2020-10-03

A gleccserek nyomában – immár 90 éve

A méltán híres Glacier Express idén ünnepli a 90. szezonját. Nem épp a legjobb körülmények között, de a nagy múlttal rendelkező vonat az idei évben is szállította utasait St. Moritz-ból és Zermattba. Nézzük, hogyan jutottunk el a csak nyáron közlekedő, részben gőzvontatású vonatoktól a mai modern Glacier Expressig.




A svájci Alpok méteres nyomtávú vasútjai már a XIX. század végén elkezdtek kiépülni, de igazi felfutásuk csak a 20. század elején jött el. A Glacier Express útvonalából elsőként, 1891-re a Visp–Zermatt vasútvonal készült el, ezt követte az Albulabahn 1904-ben Chur és St.Moritz között, majd 1912-re a Reichenau-Tamins–Disentis/Mustér vasútvonal. Később kezdődött csak a Furka-Oberalp-Bahn története, a Furka- és Oberalp-hágókon átkelő vasútvonalak csak 1926-ra készültek el. Utolsó láncszemként a Visp és Brig közötti méteres nyomtávú vasútvonal 1930. június 6-án nyílt meg. Ezzel lehetővé vált az átszállásmentes kapcsolat létrehozása a két világhírű turistaközpont, Zermatt és St. Moritz között. Az akkor még három üzemeltető társaság, a Brig-Visp-Zermatt-Bahn (BVZ), a Furka-Oberalp-Bahn (FO) és a Rhätische Bahn (RhB) még az első világháború előtt felfutott európai luxusvonatok hullámát akarta meglovagolni egy magasabb szolgáltatást nyújtó, a svájci alpokon átkelő vonattal, ez lett a Glacier Express. Az első ilyen néven közlekedő Zermatt–St. Moritz útirányú kocsicsoport végül 1930. június 25-én közlekedett.

Az Oberalp Pass felé közelít az FO egyik HG 3/4-es mozdony a Glacier Expressel valamikor a járat indulása után röviddel. Itt mára lavinavédelmi galéria épült illetve a vasútvonal nyomvonala is némileg megváltozott

Mivel a Furka-hágón átkelő vasútvonal csak nyáron volt járható a hóviszonyok miatt, az eredeti Glacier Express is csak a nyári hónapokban közlekedett. A BVZ és az RhB felségterületén ekkora már villamos vontatással, előbbi esetében a rendszeres vonógép a HGe 4/4 11-15 sorozat egyik példánya volt, míg az RhB-nál szintén egy krokodil, a hattengelyes Ge 6/6 I sorozat egyik tagja volt. Ezzel ellentétben az FO vonalainak villamosítása csak 1942-re készült el, így itt a második világháború okozta üzemszünetig, 1942-ig gőzvontatással közlekedett a Glacier Express. Az eredeti vonatokba a VZ és az FO által frissen beszerzett középfelszállós AB4ü jelű kocsik kerültek, amelyek első- és másodosztállyal is rendelkeztek, de már az első években is közlekedtek harmadosztályú kocsik is, ám ezek jellemzően nem a teljes útirányon közlekedtek. Az RhB által például a híres Engadine Expressre beszerzett Mitropa étkezőkocsik a Glacier Expressben is megjelentek, eredetileg csak St. Moritz és Disentis között, majd az FO villamosításával Andermattig.

A Visp-Zermatt-Bahn HGe 4/4 13-as mozdonyával kapaszkodik a Glacier Express Zermatt felé a járat első éveiben

A második világháború után a Glacier Express 1947-ben indul újra, ekkor már végig villamos vontatással, az FO felségterületén a HGe 4/4 31-37-es sorozatú mozdonyokkal. A következő években a vonat egyre nagyobb népszerűséget nyert, így gyakran már két kocsicsoport is közlekedett röviddel egymás mögött, menetrend szerinti vonatokkal. A hatvanas évekre a Glacier Express kocsik modern, könnyűfém-szerkezetesek lettek, melyeket a három üzemeltető társaság vegyesen adott a vonatba, ám ezek még mindig nem a GEX-re kizárólagos kocsik voltak. Egészen a Furka-bázisalagút 1982-es megnyitásáig a Glacier Express csak közvetlen kocsicsoportként közlekedett a nyári hónapokban, ekkor azonban lehetőség nyílt az egész éves közlekedésre. A Furka hegyi vonal kihagyásával azonban a vonatból többet nem láthatjuk az annak nevét kölcsönző Rhône-gleccsert sem. Azonban az egész éves közlekedés és a nemzetközi turizmus felfutása a 80-as években mégis meghozta a GEX sikerét, el is indultak az első, teljes hosszon külön közlekedő vonatok.

Trains du Matterhorn Gotthard Bahn anciennement Furka Oberalp (Suisse)
Az FO és ez RhB kocsijaiból vegyesen összeállított vonat halad Grengiols viadukton egy HGe 4/4-essel az élén

A ma ismert Glacier Expresst meghatározzák a hatalmas ablakos panorámakocsik. Ezek első példányai, a kis átalakításon átesett, de ma is közlekedő Breda-kocsik voltak 1993-tól. Ezekből a kocsikból a három vasút közösen szerzett be összesen 12 darabot, külön a Glacier Express vonatokba szánva, amelyek így már tisztán panorámakocsikból álltak, ekkor még kizárólag első osztályú kocsikként. Ekkor még megvoltak a közvetlen kocsiként közlekedő GEX-ek is, amelyeket azonban már nem hívtak így, hiszen ezt a nevet a panorámakocsis vonatoknak tartották fent.

CH MGB 106 75 jaar glacier express Oberalppass 17-05-2005
2005-ben, a Stadler-féle panorámakocsik előtt igencsak színesek voltak a Glacier Express vonatok. Breda panorámák és hagyományos kocsik váltják egymást az MGB és az RhB színeiben, míg a vonat végén az RhB egyik étkezőkocsija is feltűnik

A következő nagyobb beszerzésben az ekkor már összevont Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB) és az RhB 2006-ban fele-fele arányban elosztva szerzett be 34 darab panorámakocsit a Stadlertől. Ezzel ismét új korszak kezdődött, amelyben az alap szerelvényeken nem változtattak, azok mindig két első- egy étkező- és három másodosztályú kocsiból álltak. Ezek az RhB területén St. Moritz és Disentis között párosával csatolva, vagy egyesével egy-egy menetrend szerinti vonattal továbbítva közlekedtek. Az ekkor beindított davosi vonatpár Davos és Chur között csak egy szerelvénnyel de külön vonatként közlekedett. Disentisben a vonatokat szétbontották és az MGB vonalain már hatkocsis szerelvényekként közlekedtek tovább Zermattig. A davosi vonatpár a 2013-as menetrenddel közlekedett utoljára, 2014-től mindhárom GEX egy-egy menetrend szerinti vonattal közlekedett St. Moritz–Chur és Chur–Disentis útirányon, így már nem volt szükség a szerelvények bontására és egyesítésére.

A 2016-os szezonban még megvoltak a sima ütemes vonatok végére akasztott GEX-ek az RhB-nál. Itt épp az egyik leghíresebb hídon, a Landwasser viadukton halad az egyik ilyen vonat
(fotó: Berky Dénes)

A mai korszak a 2018-as menetrenddel indult, innentől kezdve a vonatok külön közlekedtetése lett a normalitás. A vonatok, 1982 után ismét nem közlekednek egész évben, a legkihasználatlanabb őszi szezonban október közepétől a decemberi menetrendváltásig egy GEX sincs. A többi hónapban egy vonatpár végig St.Moritz és Zermatt között közlekedik, illetve szezonálisan további vonatpárokkal egészül ki a menetrend. A legforgalmasabb nyári szezonban (ha épp nem borít fel minden tervet egy világjárvány) összesen négy vonatpár közlekedik, amelyekből kettő azonban nem a teljes szakaszon, csak St.Moritz–Brig illetve Chur–Zermatt között. A 2019-es menetrend indulásakor jelent meg először a Excellence Class kocsi az egyik vonatpárban, amely az első osztálynál is magasabb, teljeskörű ellátást nyújt a tehetősebb utasoknak. Ebbe a kocsiba az első osztályú jegyen felül a foglalás 420 svájci frankot kóstál, amiért cserébe azonban rengeteg szolgáltatást kapunk.

Az Excellence Class 1+1-es üléselrendezése, a beltérben felhasznált anyagok minősége és a kiszolgálás színvonala egy egészen új szintre emeli a GEX-élményt
(fotó: Berky Dénes)

A 2020-as menetrendben a koronavírus-járvány okozta több hónapos leállás után a nyári szezonban először egy, aztán két vonatpár közlekedett St. Moritz és Zermatt között. A nyári hónapokban a belföldi és más európai turisták által egész jó kihasználtsággal mentek a vonatok, azonban a szezon végével szeptember közepétől látványosan visszaesett a foglalások száma. A vonatok október 11-éig közlekednek, ezután az őszi üzemszünet következik, hogy a menetrendváltással ismét újra induljon a Glacier Express.

A 2009-ben felújított Breda és az ekkor beszerzett Stadler kocsik jelenleg az RhB landquarti üzemében egy nagyobb felújításon esnek át, amelynek keretében a belső tér teljesen megújul, a régi már-már unalmas színvilág helyett jóval modernebb, sok fa- és minőségi borítással ellátott belteret kapunk. Ez a felújítás jelenleg is zajlik, a tervezettnél ráadásul gyorsabb ütemben, hiszen a nyári kevesebb vonat miatt jobban haladtak a főműhelyben. Az őszi üzemszünet után minden Stadler kocsi és jónéhány Breda is már az új beltérrel fog közlekedni.

A Glacier Express ezzel a kisfilmmel emlékezik meg a 90 éves történelméről

A jövő tekintetében a Glacier Express igen fényesen állt a tavalyi szezon után, hiszen az utasszámok ismét emelkednek, a felpörgetett marketing, az Excellence Class és a felújított kocsik is jót tesznek az üzletnek. Ekkor jött a koronavírus, ami az idei év számaira sem volt jó hatással, de az RhB és az MGB pozitívan néz a jövőbe. Reméljük, hogy ahogy az utazás a járvány lecsengésével ismét egyszerűbbé válik, ismét sok utas tér vissza a nagymúltú Glacier Expresshez.

Sokat változott a Glacier Express az elmúlt 90 év alatt, de a lényeg ugyanaz: a világ leglassabb gyorsvonatával a világ egyik legszebb hegyi táján

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.