2012. 07. 03.

Nyitva a Gotthard

A teherforgalom számára már július 2-ától, a személyvonatok számára július 3-ától pedig a személyszállító vonatok is használhatják a közel egy hónappal ezelőtt lezárt Gotthardbahn. A tehervonatokat Brenner-hágó és a Simplon-alagút felé terelték, ezzel komoly fejfájást okozva a forgalomszervezőknek.




Négy héttel ezelőtt, június 5-én adtunk hírt arról, hogy hegyomlás miatt lezárták a Gotthardbahnt Erstfeld és Göschenen között. Akkor Gurtnellen közelében csúszott meg a hegyoldal, maga alá temetve a vasúti pályát és több munkást is. A mentési és a helyreállítási munkákat azonnal elkezdték, hiszen Svájc egyik igen nagy forgalmú tranzit-útvonaláról van szó.
A Gotthard lezárását kihasználva egyébként kamionos szervezetek azt próbálták elérni, hogy oldják fel a tranzitforgalom tilalmát a párhuzamos közutakon.
Az SBB munkavonata Erstfeldben, amelynek fedélzetén az újságíróknak is megmutatták az egy hónapos munka eredményét

Az SBB eközben gőzerővel dolgozott a megsérült pálya helyreállításán. Közel kétezer köbméternyi földet és sziklát kellett eltakarítani a pályáról. Roberto Pedrazzini, a helyreállítási munkák vezetője a helyszíni bejáráson elmondta: 170 méter hosszban teljesen új pályát építettek, négy felsővezeték-tartó oszlopot helyeztek el a vágányok mellett – tudatta az info24 - ÖV Schweiz - Europa weboldal. A helyreállítással július 2-ára végeztek, a napközbeni próbamenetek után este már a tehervonatok használhatták a pályát – a személyszállító vonatok pedig a július 3-i üzemkezdettől közlekednek ismét menetrend szerint.
Vadonatúj pályát építettek a hegyomlás helyszínén

A leomlott hegyoldal a stabilizálás után

A helyreállítási munkák körülbelül 5-6 millió frankba, mintegy 1,185-1,422 milliárd forintba kerültek az elsődleges összegzések szerint. A járulékos költségek összességét – beleértve a napi több tízezer utast szállító vonatpótló buszok közlekedését is – tíz és húszmillió frank közötti összegre becsüli az SBB, pontos számokat még nem tudtak mondani.
Az SBB egyébként közölte éves szinten mintegy 30 millió frankot (7,1 milliárd forintot) fordítanak a különböző természeti károktól való védelemre, lavina-galériák, támfalak építésére a svájci vasútvonalak mentén. Albert Müller, az SBB természeti károkkal foglalkozó részlegének vezetője hozzátette: a fontos tranzitútvonalnak számító Gotthardbahn várhatóan csak 2016-tól lesz igazán biztonságos, ekkora készül el ugyanis az Erstfeld és Biasca közötti Gotthard-bázisalagút. Ugyancsak hozzátette: a svájci vasúti hálózatra telepített mintegy négyezer lavina-galéria és egyéb létesítmény egyharmada a Gotthardbahn mentén létesült.
Akad még munka a pálya mentén, de a forgalom immáron zavartalanul haladhat. Naponta átlagosan 120 tehervonat halad át ezen a szakaszon.
További képek az info24 - ÖV Schweiz - Europa albumában
(fotók: Marcel Manhart, forrás: info24 - ÖV Schweiz - Europa via facebook)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.