2012. 03. 05.

Hibás a stresszteszt?

Könnyen előfordulhat, hogy hibás a leendő stuttgarti átmenő főpályaudvar kapcsán készített stresszteszt. Az augusztusban nyilvánosságra hozott modellszámítás szerint elbírja a mainál jóval kevesebb vágánnyal rendelkező pályaudvar a forgalmat – de lehet, hogy ez mégsem így van?



A Stuttgart 21 projekt stressztesztjeihez használt program úgy tűnik, hogy hibás. A stuttgarti zöldpárti városatyák, Brigitte Lösch, Muhterem Aras és Nikolaus Tschenk hívták fel a figyelmet arra, hogy a RMcon által fejlesztett RailSys nevű program ugyanis hibákat vétett a számításkor a képviselők szerint.
A hiba maga akkor bukkan elő, amikor az állomásról kijáró vonat vágányútjának lezárását és a jelzők kezelését számítja a program egy késett vonat esetében. Ennek eredménye, hogy hibásan pluszkapacitásokat jelez a program a pályaudvaron. A politikusok szerint a hiba hatása egyelőre még nem megbecsülhető, ezért mindenképpen részletesen elemezni kell az adatokat.
(a képek forrása a projekt honlapja)

Lösch asszony azt javasolja, hogy a pályaudvar áteresztőképességét további szakmai vizsgálatokkal és modellszámításokkal, szimulációkkal ellenőrizzék. A témát vizsgálja a tartományi közlekedési tárca is. A zöldpártiak azt mondják, hogy a konzekvenciákat csak akkor lehet levonni, ha már a kezükben lesz a végleges szakvélemény.
Mindenesetre érdekes lehet a hibás számítás abból a szempontból, ami szerint valóban rendelkezhet megfelelő kapacitással a pályaudvar? Esetleg kérdés lehet, hogy mégis a korábban a baden-württembergi közlekedési miniszter javaslata ismét napirendre kerül-e? E szerint a földalatti, átmenő pályaudvar mellett megmarad – igaz, a maihoz képest kisebb kapacitással – a felszínen a fejpályaudvar is. Tavaly augusztusban a szövetségi közlekedési miniszter lesöpörte a tervet az asztalról. Dr. Peter Ramsauer szerint ez évtizedes visszalépés lenne és kiállt a DB AG projektje, a kizárólag átmentő formában épített állomás mellett. Többek között azért, mert jelenetős áttervezési költségekkel járna ez a változás és kérdéses a leendő pályaudvar-komplexum átbocsátó képessége is.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.