2012. 10. 08.

Tragikus állapotban a budapesti metrókocsik

Az index.hu értesülései szerint a német TÜV Rheinland az orosz gyártmányú budapesti metrókocsik műszaki vizsgálatáról szóló, 2012. július 30-i jelentésében megállapította, hogy a vizsgált 34 elektromos alkatrészből 11 katasztrofális, 15 pedig kritikus állapotú.

A minősítő cég besorolása szerint katasztrofális állapotúnak az olyan alkatrész számít, amelynek hibája több áldozatot követelő, halálos kimenetelű, és több sérüléssel, illetve a környezetre nézve nagyfokú károkozással jár. Ehhez képest a kritikus hiba „csak” egy halálos áldozatot, illetőleg több sérültet és a környezetre nézve nagyfokú károkozást jelent.
A vizsgálat kockázatelemzésről szóló része olyan, még laikus szemmel is hajmeresztő (egyébként katasztrofálisnak minősített) hibákat tárt fel, mint például az, hogy a használt orosz alaktrészek magyartól eltérő jelölése miatt nem megfelelő szorzójú kismegszakítók kerültek alkalmazásra, valamint ezek egymáshoz illesztése sem megfelelő, így zárlat esetén csak az olvadóbiztosítók olvadnak ki. Hasonlóan érthetetlen az, hogy a tűzjelző paneleket miért tömítetlen dobozban helyezték el, hiszen azokon a funkcionalitást gátló vasporos szennyeződés halmozódik fel (a 2M típuson ráadásul tűzjelző és oltó rendszer sincs).
Kritikus hiba pl. az, hogy a nyílt rendszerű kardáncsuklók – konstrukciójuknál fogva – olaj- és zsírszennyeződést juttatnak a vonatok sebességszabályozását és követését vezérlő programszőnyegre, az pedig „nem kívánatos”, hogy a kocsik villamos hálózatáról készült kapcsolási rajznak semmi köze nincs a valósághoz. A BKV tájékoztatása szerint a folyamatos „felújítások” és „fejlesztések” eredményeképpen állandóan változik a szerelvények villamos hálózata, ezek aktualizálására pedig sem ember, sem pénz nincs...
A TÜV Rheinland jelentése – melyet a BKV igazgatótanácsa 2012. október 26-án tárgyal – több problémára is megoldást javasol, ezek egy része azonban komoly anyagi ráfordítást igényelne (alagúttakarítás – 80 millió Ft), viszont már az egyszerű, kis költségű tucat-alkatrészek cseréje is jelentősen növelné a rendszer biztonságát.

Nánási Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.