2011. 07. 23.

Beteg tolatósok

A tolatómozdonyok nem éppen a vasútbarátok kedvenc járművei. Valahogy a figyelmet mindig a nagy testvérek, a vonali gépek kapják. De azért az állomások szorgos és nem is éppen szürke segédei is megérdemlik a figyelmet. Ezúttal az RhB Bernina-vonalán szorgoskodó gépekről lesz szó. Szabó Tamás tudósítása.



Háromból két tolatómozdony kiesett a Bernina-vonalon. Ez látszólag nem okozott gondot, mindenesetre azért a szabadságolások idején is munkában maradt vasutasok mindent megtettek az üzemképtelen mozdonyok rendbetételéért a poschiavoi műhelyben.
Bár az időjárás nem éppen a legjobb, a kirándulók miatt mégis több kocsival járnak a vonatok, előkerülnek a nyitott kilátókocsik, amelyek a hangzatos „Aussichtswagen” feliratot viselik magukon. A vonatok erősítése pedig többletmunkát jelent a vonatok összeállításkor, így a tartalékmozdonyoknak is. A Berninán egy ideig csak a tiranoi Ge 2/2 162-es állta a sarat – egyedül.
A gép társa, a Ge 2/2 161-es nemrégiben egy kitérőn siklott s a kerékpárokat összekötő keret és a sínfék erősen deformálódott. A segélykocsi kivonulása után a gépet emelők és csörlők segítségével hamarost futóképessé tették és a TW I-es számú jármű a poschiavoi telepre vontatta.
A mozdony helyreállítása során a járművet csoportemelőn kellett megemelni és a már említett keretet leszerelni és lakatosmunkával helyrehozni.
A Ge 2/2 161-es Tiranoban egy váltón siklott ki

Hirdaulikus emelőkkel dolgoznak az RhB szakemberei a mozdony visszahelyezésén

Jól látható a sérült keret

A vízszintes irányú mozgatást csörlők és kábelek segítségével végezték Tiranoban

Arra viszont már senki sem számított, hogy a poschiavoi tartalék, a De 2/2 151-es kis csúnya „dobozra” egy viharban leszakadt faág esett rá és üzemképtelenné tette. A helyzet kritikussá vált, tolatómozdony mindenképpen kell az RhB-nak. A cég nem mellesleg nem rest ilyenkor más, nem e célra épített járműveit befogni – jó példa erre a pályavasút TW II-es motorkocsija, ami egy áramirányító hibával fekvemaradt Allegra pótlására ugrott be nemrégiben.
A Ge 2/2 151-es a poschiavoi műhelyben

Mindeközben gőzerővel folyt a tolatógépek helyreállítása. A De 2/2-es helyreállítása nem egyszerű feladat, hiszen az 1909-ben készült gép tetején az 1000 Voltot a segédüzemi átalakítóhoz továbbító kábel több helyen elégett, megszakadt. Az 1960-ban újrarajzolt, mára már igencsak megkopott kapcsolási rajz alapján hamar sikerült behatárolni a hiba helyét. A problémát a több mint száz esztendős kábeleket rejtő burkolatok maradandó károsodás nélküli felnyitása jelentette. Viszont így a műhely dolgozói betekintést nyerhettek egy évszázados mozdony belsejébe.
 
Ellenállásmezők a 151-es tetején. Segítségükkel alakítják át megfelelővé a felsővezetékből érkező 1000 Voltot az akkutöltés és a segédüzemi berendezések számára „fogyaszthatóvá”

Az akkori idők egyszerű technikája csak arra adott módot, hogy felsővezetékből érkező 1000 Voltos egyenáramot kapcsoló kontaktorok és előtétellenállások segítéségével alakításák át mozdony valamennyi berendezése számára elfogadható feszültségűvé. Az egyedi olvadóbiztosítékok sem mai darabok, óhatatlanul is felmerül a kérdés: ki gyárt ma még ilyeneket? A válsz egyszerű: legalább tíz évre elegendő tartalék van még a raktárban – utána pedig majdcsak megoldják máshogy a dolgot.
Ipari műemléknek is beillő biztosítékok a 151-es számú tolatómozdonyban

A jármű alatt azért – biztos ami biztos – egy kisebb sínféktörzs is helyet kapott

 A mozdony hajtásáról gondoskodó motorok – összesen 150 kW teljesítmény leadására képesek

 A belső térben kapott helyet – a satupad alatt – a vákumpumpa. A mozdony légűrfékes

Alul az egyenáramú főmegszakító látszik

Nem kifejezetten bonyolult kapcsolótábla

A vezetőállás sincs túlbonyolítva a kis tolatómozdonyon

A kicsit furcsa kinézetű tolatómozdony az oldalajtóban elhelyezett emelővel nem éppen egy tolatómozdony látszatát kelti. Ki tudja, hogy 1909. január 1-jén, az üzembe helyezés után milyen feladatot szántak a masinának? Ma már csak a sokadik generációs karbantartók is csak tippeni tudnak, de végül tolatómozdonyként szolgálta a gép az RhB-t. Nyaranta Ospizio Bernina állomáson a Lago Biancoból bányászott kővel rakott önürítős kocsik rendezése volt a feladata. Ide persze nm egyedül jutott fel a mindössze 13 tonnát nyomó gép, hiszen még éberségi berendezése sincs – vonatba sorozva vitték fel a kis masinát. Teljesítményét pedig egy jobb autó is felülmúlja: mindössze 150 kW teljesítmény leadására képesek a motorok.

Újra szolgálatban a 151-es: a poschiavoi tartalék szerepét bízták rá, de nyaranta Ospizio Bernina állomáson is előfordulhat

A javítás során az RhB szakembereinek sikerült a mozdonyt ideiglenesen üzemképessé tenni: a segédüzemi hálózatot a főáramkörből egy áthidalással táplálták.
Végül a Ge 2/2 161-es –a Tiranoban siklott mozdony – is üzembe állhatott, így a 151-es visszatérhetett a műhelybe, ahol a sérült kábelt is kicserélhették az RhB szakemberei.
A Ge 2/2 161-es is szolgálatba állhatott, így a 151-es visszatérhetett a műhelybe, a végleges helyreállításra
(Szabó Tamás felvételei)

Szabó Tamás

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.