása és fékje, emiatt állt le a forgalom március 15-én 5:48-kor a düsseldorfi Wehrhahn-vonalon. A Rheinbahn közölte: a mozgólépcsők gyártójval, az OTIS-szal közösen vizsgálják az okokat, egyelőre annyi biztos, hogy a szakemberek javításokat végeztek a mozgólépcsőn előző éjszaka. Átmeneti intézkedésként az állomás hat mozgólépcsőjét leállította a Rheinbahn.
A városi közlekedési cég közölte: február 8-án a Heinrich-Heine-Alle állomáson volt tűzriadó, szintén egy mozgólépcső fékje melegedett túl, ekkor 25 percig állt a városi vasút forgalma.


Villanytacskókat vesz a BVG


Berlin | Németország – 2020-ig tizenöt csuklós, 18 méter hosszú, elektromos hajtású buszt állít forgalomba a BVG. A kocsikat a lengyel Solaris gyártja, a villamosberendezéseket és a töltőrendszert a Siemens szállítja. A kocsi egy-egy végállomási töltéssel mintegy hatvan kilométert tudnak megtenni a számítások szerint, ez bőven elég arra, hogy a 200-as (!) vonalon kiváltsák a mostani dízelüzemű kocsikat. Azt egyelőre nem tudni, hogy a leendő 300-as vonalon milyen járművek járnak majd.


Majdnem házat gázolt a vonat Amerikában


Atlanta, Georgia | Amerikai Egyesült Államok – Ilyen is csak Amerikában történhet, avagy levezetésként egy kis közlekedési bulvár: a Norfolk Southern tehervonata kis híján házat gázolt az Atlanta–Birmingham (Alabama állam) fővonal egyik útátjárójában március 8-án. Az első hallásra furcsa esethez tudni kell, hogy Észak-Amerikában előszeretettel alkalmazzák a könnyűszerkezetes építési módot akár központi gyártással és kompletten helyszínre szállítással is a kisebb lakóházaknál. Nos, a Georgia államban lévő Temple városában egy ilyen házat szállítottak két darabban, útvonalengedély birtokában, amikor a második kamion vontatmánya felakadt a kérdéses vasúti átjáróban. A Norfolk Southern tehervonata végül nagyjából 120 centiméterre (!) állt meg az átjáróban ragadt háztól – a komoly anyagi kárral járó ütközést az akadályozta meg, hogy a vonat csak nagyjából 30 km/óra sebességgel közeledett az átjáróhóz.
Az ügy érdekessége, hogy a kamionsofőrt nem állították elő, hiszen ő érvényes útvonalengedéllyel és szabályosan rögzített rakománnyal haladt. A helyi rendőrség inkább Georgia állam közlekedési hatóságát kereste a témában, és kérték, hogy vizsgálják felül az útvonal alkalmasságát az előregyártott házak szállítására.

Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Arról szándékoztok hírt adni, hogy az IC+ próbaüzem folytatódik, vagy csak a felfüggesztés az utolsó híretek a témában, kiválóan megtévesztve az olvasókat?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha lesz hivatalos és biztos információ a miértekről is. Egyelőre a próbaüzem felvételéről sincs hivatalos közlés. És miért is tévesztjük meg az olvasót? Azon túl, hogy nem vagyunk közlekedési bulvár oldal, mint a ...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.