2022. 07. 15.

Hétvégi gyors – 2022. július 9-15.

Rekordot döntött az RhB. Közvetlenül is a magyar piacra lép az IVU. Automatizálás vasúton és városban. Védekezik az ÖBB az aluljáróiban.


Látványnak jó, de haszna...


Nagymaros–Fonyód | Magyarország – A Dunakanyarból a Balatonra közlekedő Jégmadár expressz annyira bevált, hogy Magyarországon elérhető legnagyobb kapacitású motorvonatból, a KISS-ből kettővel fog közlekedni. A kiépítés szerint 1200 ülőhelyet tartalmazó összeállításra „csak” 968 helyre fog jegyet eladni a MÁV-START, amelynek elsősorban az utasok kényelme az oka. Tisztában van vele az üzemeltető vasúttársaság, hogy ez alapvetően nem egy távolsági forgalomra berendezett vonat, így a balatoni forgalom poggyászigényét próbálja ilyen módon kompenzálni a vasúttársaság. A közlemény először Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár Facebook-oldalán jelent meg. A közlemény alapján a második KISS egységbe beszállni csak Kelenföld és a Balaton-part között lehet, ami annak fényében külön érdekes, hogy az elmúlt időszakban éppen a 70-es vasútvonalon keletkezett jelentős utazási igény. Így viszont pont ott, ahol szükség lenne rá, csak egyetlen egységbe lehett szállni – ahogy eddig is. A poszt szintén tartalmazza, hogy a 70-es vasútvonal összes településén megáll a Jégmadár expressz (kiemelve, hogy nem az összes megállóhelyen), azonban Sződ-Sződliget megállóhely és a hozzá tartozó települések továbbra is kimaradnak az összeköttetésből.


Megújul a Dolderbahn


Zürich | Svájc – Alig néhány hete adtunk hírt a zürichi Rigiblick-sikló új járműveinek rendeléséről, a VBZ pedig ismét új járművek érkezéséről adott hírt: ezúttal a város másik részén közlekedő fogaskerekű vasút, a Dolderbahn korszerűsítse került napirendre. A tervek szerint 2023 decembere és 2024 júniusa között áll majd forgalomba két új motorkocsi, amelyek a mintegy ötven éves járműveket váltják majd. Az új kocsikat pedig ki más is szállíthatná, mint a Stadler Rail?
Az új Bhe 1/2 sorozatú, kéttengelyes kocsik akadálymentesek lesznek, emellett pedig a korszerű hajtásnak köszönhetően csendesek lesznek kívül és belül, a járműszekrény a fogaskerekű hajtástól sokkal kevesebb rezgést vehet majd át. Ezen kívül pedig a járművezetők is korszerű munkahelyet kapnak majd. A két motorkocsi 10,5 millió frankot kóstál.

(grafika: Stadler Rail, via VBZ)

A Dolderbahn 444 méteren lévő Römerhof állomást köti össze a 606 méteren található Adlisberg állomással, a pálya hossza 1362 méter, átlagosan 190 ezrelékes emelkedővel. A felső végállomás közelében strand, luxusszálloda és más kirándulóhelyek vannak, de a közelben található a FIFA székháza is. A vonalat formálisan külön cég, a Dolderbahn-Betriebs-AG üzemelteti, amely a VBZ-hez tartozik.


A Dolderbahn mai motorkocsijai 1973-ban épültek az SLM/BBC koprodukcióban, amely akkoriban a Stadlerrel hasonló monopol helyzetben volt a svájci vasúti járműgyártási piacon. A korosodó motorkocsik megérettek a cserére.
(fotó: Berky Dénes)


Magyar IVU-leány


Budapest | Magyarország – Magyarországi leánycéget alapít a német IVU Traffic Technologies AG. A cég neve sokaknak ismerős lehet: többek között a MÁV-START számára gyártottak rendszert, de a budapesti felszíni tömegközlekedés háttérrendszerét, a FUTÁR mögött dolgozó szoftvercsomagot is tőlük vette a BKK, illetve a fedélzeti eszközökön is az ő alkalmazásuk fut.
A német cég közleménye szerint a korábbi magyarországi partnercég, a SoRing munkatársait is átveszik az újonnan alapított leányvállalatba. A céljuk ezzel az, hogy közvetlenül tudjanak a MÁV-START és a BKK számára támogatást nyújtani és szorosabb lehessen a gyártó és a vevők közötti kapcsolat. Az IVU Traffic Technologies Hungary Kft. 2022. július 1-jével jött létre, ügyvezető igazgatója pedig Szenes Zoltán, aki már korábban is az IVU-val együttműködő cégnél dolgozott – zárul a német vállalat közleménye.


Védett aluljárók


Bécs | Ausztria – Szokás szidni a hazai közlekedési morált, de Ausztriában sem felhőtlen a vasúti és a közúti közlekedés közös élete. Bár nálunk az útátjárós balesetek viszik a pírmet, Bécsben és környékén évi átlagban 29 alkalommal a vasúti aluljárókat rongálják a teherautók. A probléma megoldására láthatóan nem volt elegendő a figyelmeztető táblák hada, ezért némileg keményebb megoldáshoz folyamodtak. A 22. kerületi Breitenleer Straße feletti Laaer Ostbahn keresztezése kapott vörös-fehér hídvédelmi acélelemeket. A 22 méter hosszú és 18 tonna tömegű védőkorlátokat. A lenti videóban érdemes megnézni, milyen rongálást képes okozni egy apró figyelmetlenség, ami miatt órákra-hetekre leállhat a vasúti forgalom. A 14. kerületben a Hütteldorf állomás alatti Deutschordenstraße még 2020-ban kapott egy hasonló eszközt és azóta ott nem történt esemény.



Kis vasút, nagy sebesség


Vereina-alagút | Svájc – Július 8-ról 9-re virradó éjjel az éjszakai üzemszünet során az egyik ABe 4/16-os Capricorn motorvonattal nagysebességű teszteket végeztek az RhB szakemberei a Vereina-alagútban. A világ leghosszabb, 22,54 km hosszú méteres nyomtávú vasúti alagútjában a pálya majdnem végig nyíl egyenes, így megfelelő tesztpálya az ilyen próbákhoz. Az éjszaka leple alatt ezen tesztút esetében az RhB egy újabb rekordot döntött: a 3113-as pályaszámú Capricorn 163 km/órás sebességet ért el, amivel Európa leggyorsabb méteres nyomtávú vonata lett. A próbaút mindenféle probléma nélkül zajlott és komolyabb vibrációk vagy kilengések sem léptek fel. Az RhB új motorvonatainak engedélyezett végsebessége 120 km/óra, amelyet a jelenlegi hálózaton még nem tudnak kihasználni, de már épülnek a hálózat több pontján azok az infrastrukturális változtatások amik ezt majd lehetővé teszik.


Az ABe 4/16 Capricorn motorvonatok az RhB hálózatán ma már sok vonalon átvették a szerepet és a bevetési területük csak bővülni fog, összesen 56 ilyen négyrészes szerelvényt rendelt a rétiai kisvasút.
(fotó: Berky Dénes)


Bérmozdonyokkal erősít az SBB Cargo


Bern | Svájc – 35 gyári új mozdonyt bérel a svájci állami teherszállító, hogy kiválthassa a régebbi, elöregedett mozdonyait. A Vectron AC típusú mozdonyokat 2024-ben szállítja a Siemens, melyekkel főleg a belföldi forgalomban dolgoznak majd, de lesz engedélyük Németország és Ausztria felé is. Alig kell megemlíteni, hogy ETCS Baseline 3 gondoskodik majd a vonatbefolyásolásról. A finanszírozás meglehetősen bonyolultra sikerült: a megrendelő a Reichmuth & Co. Investment Management AG, a tulajdonos pedig a Reichuth-leány LokRoll 3 AG, az üzemeltető és VKM-jogosult Northrail GmbH, a lebonyolító pedig a Paribus Rail Management GmbH lesz. A 8 éves szerződés időtartama alatt a karbantartás a gyártó képviseletében történik.

A szerződés aláírása Michel Laliche, az SBB Cargo AG beszerzési vezetője, Désirée Baer, az SBB Cargo AG ügyvezetője, Stefan Hasenböhler, Reichmuth & Co Investment Management AG ügyvezetője és Roland Kaufmann, Reichmuth & Co. AG befektetési vezetője jelenlétében történt
(fotó: SBB Cargo)


Forgalomban az AmaBPro


Schkopau | Németország – A gráci PJM certifikált rendszerével szerelt fel egy próbavonatot a DB&nbs;Cargo alá tartozó MEG és állított forgalomba a középnémetországi vegyi háromszögben. Bár most még hagyományos kocsikra építve próbálják az automatikus fékpróbát megvalósító rendszer üzemét, távlatilag a DAK-val az energiaellátás is kisebb ráfordítással lesz megoldható. Egy 400 méter hosszú vonatnál egy fékpróba akár 70 percet is spórolhat, hiszen akár a mozdonyvezető vagy a kocsivizsgáló is elvégezheti távolról. Napi 4-6 avagy évi 1800 vonatnál már szemmel látható munkaóra jön össze, ami egy munkaerőhiányos munkahelyen mindenképpen könnyítést jelent.

A fejlesztői csapat a próbavonat előtt
(fotó: PJM)


Egye meg a nyavaja!


Torino | Olaszország – Megérkezett Torino közlekedésének legújabb dobása, a Navya önvezető minibusza. A város tervei szerint júlus 26-án indul a publikus üzem a városi kórház környékén.Közlekedtetésük normál utcai forgalomban lesz, 11 ülő és 3 álló utassal. A gyártó szerint akár napi 9 órát is üzemelhetnek a minibuszok, miközben 25 kmh/h csúcssebességet érnek el. Az utasokat egyelőre nem hagyják magukra, a GTT alkalmazottja felügyeli majd a járművet és az utasokat.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.