2023. 05. 12.

Hétvégi gyors – 2023. május 7–12.

Van aki feldarabolná a DB-t, van aki több fizetést akar tőle. A hétvégén gőzfelhőbe burkolózik Csehország. Veszekedés miatt állt a vonat a németeknél, Magyarországon pedig újra lesz makói gyors. A tengerentúlon pedig vasútvállalati fúzió foglalkoztatja a bíróságokat. Hírösszefoglalónk.


Darabolnák a DB-t


Berlin | Németország – Bár már hónapok óta megy a vasúti dolgozók puhítása, egyre elhatározottabbnak tűnik a közlekedési minisztérium a DB AG feldarabolására. Első körben a pályavasutat választanák ki a konszernből és kerülne szövetségi tulajdonba. Ez azt jelenti, hogy a DB Netz és a DB Station&Service összevonását készítik elő gőzerővel 2024. január 1-re eltervezett határidővel. Legfőbb érv mellette, hogy így a központi kormányzat könnyebben és gyorsabban valósíthatja meg a tervezett beruházásokat és fejlesztéseket, illetve az 1994-es Bahnreform óta rendszeresen visszatérő finomabb vagy kevésbé finom módszerekkel megtámogatott versenykorlátozás is megszűnhetne.


Vonatközlekedés majd talán szerdán


Németország – Kapcsolódó hír, hogy a vasúti dolgozók egy jelentős részét tömörítő EVG hónapok óta nem tud megegyezni a cégvezetéssel, így május 14-én 22 órától május 16-án 24 óráig sztrájkot hirdetett csütörtök délután. Az 50 órás sztrájk az eddigi leghosszabb lesz a német vasút újkori történetében és a hatásai napokon át érezhetőek lesznek. A szakszervezet 12%-os, de legalább 650 eurós emelést követel 12 hónapos időtávon – a DB 27 hónapra ajánlana 10%-ot és összesen 2850 euró inflációs prémiumot. A bérharcnak érdekes felhangot ad, hogy a 2022-es év minden eddigit alulmúló pontossága után a vezetésből 30 ezer dolgozónak utaltak prémiumot, ami szintén egy szálka az EVG szemében. Az utasok csütörtök és vasárnap között szabadon felhasználhatják vagy visszaválthatják jegyeiket.
Március végén a ver.di-vel összefogva 24 és április végén egyedül 8 órára bénították már meg a szárazföldi közlekedést, de akkor sem közeledtek az álláspontok.

Az április 21-én délelőtt állt a vasút, amivel péntek lévén sok kárt nem okoztak. Képünkön Meiningen állomása látható, ahol normál üzemnapokon 7:30-kor egyetlen motorkocsi sem szokott parkolni a bajor oldalban. Az állomás másik (porosz) oldalán van az Erfurter Bahnhoz tartozó Süd-Thüringen-Bahn műhelye, de az állomás forgalmát a DB Netz AG irányítja.
(fotó: Adorján Péter)

FRISSÍTÉS 1., 2023. május 12., péntek 18:00: A MÁV-START lapzártánk utánk közleménye szerint az érintett időszakban az rjx vonatok csak Budapest és Salzburg között járnak (figyelem: vágányzári menetrend is érvényes!), a Hungária EC (EC 252/EC 253)viszont Budapest és Berlin (!) között jár. A szintén Berlinig közlekedő Metropol EuroNight helyett a lengyel határállomás Rzepin és Berlin között póltlóbusz jár a budapesti május 14-i és 15-i; valamint a berlini május 15-i és 16-ig vonatok helyett. Hogya hárommilliós metropoliszban honnan indul a busz, arra nem tér ki a MÁVINFORM közleménye. A Budapestről május 13-án, 14-én és 15-én; Stuttgartból május 15-én, 16-án és 17-én induló Wiener Walzer/Kálmán Imre EN stuttgarti stokkja csak Salzburgig megy és onnan fordul stokkját nemes egyszerűséggel lemondták, a zürichi rész (EN 40462/EN 40467) Zell am See felé kerül, bár a MÁVINFORM (valószínűleg tévesen) azt közölte, hogy Zürichből csak a 14-én és a 16-án induló rész megy terelve. Lehet, hogy ők tudnak a német sztrájktörőkről?

FRISSÍTÉS 2., 2023. május 13., szombat, 16:30: A német közszolgálati média hírműsora, a Tagesschau híre szerint a sztrájkot végül május 13-án szombaton délután lefújták, ugyanis meg tudott állapodni a DB és az EVG. Hogy ez pontosan mit jelent az utasok számára az még nem tiszta, de valószínűleg csak a már korábban bevezetett korlátozások és vonatlemondások „visszafordítása” miatt lehetnek fennakadások.


Gőzös hétvége Csehországban


Lužná u Rakovníka | Csehország – Május 13-án és 14-én tartja első nagyszabású programját a ČD Museum, ahol hat működőképes gőzmozdonyuk teszi majd tiszteletét. Mindkét nap 11:15-kor és 14:15-kor bemutatót tartanak a fordítókorongon, de utazni is lehet majd a füstösökkel. A prágai főpályaudvarról 9:03-kor indul a nosztalgiajárat Hostivice és Kladno érintésével, hogy 10:40-re megérkezzen a múzeumhoz. A visszaút 15:09 és 16:32 közé van tervezve, az egyúti jegy ára 250 korona. Aki rövidebb útra vágyik, annak a 200 koronába kerülő Lužná u Rakovníka–Řevničov utazást kínálja a cseh vasút napi 3 indulással és változó mozdonnyal a 310.093, 354.195, 534.0323 és EP 1000 fogatból. Aki igazi különlegességet szeretne, annak a Kryšpín nevű sörkülönlegességet ajánlják, melyet a ČD teljes hálózatán kaphatunk és a bevételt a 365.024 pályaszámú mozdony nagyjavítására fordítják – Vojtěch Kryšpín volt a mozdonysorozat tervezője.

Tekintélyt parancsoló gépezeteket csodálhatnak meg az érdeklődők hétvégén
(fotó: České dráhy)


A forgalom veszekedés miatt állt


Mering | Németország – A forgalmi szolgálattevő és a mozdonyvezető nézeteltérése miatt állt közel másfél órát egy regionális vonat a München–Augsburg viszonylaton, Mering közelében. A bajor közszolgálati média híradása szerint a mozdonyvezető hangosbemondón arról tájékoztatta az utasokat, hogy a Deutsche Bahn, a pályavasút szolgálattevője vörösre állította a főjelzőt és emiatt a magánvasúti szolgáltató, a Go-Ahead vonata nem tud továbbhaladni. A híradás szerint azonban a vasút közbiztonságát is felügyelő Bundespolizei szerint a magánvasúti mozdonyvezető saját maga tagadta meg a jelző melletti elhaladást, holott egyértelmű engedélyeket és utasításokat kapott a forgalmi szolgálattevőtől. Az ügyet végül a DB és a Go-Ahead átlal a helyszínre küldött zavarelhárítók oldották meg, de a feszült helyzet és a több mint egy órás várakozás miatt az egyik utas pánikrohamot kapott és mentőt kellett hívni hozzá.
A szakmai kommentárok szerint arról volt szó, hogy a pontszerű vonatbefolyásoló, a PZB fedélzeti egysége (feltehetően kezelési hiba miatt) kényszerfékezéssel állította meg a motorvonatot. Ezt az esetet jelenteni kell a forgalmi szolgálattevő felé és emiatt alakulhatott ki a hogyan tovább kapcsán a nézeteltérés. Ilyen esetekben ugyanis írásbeli rendelkezés birtokában lehet csak továbbközlekedni, legalábbis akkor mindenképp, ha felmerül annak a lehetősége, hogy főjelzőt haladhatott meg a jármű. Ennek szövegét az előre nyomtatott formanyomtatvára a mozdonyvezető írja rá a gyakorlat szerint, a forgalmi szolgálattevő diktálása alapján.


Szegedről Makóra


Szeged–Makó–Budapest | Magyarország – Bár a MÁV-START még nem hirdette meg tematikus aloldalán lapzártánkig a következő retró eseményt (de azóta szerencsére igen), a „Csörgő 50” fantázianevű sorozat következő állomását mégis lehet már tudni: Szegedről Makóra, majd Makóról Budapestre lehet majd utazni a múltidéző szerelvénnyel. A MÁV-START menetrend keresőjében ugyanis már szerepel a május 21-én Szegedről 10:51-kor induló és Szeged-Rókuson, valamint Hódmezővásárhelyen megálló, Makóig közlekedő Ex 770-es számú „Tiszavirág” menetrendje. A vonat Makóra 13:25-kor érkezik és 13:56-kor indul Budapest-Nyugati felé 17203-as számú gyorsvonatként. A menetrend alapján egészen a Nyugati pályaudvarig Csörgő továbbítja majd a szerelvényt, ami igazi kihívás lesz a típus üzemkészségét ismerve. A program érdekessége, hogy a vonattal beutazható a Hódmezővásárhely–Makó szakasz is, ahol a személyforgalmat 2009 óta „ideiglenesen szüneteltetik”, ám azt azóta sem sikerült újraindítani. Egyes hírek szerint a vasúttársaság és a térség ezzel a rendezvénnyel is jelezné a döntéshozóknak, hogy erre a vasúti kapcsolatra van igény. Egyébként a 2000-es évekig legalább napi egy pár közvetlen gyorsvonat közlekedett Budapest és Makó között a most érintett útvonalon, azaz Szolnok és Szentes érintésével. A program egyéb részletei remélhetőleg hamarosan kiderülnek majd.


Jogi kereset a CP-KCS fúzió ellen


Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok – Nemrégiben részletesen is foglalkoztunk a néhány hete engedélyezett felvásárlással, melynek révén összeolvad a kanadai Canadian Pacific és az amerikai-mexikói Kansas City Southern vasúttársaság. Az üzlet ellen a versenyhatósági elbírálás során számos beadvány érkezett, köztük a leginkább fajsúlyos a korrában szintén a KCS felvásárlását tervező Canadian National ellen, de a hatóság ezeket elutasította (A CN végül ettől függetlenül kapott kártérítést a korábbi szándéknyilatkozat feltételei miatt.) A békés összebútorozásra azonban május első napjaiban bombát dobott a Union Pacific, ugyanis bíróságon támadták meg a Surface Transportation Board (STB) engedélyező határozatát. Amint a kommentárok (pl. A Railway Age szakírója) kiemelik, az eljárás messzemenőkig szokatlan, hiszen a rivális vasutak az STB (korábban ICC) elbírálás során, annak megfelelő szakaszában szokták benyújtani kifogásaikat – igaz, a UP ezt is megtette korábban, ám az általuk javasolt feltételeket az STB végül nem építette be végzésébe. Amint a szaksajtó viszonylag gyorsan megfejtette a UP heves és végsőkig kitartó tiltakozásának okát, a problémájuk Laredonál, azaz az egyik legfontosabb amerikai-mexikói határátkelőhelynél van. Itt egy egyvágányos hídon bonyolódik az átmenő forgalom, mely a KCS tulajdona, míg a túloldalon szintén KCS vonalban (KCS de Mexico) folytatódik. A UP itt eddig pályahasználati jogot élvezett, de az új CPKC vasútvállatot nem terheli kifejezett kötelezettség ennek fennartására - bár az STB szerint az általuk szabott feltételek szigorúak. Bár a UP-nek 6 határátmenete is van, a legrövidebb Chicago–Mexikó útvonal Laredon át vezet és a sors fintora, hogy Chicago és Laredo között a UP vonala közel 300 mérfölddel rövidebb, mint a most létrejött közös CP-KCS útvonal Kansas City-n keresztül. Az északi oldalon tehát a UP némi helyzeti előnyben van (bár 300 mérföldnyi különbséget főleg egyvágányos vonalakon jobb forgalomszervezéssel simán el tudhat tüntetni egy rivális), a határtól délre viszont egyértelműen a CPKC lesz nyeregben. A UP a verseny megőrzésére hivatkozva kéri, hogy vizsgálják felül a CP-KCS fúzió feltételeit; magát a fúziót már nem tudják elkasználni, de talán kedvezőbb feltételeket tudnak kicsikarni.
Amint a kommnetárok jó adag iróniával szörnyülködnek a híren, van itt néhány szórakoztató részlet. Egyrészt a 6 határátmenettel egyértelmű domináns UP az egy darab Laredo miatt hisztizik, melyet ráadásul 1996-ban megszerezhetett volna 50 éves bérletre, de anno hagyta magát túllicitálni a KCS részéről. Másrészt a beadvány szerint nem is lett volna szükség felvásárlásra, elég lett volna CP-KCS egyezményekkel biztosítani az „egyvonalas” szolgáltatást. Nos, igen, talán – viszont anno 1995-ben a Chicago & North Western felvásárlást is évtizedes forgalmi egyezmény előzte meg a UP részéről, tehát legalábbis akkor úgy gondolták, csak jobb a kisebb csatlakozó vasutat megvenni; pont, ahogy a CP tette most. Az már tényleg csak hab a tortán, hogy a mai UP gyakorlatilag egy 1980 és 1995 között nagy levegővel lebonyolított felvásárlás-sorozat eredménye. És ha már a versenyt féltik, fordítsuk meg a fegyver csövét, hiszen pont ők bizonyítják a fúzió jótékony hatását: alig 10 nappal az üzlet jóváhagyása után a kimaradtak klubja (CN, UP és a Ferromex-tulajdonos Grupo Mexico) bejelentette Falcon Premium névre hallgató új kanadai-amerikai-mexikói intermodális szolgáltatásukat. Ahogy Bill Stephens, a Trains magazin publicistája csattanósan summázta: győzzön a jobbik!

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.