2023. 08. 01.

Indulnak a vonathelyettesítő buszok – búcsúznak a Bzmot-ok

Tíz vasútvonalon szűnt meg részben vagy egészben a személyszállító vonatok közlekedése 2023. június 31-én üzemzárással. A hivatalos közlemények szerint „közlekedésimód-váltás” történik és kényelmesebbé válik az utazás. Az érintett mellékvonalakból néhányat érintettünk az utolsó heteikben, ezekről ejtünk néhány szót, képekkel mellékelve.




Megszűnik a forgalom, bezárják a vonalat, buszos pótlás lesz. Ilyen és ehhez hasonló címektől hangos a média 2023 júliusában, ugyanis kiderült a hónap második felében, hogy a hónap végéig közlekednek személyszállító vonatok tíz vasútvonalon, utána pedig „vonathelyettesítő buszok” veszik át a forgalmat. Arról, hogy ez ideiglenes lenne, semmilyen hivatalos forrás nem utal (legfeljebb csak a közlemények szövegezése sejteti, de hát mi is meg tudunk ígérni bármit), ahogy azt sem kötötték a lakosság orrára, hogy miért nyár közepén és nem az éves rendes menetrendváltásnál szüntetik meg a személyszállítást az érintett vonalakon, amelyek a következők:
  • 38 Somogyszob–Nagyatád
  • 47 Godisa–Komló
  • 78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc
  • 89 Nyékládháza–Tiszaújváros
  • 98 Abaújszántó–Hidasnémeti
  • 103 Karcag–Tiszafüred
  • 114 Fehérgyarmat–Kocsord alsó–Csenger
  • 121 Újszeged–Mezőhegyes
  • 125 Mezőhegyes–Battonya
  • 146 Lakitelek–Kunszentmárton
Ismerős számok és nevek, ugye? Egyes vonalakon már szünetelt a forgalom 2007-től vagy 2009-től a „mindentújranyitunkig” a 47-es, 98-as, 103-as, 114-es vonal, míg más vonalakon régóta csak mutatóban volt vonatforgalom, különösen a környező buszjáratokhoz képest. A két- esetleg háromvonatos menetrendeket ismerjük az elmúlt bő évtizedből, de egyet azért kiemelnénk a listáról: Mezőhegyesről Battonyára reggel 4 óra 9 perckor és este 20 óra 6 perckor indult vonat. Ebből azért belátható, hogy miért nem találtak rá az utasok a vonatokra.

89: Miskolc-Tiszai–Nyékládháza–Tiszaújváros


Közel 15 ezres város a vármegyeszékhelytől 30 kilométerre, amelyet villamosított vasútonal köt össze: van, ahol ez már a megyeszékhelyhez tartó S-Bahn hálózat része lenne, esetleg a már itthon is ismert tramtrain koncepció részeként a miskolci villamoshálózatba lenne integrálva. Sok vonalon probléma, hogy rossz helyen, a lakott részektől távol fut a vasút. Bár Tiszaújvárosban nem a település közepén található a vasútállomás, de mivel maga a település sűrűn lakott; egy megfelelően, a vasútállomásra épülő helyijárati rendszerrel a vonat fele lehetett volna terelni az utazóközönséget. Sajószögeden és Hejőkeresztúron a lakott területek szélén halad a vonat, Nagycsécs megállóhelynek pedig már csak a maradványai látszanak a pálya mentén, azon kívül hogy messze esik a névadó településtől. A vonalnak egy részén már eddig is szünetelt a vasúti forgalom: Tiszapalkonya-Erőmű és Tiszaújváros állomások között ugyanis a 2013 december óta nem közlekedtek a vonatok. A menetrendi kínálatnak voltak szebb és kevésbé szép napjai: volt, hogy napi kilenc pár vonatból csak három közlekedett Miskolcig; de olyan is, hogy a napi tizenegy pár vonatból három InterPici volt, ekkor de további hat személyvonat is elment Miskolcig; aztán a 2020-as járványügyi menetrend alatt egyetlen pár vonat maradt, azon felül vonatpótló buszok jártak. Hiába azonban a potenciál a vonalban sok szempontból, 2023. augusztus 1-től vonatpótló vonathelyettesítő buszok közlekednek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a 32 perces menetidejű vonatokhoz képest legalább 49 perc alatt lehet Miskolcra jutni.

Egy nappal a menetrendváltozás előtt még mindig számol a vonattal az országos utazástervező.
(forrás: utas.hu)

Így nehéz utasok szerezni a vasútra: Tiszaújváros vasútállomást se regionális, se a helyi autóbuszjáratok nem érintik, pedig a buszforduló még a Volánbusz térképén is látszik.
(forrás: volanbusz.hu)

A 35015-ös számú vonat forda szerint egy BDVmot-szerelvény lenne, de 2023. július 25-én a 169-es Bzmot is elég volt az utasoknak Miskolc-Tiszain.

Fordulóidő Tiszaújvárosban: a magánvasúti tehervonati gépek között szinte elveszik a szóló Bzmot. Pedig azért ha nem is sok utas, de volt rajta – mindezt munkanap, napközben! Persze, mondhatjuk, hogy a vasutasok járnak csak a vonattal – de a magánvasúti mozdonyvezető az már éppúgy fizető utas, mint bárki más.

Egy héttel a bezárás vonathelyettesítő autóbuszok beállítása előtt semmi sem jelezte az utasoknak a változást...

Gondozott állomás, utasok a Bézén – valaha még itt InterPici is járt, most pedig eltűntek a személyszállító vonatok is. Talán nem örökre.

Visszatértünk a Tiszai pályaudvarra: a gazban ázó motorkocsi igazi szimbóluma lehet magyar vasútnak.

98: Abaújszántó–Hidasnémeti


Borsod-Abaúj-Zemplén megye másik vesztesége, a „kishidasi” vonal északi szakasza. Ezen a szakaszon már szünetelt a forgalom 2009. december 13. és 2010. december 12. között. Azóta „háromvonatos” menetrend van érvényben, ami később öt párra bővült tavaszi és őszi hétvégéken, valamint nyáron minden nap. A vonal ezen szakaszának turisztikai célokat szántak, de úgy tűnik, hogy ez nem jött be. Ennek több oka lehet: Miskolc és Budapest felől két átszállással (Szerencsen és Abaújszántón) elérhető; Hidasnémeti felől pedig 40 perces átszállási idővel lehet a vonalat bejárni. Hivatásforgalom szempontjából sajnos szinte teljesen reménytelen a vonal: Gönc, Göncruszka és Abaújkér kivételével a vonal szolgálati helyeinek névadó települései 20-50 perces gyaloglásra vannak, ha valaki autóba ül, akkor már a nagyjából öt kilométerre nyugatra futó 90-es vasútvonal sokkal vonzóbb, hiszen óránként van közvetlen vonat Miskolcra, kétóránként pedig Budapestre. Hogy mi menthette volna meg a vonalat? Esetleg közvetlen szerencsi vonat egy olyan menetrendi konstrukcióval, hogy Hidasnémetiben is használható átszállási idők legyenek. A vonathelyettesítő autóbuszok a vasúti pályával nagyjából párhuzamosan futnak majd, ami érdekességeket szül: „Zsujtán” a vonatpótló busz a vasúti megállóhelytől másfél kilométerre, így a település határától 2,8 kilométerre áll meg; Fony megállóhely pótlására attól egy bő kilométerre a Vilmány, Fő utca 57. nevű autóbusz-megállóban áll meg, Fony településtől Fony határától 5 kilométerre (mentségére szóljon, hogy a vasút is majdnem négy kilométerre futott onnan); Korlát-Vizsoly pótlásával legalább Vizsoly jól jár, mert a busz helyi iskolánál lévő megállóban megáll, Korlát viszont a település határától 2,5 kilométerre lévő Korláti elágazás nevű megállóban kap kiszolgálást (ez a vasúti megállóhelytől csak nagyjából 500 méterre van); Boldogkőváralja pedig nagyjából ezt kapja mint eddig, majdnem két kilométerre a településtől fog megállni a busz, ahogy eddig vonat is. Aki a várat kerékpárral szerette volna eddig megközelíteni úgy, hogy vonattal jött Boldogkőváraljára, annak mostantól vagy Abaújszántótól, vagy Forró-Encs vasútállomástól kell tekenie, a vonathelyettesítő buszokon ugyanis kerékpárszállítás a jelen állás szerint nem biztosított.

Hidasnémetiben várja az indulást 35423-as számú vonatként a motorkocsi.

Irány Abaújszántó!

Sajnos a mellékvonalak egyik nagy baja a kevés utas. Az okok számosak, azonban ezeket nem, csak a tüneteket kezeli az állam. És azt is rosszul.

Kilátás a Bézé ablakából a Zempléni-hegységre.

Boldogkő vára mellett kocog el az Almásláda, ilyen közel jön a várrom a vonathoz.

Az utasok hiánya mellett a másik nagy baj az átszállási kényszer. Biztosan gazdaságosabb, hogy a 248-as Bézéről (érkezett Hidasnémetiből) át kell szállni Abaújszántón a 321-esbe, hogy Szerencsre jussunk?

Átszállás. De miért?

103: Karcag–Tiszafüred


Szinte teljesen azonos a vonal története a 98-as vonaléhoz: 2009-ben bezárták, 2010-ben újranyitották – ezt azonban egy kicsit hamarabb, már július 4-én. Még az is stimmel, hogy a turizmusra, azon belül a kerékpárosokra számítottak illetékes helyen: később itt közlekedtek először olyan, sok kerékpár befogadására alkalmas Bz-mellékkocsik, amelyeknek nem csak a végében, hanem az utastér egyik oldalában az ülések helyett csak kerékpártartók voltak. Ezt 2021-ben vezették be, amikor a Tisza-tó expressz is elindult, szintén nagykapacitású kerékpárszállító kocsikkal. A két szolgáltatás Tiszafüreden találkozott, így adta magát a lehetőség, hogy ilyen módon közelítsék meg a 103-as vonal állomásait és településeit. A buszos pótlással a kerékpárszállítás lehetősége megszűnik, de a 98-as vonallal ellentétben a pótlás szerencsésebbre sikerült: bár nem mindenhol a vasútállomás környékén áll meg a pótlóbusz, cserében itt (Kunmadaras, Tiszaszentimre, Tiszaszőlős) sikerült a települések központjához közelében lévő buszmegállókat kijelölni.

A vonal kilátásai homályosabbak mint a pusztakettősi Csörgő homlokfala képünkön. A megállóhelyen lévő vasúti múzeum nem csak a nyári időszakon kívül, hanem egyáltalán nem lesz megközelíthető vasúton – igazi unikum. Végülis utóbbit lehet kapni a megállóhelyi épületből kialakított vendéglátóhelyen és múzeumban. De ki tudja meddig?

Ilyenkor szoktak azok a vágóképek készülni, amik alá azt szokás írni, hogy „bezzeg sokan voltak a vonaton” – nyilván a bezárás hírére sokan jöttek el az egyik utolsó napra, szinte minden ülőhely foglalt volt a Tiszafüredről 12:19-kor induló 36955-ös számú vonaton 2023. július 30-án

Bringás mellékkocsi viszont már nem jutott az utolsó hétvégi napra. Arról nincs hivatalos információ, hogy azért, mert a felhős időjárás időnként esősre váltott és ennyire az igényekre szabja-e a MÁV-START a kocsikiadását, vagy simán ez jutott.

146: Kunszentmárton–Lakitelek


Nagyszabású interregionális elkerülővonal lehetett volna ha megépül Dunaföldvártól Szarvasig a vonal. Az elkerülés végülis sikerült: a Lakitelek és Kunszentmárton közötti szakasz a lakott területeket sikeresen elkerüli. A köztes települések összlakossága 2021-ben nem érte el az ötezret és megállóhelyek is állomások is távol fekszenek a lakott területtől. Bár 1943-ban már találtak hévizet Cserkeszőlőn, az 1950 és 1952 között mégsem arrafelé épült a vasútvonal, így az ilyen irányú turisztikai forgalomtól is elesett a vonal. Ezen nem segített a menetrend sem: már a 2016/2017-es menetrend is csak két indulást tartalmazott Lakitelekről Kunszentmártonra, mindkettőt délután. Az egyik vonat, amelyik 17:33-kor indult legalább Szentesig közlekedett, a másikról leszállva azonban 37 percet kellett várni a továbbutazásra. A vonal ezen részét először az 1952-es átadás után 16 évvel, 1968-os közlekedési koncepció keretében kívánták bezárni, azonban erre még 55 évet kellett várni.

Lakiteleken a „négyes pók” egyik fele. A kérdésre, mely szerint a 10 percet késő, Szolnok felől érkező vonatot megvárja-e a Kunszentmárton fele induló vonat (a hátunk mögött) a válasz a következő volt: „Természetesen.”

Fotósok és érdelődők mindenfelé Kunszentmártonban. Évek óta naponta egyszer érkezett ide olyan vonat, ami Lakitelek felől érkezett és irányváltás után újra Lakitelek felé ment.

A vonat egy része azért megmarad: Kiskunfélegyháza és Lakitelek között fog járni a vonat, csak már nem jön el utasokkal Kunszentmártonig. Vagy legalábbis nem utasokkal, ha a szerelvényfordulók viszont maradnak és a szentesi motorgarázs erre cseréli majd be a kiskunfélegyházi szakasz motorkocsijait.

Elsőkből lesznek az utolsók: míg érkezőként 37216-os számú vonatként a napi első vonat volt Lakitelekről Kunszentmártonba, egy rövid 10 perces tartózkodás és irányváltás után már 37213-as vonatként már az utolsó volt Kunszentmártonból Lakitelek felé, sőt onnan Kiskunfélegyházára is. 

Busz, de nem ilyen ilyen fogja helyettesíteni a vonatokat. A győzelmi jelentés szerint ugyanis alacsonypadlós Credo Econell 12-es típusú buszok váltják a vonatokat a bezárt vonalakon.

Az érintett mellékvonalakon forgalomba álló korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek lehetővé az utasoknak. A Volánbusz a tíz vonal kiszolgálásához a korszerű és környezetkímélő Credobus Econell 12 típusú, Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott szóló autóbuszait állítja be. Ezek a legújabb beszerzésű autóbuszok légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztatási rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel és a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozóval rendelkeznek.

Változik a menetrend, igen. De vonatot a vonatot már ne keressék.

Igazi meglepetés, hogy a a 7213 számú vonatra jutott két Usgyi is.

És mi a helyzet a többi vonallal? A válasz nagyon prózai: ezekre vonalakra jutottunk el a meglepően rövid, 11 (!) napos időszak alatt ami a bejelentés és a bezárás között telt el. A változás a közlemények szövegei alapján ideiglenesnek hat, de tudjuk, hogy a politikai forgószél milyen változásokat tud hozni időről időre. Mi azért reménykedünk, hogy legközelebb végre nem a tüneti kezelés és a rossz megoldás kerül elő a fiókból.

Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.