2024. 02. 21.

Linzben bővítenék a vasutat

Hálózatfejlesztéssel változtatná meg az utazási szokásokat Felső-Ausztria vezetése, emiatt társultak a VDV Tram-Train projekthez, aminek keretében a vasúti járművek egy részét tulajdonba is vennék. Bár alagutat kell majd építeni, mégsem lesz metróvonal.




Két évvel az eredményhirdetés után kezd kialakulni a VDV Tram-Train névvel illetett projekt keretében beszerzés alatt álló járművek végleges kinézete. A forgalomba állásig még sok víznek kell lefolynia a Dunán, de az első látványrajzokat már megmutatták.

Ugyan a linzi Eisenbahnbrücke azon kevés műtárgyak egyike volt, amit a II. világháború megkímélt, 2016-ban a műemléki védettsége ellenére, az állapotára tekintettel mégis elbontottak. Emiatt a Mühlkreisbahn azóta szigetüzemként funkcionál és a járműveket csak közúti szállítással lehet eljuttatni a linzi főműhelybe és onnan vissza. Ennek ellenére nem vetették el a város két oldala közötti vasúti kapcsolatot, rádásul egy új koncepció keretében a város keleti oldalát is bekapcsolnák a kötöttpályás hálózatba. A belváros közepén a villamos által kiszolgált tengelytől keletre is nyitnának egy újabbat, amivel a stadiont és az egyetemi kórházat is elérnék, ami a mostani buszos kapcsolatnál magasabb minőséget jelent.

Egy helyett két belvárosi, részben alagúti kötöttpályás tengely lesz a jövőben
(grafika: Schiene OÖ GmbH)

A tervezett Regional-Stadtbahn nem önálló vonal, hanem a mostani S-Bahn-hálózat kiegészítése lenne. A Mühlkreisbahn visszakapná a kapcsolatát a Weststreckével, miután részben alagútban vezetve eljutna a főpályaudvarra – ez lenne az S6-os vonal. Ezen felül újkapcsolatot jelentene az egyetemi campus érintésével a valamikori Linz–Budweis lóvasút és a mai A7-es autópálya csapásirányát követő S7-es Gallneukirchen és Pregarten felé, ellenirányban a főpályaudvartól pedig S5-ös jelzéssel folytatná útját a LILO vonalán.

Günther Steinkellner, Felső-Ausztria közlekedési tanácsosa és Thomas Stelzer, Felső-Ausztria tartományi elöljárója a látványrajzzal

Az első 20 normálnyomtávú CityLink az S5-re érkezik és a tulajdonosa a Schiene OÖ lesz, avagy a LILO mindössze üzemeltetné a vasútvillamosokat. A jelenleg is Stadler GTW-ket használó társaság, az állomány 14-ről 20-ra növelésével pedig az üzembiztonság mellett kapacitást is növelhetnek. A már bevált megoldás szerint 750 V= és 15 kV 16,7 Hz~ áramnemek alatt tud közlekedni, de egy kisebb méretű akkumulátort is kap, hogy főleg műhelyben és kisebb felsővezetéki zavaroknál is tudjon mozogni. Az utastérbe 94 ülő- és 134 állóhelyet terveztek, továbbá két kerekesszékes utasnak is beépítenek megfelelő többfunkciós tereket. Mivel a peronok magassága nem azonos mindenhol, kimozduló lépcsőket is kap és azokat az ÖBB és a LILO vágányain is lehet majd használni. Ahogy kívül, úgy belül a klimatizált utastérben is minden világítás LED-alapú, a biztonságról kamerarendszer gondoskodik, az ülések közelében pedig hagyományos konnektor és USB-C is rendelkezésre áll majd, ha energiát szeretnénk vételezni. Legnagyobb sebességként 100 km/h lett meghatározva.

A többcélú és akadálymentes tereket a két ajtó közé rakták

A szeged-hódmezővásárhelyi verzióhoz hasonlóan a középső modulban csak ülőhelyek kaptak helyet

Nekünk a Kinder csokoládé csomagolása ugarott be elsőre, pedig hivatalosan a tartományi arculatot látjuk
(képek: Landesregierung)

Bevezetésükre 2026-tól számíthatunk, az egyelőre még továbbra is terv állapotú S6 és S7 kiszolgálásához szükséges 50 motorkocsi pedig opciós mennyiségként van jelen a szerződésben.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.