2022. 12. 09.

Hétvégi gyors – 2022. december 3-9.

Jön az éves menetrendváltás. Béremelés Svájcban. Újabb Škoda-villamosokat vesznek német városok. Karácsonyi villamosok indulnak Belgiumban. Utolsó hírösszefoglalónk a 2021/2022-es menetrendi évben.






Vasárnap menetrendváltás


Európa – 2022. december 11-étől lép életbe a 2022/2023-as menetrendi időszakban érvényes menetrend. Európában számtalan vasúttársaság és városi közlekedési cég esetén életbe lépnek a változások. Magyarországon is átalakulnak a MÁV-START és a Volánbusz menetrendjei, ezekről már írtunk korábban. A hivatalos adatok természetesen a közlekedési társaságoknál érhetők el, ezeket érdemes böngészni és nem megszokásból útnak indulni.


Pecsét, aláírás: Rendben


Wendlingen–Ulm | Németország – Hivatalosan is megszerezte péntek délben az utolsó engedélyeket is a németországi ICE-hálózat legújabb eleme, a Stuttgart 21-hez kapcsolódó Wendlingen–Ulm nagysebességű pálya. Dr. Richard Lutz, a DB vezérigazgatója szerint ez a szakasz a vasút legújabb és legfényesebb darabja, am még fontosabb lesz a stuttgarti pályaudvar és a kapcsolódó hálózat 2025-ös átadásával. Michael Theurer, a szövetségi kormányzat nevében elmondta, hogy ezzel az új szakasszal a régi vonalon a regionális közlekedés és a teherszállítás nyert értékes kapacitásokat, de a távolsági forgalomban Párizstól Pozsonyig meghatározza a menetrendet. Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg miniszterelnöke főleg az építőknek köszönte meg, hogy ezt a 60 kilométeres, 37 híddal és 11 alagúttal tarkított szakaszt 10 év megfeszített munkájával elkészítették.

Az átadási különvonat, a Tz 9457 (412 057) hivatalosan a Bundesrepublik Deutschland nevet viseli, de erre az alkalomra felkerült a vezetőfülke fölé a Wendlingen–Ulm matrica is. A szerelvény előtt Michael Theurer, Dr. Richard Lutz és Winfried Kretschmann.
(fotó: Sebastian Berger / DB AG)


Gyorsabb lett a FUTÁR és a pótdíjazás


Budapest | Magyarország – A Buapesti Közlekedési Központ közleményében tudatta a közönséggel, hogy végre sikerült lecserélnie az immáron tíz éve üzemelő FUTÁR rendszer adatkapcsolatokat biztosító elemeit. A fővárosi közlekedésirányítás alapját jelentő rendszer ugyanis a tíz éve még meglehetősen gyors és korszerű mobil adatátviteli protokoll mára elavult és a mobilszolgáltatók sorra kapcsolják le a 3G-s szolgáltatásokat. A Vodafone eddig szinte már csak a BKK miatt tartotta életben a rendszert. A BKK FUTÁR-rendszerében ez egyébként érdemi változást nem hoz majd, hiszen maguk a fedélzeti eszközök továbbra is a régiek maradnak és a rendszer sem változik, valamint a rendszer mögött dolgozó szerverek teljesítménye sem javul majd. Egyetlen hátrány viszont keletezett: a digitális rádiós rendszer hibája esetén már nem lehet felhívni a jármű saját GSM-számát, bár erről nem szól a közlemény, viszont annyit megjegyeztek, hogy ezt a rendszerelemet is korszerűsítik a jövőben.

A digitalizációs törekvések sorában 2022. december 12-től az e-Személyi és e-Útlevél esetében az NFC-s adatkiolvasást. Ezáltal a lila karszalagos jegyellenőrök szolgálati készüléke a pótdíjazott személyes adatainak egy részét automatikusan tölti ki, így javul a felvételezett adatok minősége és növekedhet a befizetési arány. Más kérdés, hogy a BKK ellenőre önmagában nem szólíthatja fel még a jegynélkül utazót sem arra, hogy adja át neki a személyi azonosításra szolgáló okmányt, más módon ezeket leolvasni viszont nem lehet.

Mindkét témában felmerült kérdéseinkről szerettük volna megkérdezni a BKK szóvivőjét, Borsi Dávid Andrást. Hívásunkra a sajtó által ismert, illetve a közérdekű adatként elérhető elérhetősein nem értük el. A BKK sajtókapcsolatokért felelős munkatársai a megadott, sajtónyilvános elérhetőségeken nem érhetők el, többszöri telefonhívásunkat is nemes egyszerűséggel kinyomták.


Megállapodtak a bérekről


Bern | Svájc – Megállapodtak a szakszervezetek és az SBB vezetése a 2023-as bérfejlesztésekről. A svájci vasutasok átlagosan 3,3%-kal keresnek többet majd 2023. május 1-jétől. A béremelés három részből áll össze: egy általános, 1,8%-os, de legalább éves szinten 1300 frankos emelésből; egy egyénileg változó bérfejlesztésből a bértáblázatok alapján, ez 1%-ot jelent; a harmadik elem pedig a bér 0,5%-át jelentő egyszeri kifizetés lesz majd. Az SBB közölte: a 2022-es évben a béremelések ellenére 142 milló frankos veszteségük volt az év első felében és úgy számolnak, hogy 2030-ig összesen 8 milliárd frankkal kell kevesebbet költeniük a fenntartható finanszírozás megteremtése érdekében.


Ünnepi pótlék a vasutasoknak


Budapest | Magyarország – Eközben Budapesten a MÁV-START vezérigazgatója, Keresztes Péter és a Vasutas Szakszervezet elnöke, Meleg János tárgyalt egymással. Megállapodtak arról, hogy a december 24-én, 25-én és 26-án szolgálatban lévő vasutasok plusz juttatásban részesülnek majd. Egyeztettek egy PILOT nevű, a járműszerelőket ösztönző teljesítményalapú rendszerről is és hangsúlyozták, hogy „a menedzsment és a szakszervezetek közötti sikeres együttműködés alapja a világos, egyértelmű párbeszéd.”
A vasúttársaság erről tudósító Facebook-posztját azonban kommentálni nem lehet. A miértek kapcsán nem szeretnénk találgatásokba bocsátkozni.



Változnak a feltételes megállóhelyek


Brno | Csehország – Egyszerűbbé válik a feltételes megállóhelyek rendszere Brnoban. Csehországban alapértelmezés szerint a közösségi közlekedés járművei minden megállóhelyen megállnak, ahol pedig igény hiányában nem, azt a megállóhelyen és a menetrendben külön jelzik (mint ahogy immár Magyarországon is a vasúti menetrendben). Ezt Csehországban alapvetően a megállóhelye neve mellett egy „x” betűvel jelzik, de például Prágában vannak olyan megállóhelyek, amelyek csak időszakosan feltételesek (hétköznap 4 óra előtt és 20 óra után, valamint hétvégén egész nap), ezeket a menetrendben egy + jel jelöli. Brnoban egy szélesebb skálája volt a feltételes megállóhelyeknek: voltak minden időszakban feltételes megállóhelyek (z), voltak 5 óra előtt és 20 óra után feltételes megállóhelyek (o), ezeken felül pedig hétköznap 5 óra előtt és 20 óra után, valamint hétvégén egész nap feltételes megállóhelyek (w). Az idei menetrendváltástól azonban már csak kétféle feltételes megállóhely marad: amelyek minden időszakban feltételesek (z), valamint amelyek 5 óra előtt és 20 óra után, valamint hétvégén egész nap feltételes megállóhelyek (a menetrendben a továbbiakban x). A rendszer fő előnye, hogy alacsonyabb forgalmú időszakokban is tervezhető marad a menetidő. A járművezetőknek a megállóhely jellegét – ahogy eddig is – a fedélzeti eszköz az adott időszakoknak megfelelően jelzi.


A „régi” rendszer szerint az Univerzitní kampus megállóhely kora reggel és este feltételes volt, de hétvégén napközben nem...

...2022. december 11-étől azonban hétvégén egész nap kell jelezni a le- és felszállási szándékot.
(forrás: DPMB)


Bordó csoda a síneken


Łódź | Lengyelország – Bemutatták az első új, kétirányú villamost, melynek a dizájnját 19,6 ezer online szavazat alapján választották ki. A Modertrans által gyártott Moderus Gamma LF 06 AC típusú, 32 méter hosszú és 80%-ban alacsonypadlós villamos minden manapság elvárt alaptulajdonsággal rendelkezik és a felújított Chocianowice telephelyen laknak majd. A gyártó havi 2-3 darabos ütemben szállítja, a 30 darabért 268,5 millió złoty-t fizet a város, nagyrészt EU-s forrásból. A szállításról és a bemutatóról a város oldalán láthatunk képeket.


Megegyeztek a pénzről


Berlin | Németország – Kifejezetten jó hír érkezett a péntek reggeli kávéhoz: A tartományi és szövetségi miniszterelnökök rendes találkozóján döntés született a Deutschlandticket finanszírozásáról. Egy hete még erősen kérdéses volt a bevezetés, főleg a szövetségi kormányzat elutasító-tartózkodó hozzáállása miatt, de az esetleges bevételkiesést felerészben térítik majd a szolgáltatóknak. A véleményét néha szélkakasként változtató VDV is üdvözölte a döntést, de figyelmeztetett, hogy számos jogszabályt és díjszabást kell megváltoztatni, hogy az április 1-jei bevezetés realizálható legyen. Dr. Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszterként továbbra is a mihamarabbi bevezetés mellett van, Stephan Weil alsó-szászországi miniszterelnök az első negyedév végére tette a bevezetést, ezzel szemben Franziska Giffey Berlin kormányzó polgármestere, korábbi családügyi miniszter egyelőre a május 1-jei bevezetést valószínűsíti. Christian Bernreiter bajor közlekedési miniszter viszont esélyesnek látja az áprlist, amennyiben az EU-val is sikerül megegyezni a támogatási feltételekben.


„Még, még, még, még, még. Ennyi nem elég!”


Cottbus | Németország – Három kis brandenburgi villamosüzem (Brandenburg and der Havel, Cottbus, Frankfurt an der Oder) együtt írtak ki pályázatot villamosbeszerzésre 2018-ban, amelynek végeredménye 2021-ben lett hivatalos és a(z akkor még) Škoda Transporation nyerte. Cottbusban most döntöttek további 15 darab Škoda ForCity Plus beszerzéséről, bár az eredeti kiírás 13 jármű opciós vásárlását tartalmazta. Ezzel a lépéssel vélhetőleg az összes, eredetileg KT4-esként napvilágott látott, ám azóta egy alacsonypadlós középrész beillesztésével KTNF6 típusú villamost kivonhatja a forgalomból a Cottbusverkehr GmbH. Az új Škoda ForCity-k már kétirányúak lesznek, így zavar esetében több tér nyílik a kreatív forgalomszervezésre. A 70%-ban alacsonypadlós villamosok az összes ajtónál akadálymentes beszállást biztosítanak, korszerű utastájékoztató berendezéssel és klímával lesznek felszerelve.


(fotó és grafika: Škoda Group)

Bonn | Németország – A valamikori szövetségi fővárosban is további kapacitást rendeltek az opciós mennyiségekből: 10 Stadtbahn és 2 villamos lehívásáról döntöttek. A villamosokból az első már október közepén mozgásban volt a gyártó által közzétett videón, de leszállításra még nem került. Ezekből egyelőre 28 fiatalítja majd az alacsonypadlós flottát és 10-re még maradt lehetőség. A magaspadlós Stadtbahnok esetén a májusban a CAF-tól megrendelt 22 mellé érkezik a további 10, így a teljes opciós mennyiséget kimerítették.


Hidegálló villanycicák


Oslo | Norvégia – A norvég főváros nem kisebb célt tűzött ki, mint 2030-ra a világ első teljesen emissziómentes városává válni. Ehhez fontos lépést tettek meg 76 elektromos busz megvásárlásával. Az 59 szóló és 17 csuklós MAN Lion's City E az Unibuss által a város keleti és északkelti régiójában elnyert koncessziójába tartozó vonalakon közlekedik majd 2023 végétől. A buszokat CO2-töltetű klímával és a szokásosnál eggyel kevesebb (a szólók 5, a csuklósok 7) akkupakkal szerelik fel. A szerződés része a 12 évnyi teljeskörű karbantartás is, így szinte csak járművezetőt kell biztosítania az üzemeltetőnek. A buszok fejlett biztonsági rendszerekkel (360°-os kamerarendszer, kamerás visszapillantó) készülnek, így még az ottani zord időjárás mellett is a mainál magasabb színvonalú szolgáltatást és komfortot képviselnek.

Ha villamos nem is, de új, európai, csuklós, elektromos busz fog azért közlekedni a Biskop Gunnerus' gate ezen szakaszán a Jernbanetorget és az egyelőre még az eredeti helyén lévő Oslo Grønland autóbuszállomás között
(grafika: MAN Truck & Bus)


Végre jöhetnek a csuklós trolik


Ústí nad Labem | Csehország – Hosszas szenvedés után végre érkezhetnek új trolibuszok az észak-csehországi Ústí nad Labembe. A városba 2015 óta nem érkezett új troli, aminek fő okai a tendert ért különböző támadások voltak, főleg a pályázatot soha meg nem nyerő SOR irányából. Mostanra azonban az akadályok elhárultak, a darabonként nettó 20,35 millió cseh korona áron érkező járművekből 33 áll forgalomba a tervek szerint 2024-től. Az új Škoda 27Tr-ek akkumulátorral önjáró üzemmódban is képesek közlekedni és természetesen klímatizáltak lesznek. További érdekesség, hogy a trolibusz-hálózat sajátosságai miatt a szokásostól eltérően két tengely (a „B” és a „C”) is hajtott lesz. A belteret illetően törekednek az egységességre, így szürke ülések, piros színű kárpittal húzva lesznek a trolikon – ezt már a közlekedési vállalat vezetője Simona Mohacsi mondta el.


Fényt hoznak a villamosok


Flandria | Belgium – Két év kényszerű kihagyás után újra közelekdnek a karácsonyi villamosok Belgium északi részén. Gentben egy kék PCC-villamos kapott dekorációt, a díszítést az ETG nevű egyesület végezte és 1800 LED fénye mellett villamosozhatunk a városban a következő két hétvégén fejenként 5 € ellenében.


Antwerpenben a VLaTAM támogatásával került 3400 LED az 1931-ben épült villamosra. Ezzel szintén hétvégente lehet utazni 2 € ellenében.


A híres tengerparti villamosüzem sem marad ki a fényekből, itt egyből két villamost is feldíszítenek, amiken akár a télapóval is lehet találkozni. További különlegességként ezek a járatok karácsony napjától indulnak és fejenként 4 € a viteldíj.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.