2021. 08. 02.

Pobozkaj ma! [Csókolj meg!]

Úgy tűnik, hogy a ZSSK is távolodik a hagyományos udvari szállító, a Škoda Transportation termékeitől, pedig alapvetően nem rossz az együttműködésük.






Január végén hirdetett pályázatot a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) 4 egységnyi emeletes motorvonat beszerzésének tárgyában, amik 530 másodosztályú és 30 első osztályú helyet kell biztosítsanak az utasok számára. A folyamatos átépítések és a fő bevetési terület miatt csak 25 kV 50 Hz~ áramnemet, 160 km/h végsebességet és két egység csatolt közlekedését követelték meg a leendő gyártótól. Kezdetben május 10-ét, majd később 17-ét jelölték meg jelentkezési határidőnek a részben EU-s forrásokból finanszírozott 77 millió euróra becsült értékű tenderre. A járművek az OSD Nové Zámky [Érsekújvári fűtőház] által kiszolgált Bratislava–Žilina [Pozsony–Zsolna] közötti Regionálny rýchlik (RR) Považan és a Bratislava–Kúty [Pozsony–Jókút] viszonylatú Osobný vlak (Os) kategóriájú vonatokon szolgáltatnak majd.

A Railpage.net információi szerint a Stadler Polska Sp. z o.o. nyerte a lehetőséget a KISS modellel, aki a beadott anyagok alapján 4 %-os mértékben a ŽOS Vrútky szolgáltatásait veszik igénybe – tételesen a mozdonyrádió és az utastájékoztató rendszer beszerelését, illetve a ŽSR hálózatán közlekedéshez szükséges engedélyek megszerzését intézi majd az alvállalkozó. A szállításra a szerződés aláírásától számított 28 hónap áll rendelkezésre, de köztes határidőket is megszabtak az engedélyek beszerzésére. A leendő motorvonatok a MÁV-START részére szállított hatrészes egységekhez lesznek hasonlóak az ülőhelyek száma alapján.

Már 6 éve is megszokott látvány volt Komárno állomáson a Nové Zámky [Érsekújvár] felől érkező CityElefant-leszármazott, a Jánošík. Most nem ezeknek a hosszabb verziójával bővül a szlovák államvasút flottája.
(fotó: Adorján Péter)

A tenderen a Škoda Transportation ajánlata lett a második, pedig ők is valószínúleg a ŽOS Vrútky segítségével jelentkezhettek. A beszerzést korábban a pénzügyminisztérium is kritizálta, hiszen a mai nagyjából két órás ütemben közlekedő RR-ek hagyományos kocsikból kiállított szerelvényénél alacsonyabb az összkapacitás (a Vagonweb szerint csak az első osztályon találunk lényegesen több ülőhelyet kisebb összkapacitás mellett) és nem erősíthető olyan könnyen a motorvonat. A szerződést az Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) [Közbeszerzési Hivatal] döntése után írhatja majd alá a ZSSK és a Stadler.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.