2020. 12. 21.

Elektromosan és messzire

Az elektromos meghajtás ellen sokszor érvelnek a korlátozott hatótávolsággal, de a Van Hool egy vállalható kompromisszumot hozott össze az észak-amerikai piacra.





A bevált és jól fogyó, Észak-Amerika számára kínált CX-szériából építette meg a Van Hool az első teljesen elektromos meghajtású távolsági autóbuszt. A belga gyártótól nem áll messze az alternatív hajtásokkal kísérletezgetés vagy a szokatlan dizájn sem: 1985-től trolibuszokkal, 2005-től pedig üzemanyagcellás hajtással készült járművekkel bővítették a portfóliót. Ez a típus egy újabb lépés egy környezetbarátabb jövő felé, amit a kaliforniai Proterra akkumulátoraival szerelnek.

Akkumulátorból 676 kWh tárolókapacitásnyi, NMC technológiájú került a csomagtér egy részét feláldozva a buszba, hogy a névlegesen 310 kW-os Siemens gyártmányú elektromos motoron keresztül mozgásba lendülhessen. Hagyományos felépítésű modelltársához képest nagyjából 3,5 tonnával nehezebb és a hatótávolsága ideális körülmények között 500 kilométernek [310 mérföld] megfelelő a 14 méter hosszú busznak. Ennek ellenére a hivatalos végsebessége 114 km/h, ami óránként 70 mérföldnek felel meg.

A fejlesztés továbbra is Koningshooiktban történik, csak az amerikai piacos dízelmeghajtású távolsági buszok gyártása lett 2014-ben Szkopjéba telepítve.

A rendszer akár 125 kW bemenő teljesítménnyel is tölthető, az 5-ről 95 százalékra töltéshez hivtalosan 5 óra kell és természetesen az észak-amerikai szabványnak megfelelő CCS Type 1 csatlakozót használja. A kényszerűen kisebb csomagtér miatt a gyártó napi ingázáshoz vagy munkásszállításhoz ajánlja a típust.

Körülbelül egy hónapot utazik majd tengeren a busz, hogy megérkezzen az Újvilágba

Az első darabot a következő félévben további 10 követi majd, az értékesítésról az ABC Bus Companies gondoskodik, akikkel már 33 éve kiváló a kapcsolatuk és eddig 11 ezer busz talált gazdára a tengerentúlon. Amíg a dízeles verzió az észak-macedóniai Szkopje mellett készül, az elektromos a belga Koningshooikt melletti üzemben épül és az európai piacra is szeretne a családi tulajdonú gyártó belépni.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.