2011. 08. 01.

Ne nyomtassunk jegyet a terminálon?

A sajtóban megint felmerült: rossz a MÁV-START online jegyértékesítési metódusa. Nem éppen célunk a MÁV-START védelme, de ezúttal azért kissé furcsa a lépés. A vonatjegyeket nyomtassa ki otthon a polgár. Tehát ha nincs, vegyen nyomtatót, papírt és oldja meg. Miért akarjuk otthon kinyomtatni a jegyet?


A jegyvasarlas.mav-start.hu oldalon vásárolt jegyeket mintegy negyven helyen veheti át az utas. A gépek egy teljesen megszokott, vitára okot nem adó formában kapja meg a vonatjegyét. Az otthoni nyomtatással ez a lehetőség elveszne. Persze, az sem jó, hogy csak negyven helyen van ilyen terminál, de azért azt is fogadjuk el: nem éppen környezetbarát megoldás, ha ki kell nyomtatni a jegyet. A továbblépés nem ez lenne. A Nyugat-Európában több éve működő rendszer itthoni bevezetése nem lenne célszerű, hiszen ezzel megint évekre rögzítenénk a lemaradásunkat.
Csak néhány jegytípust tudnak nyomtatással kiadni a pénztárakban. Legtöbbször a helyjegyeket és az ezzel kapcsolt tiketteket (például a SparSchiene ajánlatokét) nyomtatják...

Hogyan ellenőriznék a jegyeket, ha otthon nyomtatjuk ki? A válasz egyébként egyszerű: egy vonalkód vagy QR-kód van a papíron, amit a jegyvizsgáló a jegykiadó géppel be tud olvasni és ellenőrizheti: érvényes a menetjegy. Ez működik Nyugat-Európában. Itthon mi lenne? Jól értesült körök szerint a MÁV-START okostelefonokkal látná el a jegyvizsgálókat, amelyeken valamilyen alkalmazás olvasná be a QR-kódot, majd a központi adatbázissal kommunikálva állapítaná meg, hogy érvényes a jegy vagy sem?
Értelmes megoldásnak látszik, de… A MÁV-START-nak több ezer jegyvizsgálói telefont kellene beszereznie, illetve lecserélni, mert szolgálati készülékkel most is rendelkeznek a vonatkísérők. Azt is érdemes megjegyezni: a vasútvonalak mentén sokszor erősen megkérdőjelezhető a mobilszolgáltatás minősége. Nem, nem a világvégi vicinálisokról van szó. Az egykori „kirakatvonal”, a Budapest–Hegyeshalom vonalon több helyen percekig nem lehet telefonálni, adatforgalmazást indítani, mert a területet nem fedi le a szolgáltató. Azért meglehetősen furcsa helyzetet eredményezne, ha az otthon kinyomtatott jeggyel utazó mellett percekig időzne a kalauz, hogy végre ellenőrizhesse, érvényes-e a jegy?
Variációk egy témára: az interneten rendelt, jegykiadó terminálon nyomtatott Budapest–Pozsony menettérti jegy így fest 
A pénztárban kiadott variáns pedig ilyen. Ezt a jegyet pedig nem egy világvégi pénztárban váltottuk, hanem Budapest-Déli pályaudvaron. Vajon melyik európaibb megoldás? Előbb talán a pénztárakban kellene megoldani a gép jegykiadást, utána érdemes agyalni azon, hogy terminálon vagy otthon nyomtassa ki az utas a jegyét

Azt is vegyük figyelembe, hogy egy-egy ilyen műveletnek azért némileg nagyobb az időigénye az okostelefonos megoldás esetén, a megszokott kezelésnél. Egyrészt a telefonoknak megfelelő fényviszonyok között kell „látniuk” a vonalkódot, hiszen a kamerájukon át látják a jelet. Utána még általában nyomkodhatja is a vonatkísérő a telefont, hogy a megfelelő adatokat kézhez kapja.
Nyugaton is nyomkodja a kalauz a gépet, ez igaz. De ott nem plusz egy gépet, hanem azt a gépet használja erre, amivel jegyet ad ki, menetrendi információt ad és végzi az adminisztrációt.
De mi lehet a továbblépés? Nos, a megoldás nem az otthoni nyomtatás. Ez csak alternatíva kell legyen. A megoldás az lenne, ha végre nem kellene nyomtatni a jegyeket, hiszen azok szerepelnek a vasút adatbázisában is, egyszerűbb lenne valamilyen elektronikus, papírmentes megoldás. És nem mellesleg előremutatóbb is. Vajon ez mikor jöhet?
Igaz, egy olyan országban, ahol a nemzetközi pénztárban csak a helyfoglalásokat tudják nyomtatva kiadni, ez még messze van. Hiszen egy Budapest–Pozsony jegyet is kézzel írnak… Kalauz legyen a talpán, aki kiolvassa!

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.