2013. 03. 15.

A répaszezon emlékei

Az elmúlt esztendő képei között kutakodva talál néha az ember olyan érdekességeket, amelyet érdemes elővenni később is. Így teszünk most is: az elmúlt év végén lezajlott „évi rendes” cukorrépa-kampány idején különösen a nagydízelek rajongói kapták meg a magukét: megannyi Szergej sürgölődött a Debrecen és Tiszalök közötti vaspályán az üres és a rakott tehervonatokkal.

Az elmúlt esztendőben egyedül a 109-es vasútvonalról több ezer tonna répát szállítottak szeptembertől egészen a következő év január közepéig vasúton Kaposvárra. Nem ismeretlenek a répavonaton a Debrecen és Tiszalök közötti vasútvonalon, ugyanis több éve is volt már cukorrépafeladás vasúton, amit akkor még Kabára szállítottak, amikor még üzemelt a cukorgyár. Ma már ez a múlt, a kabai cukorgyár – sok másikkal egyetemben – bezárt.

Az elsők között dönget át egy rakott szerelvény Zelemér megállóhelyen az őszi napsütésben szeptember 29-én. Háttérben a zeleméri templomrom maradványai láthatók

Pár méterrel arrébb Szabó József örökítette meg az „édes” tehert a déli órákban

A délutáni üres vonat fordul a zeleméri nagy emelkedőre, szintén a 096-os Ivánnal
(fotó: Sipos Gergely)

A 109-es vasútvonalon több állomáson is rakodtak az említett mezőgazdasági terményből: a legtöbbet Hajdúböszörményben, majd Hajdúnánáson, de szállítottak répát Tiszavasváriból is.
Az idei kampány érdekessége volt, hogy a vonalon több helyen újítottak fel vasúti átjárót, ezért a vonatoknak Hajdúböszörményből Tiszalök felé kellett kerülniük. A tiszalöki körüljárást követően Görögszállásra indult a rakott vonat, ahol megkapta a villanymozdonyt, ami Kaposvárig „repítette” a szerelvényt.

Bagoly István Gergő egyik őszi képén egy Hajdúböszörményben feladott répás vonat vár indulásra Kaposvárra már gépcsere után, élén egy nyíregyházi Giganttal

A répakampány másik érdekes momentuma volt, amikor október 27-én a Hajdúböszörményből Debrecenbe indulni készülő vonathoz egy előfogati gépet kellett kérni, mert a nagy terhelés és az eső miatt csúszossá vált sínek miatt a szerelvény képtelen volt megindulni. Az ilyen menet kifejezetten ritka ezen a vonalon, csak nagyon elvétve találkozhatunk dupla géppel közlekedő vonatokkal. Ki tudja, mikor lesz lehetőség ismét ilyet megcsodálni?
Répavonatból azért akadt bőségesen. Hetente több vonatpár is indult, rendszeresen kedden, csütörtökön és szombaton közlekedtek a szerelvények. Általában napi két vonatpár volt, ami heti szinten 12 vonatot jelentett. Néha volt egy két elcsúszás, amikor a reggeli üres vonat nem tudott kimenni délelőtt, ezért délutánra maradt, így egy órán belül két tehervonat is végigdübörgött Debrecen és Hajdúböszörmény között, amelyből az egyik továbbment Hajdúnánásra, vagy épp Tiszavasváriba. Gépmenetek is előfordultak egy egy üres vonat leszállítása után, amikor nem volt vonat vissza, így a szolgálat kurtán ért véget.

Október másodikán csattog Hajdúböszörményből hazafelé magányosan a 203-as nem rég frissen B vizsgát kapott Szergej Sipos Gergely fotóján

Pár nappal később feltűnt a vonalon az egyik vendégművész, a záhonyi 157-es Szerjózsa, amely kopottas külsejével egyedüli a répaszállításban részt vett mozdonyok körében a 109-es vonalon. Az üres vonatot Szabó József fotózta le október 6-án

A vonatokat rendszerint Szergejjel továbbították, a munkából pedig több szovjet nagyvas is kivette a részét, persze, teret adva vendég masináknak is. A huzamosabb ideje debreceni körökben leledző Szergejek, szám szerint a 191-es, a 204-es és a 210-es kisebb nagyobb gondokkal küzdött, így, nem tudtak részt venni a cukorrépa szállításban. Az M62 628 210 friss „lábakra” várt, addig az M62 628 204-es letétben vár a fűtőház hátsó traktusában, a szénhegyen azóta is. Szerencsére az 191-es és a 210-es öreg Szergej is felépült azóta. Ritkán a Bobók is feltüntek egy-egy üres vonat élén, vagy gépmenetben rendezni a rakodásra szánt kocsikat, Hajdúböszörményben, vagy Tiszavasváriban is.
Az utolsó cukorrépát szállító vonat 2013. január 17-én csattogott végig a 109-es vonal a leggyakrabban járt szakaszán, Hajdúböszörmény és Debrecen között.

Október 13-án pöfékel a délutáni üres vonat a zeleméri átjárónál a 163-as Orosszal az élen

Ezúttal a 203-as is már vonattal lett megörökítve, amint a zeleméri emelkedőn cibálja két tucatot számláló szerelvényét Hajdúböszörmény felé október 18-án

Ritkaságszámba ment az az eset, amikor Bobók vitték az üres vonatot. Rendszerint mindig volt rakott párja, amit nem bírtak volna, így csak rendezni jártak. A bobós vonat egy órával később közlekedett, mint az előző képen látható hatlábú társa

Kellemes őszi napsugarakkal telve ereszkedik egy rakott tehervonat Hajdúböszörmény felől a zeleméri iparvágány fedező előjelzője előtt. A fotó október 20-án készült

Bagoly István Gergő kapta lencsevégre ugyanezt a szerelvényt, amint épp Józsa megállóhelynél dönget tekintélyes vonatával

Egy miskolci Szergej is elkeveredett Debrecenbe, ahonnan egyenes út vezetett egy répavonat élére, ami épp a 109-es vonalra készült indulni. A 213-as egyik útjáról készült fotó október 25-én készült Zeleméren

Egy újabb üres teher csattog közvetlenül Zelemér megállóhely mellett a 203-as hatlábúval Böszörmény irányába a délutáni borús órákban

Már novemberi napsütésben és környezetben iparkodik Debrecenbe a délelőtti rakott vonattal a nemrégiben megfiatalodott 163-as Szerjózsa vezetésével 17-én

Ugyenezen a napon Sipos Gergely készítette felvételen távoli szemszögből láthatjuk a Zelemérnél döngető üres délutáni tehert

Majd egyre közelebb érve a nagy ívben keresztezi a bodaszőlői utat...
(fotó: Sipos Gergely)

...és kormol felfelé a nagy emelkedőn

Hajdúböszörményben készült felvételen ismét a vendég M62 213 látható egy még inkább vendégnek mondható riktaság mellett: az AWT Kocúrja gabonásvonattal érkezett az állomásra. A fotót Bencze Kristóf készítette november 22-én

Már az új évben tempózik a rég látott 096-os Orosz rakott répás vonatával Hajdúnánásról a 35-ös főút mellett nem sokkal elhagyva Hajdúböszörményt. A fotót Sipos Gergely készítette 2013. január 12-én

Néhány kilométerrel távolabb, Zelemérnél készült a fotó a Debrecen felé igyekvő tehervonatról

Másnap, 13-án szintén közlekedett rakott vonat a 109-esen, ezúttal a 163-as Hatlábúval a zeleméri ívben. A vonatot Sipos Gergely örökítette meg

Az előző képen látott menet egy picit más szemszögből

Már január 15-én robog Zelemér és Hajdúböszörmény között egy üres Hajdúnánásra tartó szerelvény a délutáni órákban

A böszörményi rövid pihenő alatt alkalom nyílt körbefotózni az utolsó vonatok egyikét, amely az utolsó, Hajdúnánásra tartó üres vonat volt ebben a répaszezonban
(a másképpen nem jelzett képeket Sipos Milán készítette)

szöveg: Sipos Milán
képek: Bagoly István Gergő, Bencze Kristóf, Sipos Gergely, Sipos Milán, Szabó József

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.