2013. 03. 04.

Megújuló vasútállomások elit klubja

Újabb vasútállomások újulhatnak meg az EU támogatásával. A 9,9 milliárd forintos programban huszonhat vasútállomás érintett, lesz, ahol kormányablak is nyílik.

Összesen huszonhat vasútállomás újul meg az Európai Unió támogatásával. A legtöbb létesítmény a 30-as és a 120-as vonal mentén található, a MÁV Zrt. közlése szerint ezek a nagyprojektekben érintett vasútvonalak. Valóban, a 30-as vonal Budapest és Székesfehérvár, a 120-as pedig Szolnok és Lőkösháza között újul meg. Ehhez képest azonban Balatonszentgyörgy, Keszthely és Tapolca újul meg a Balaton térségében, Baranyában Pécs állomása, míg Budapest környékén Zugló, Kőbánya alsó, Kőbánya-Kispest, Rákos és Rákoshegy fiatalodhat meg. Hogy ezek közül mennyi nem a 30-as és a 120-as vonal mellett fekvő állomás, abba ne menjünk bele.
Mindezek mellett a Keleti, a Nyugati és a Déli pályaudvaron; valamint Győrben, Székesfehérváron, Kaposváron, Pécsett, Érd alsón, Szekszárdon, Vácott, Cegléden, Kecskeméten, Szegeden, Szolnokon, Békéscsabán, Miskolcon, Debrecenben és Nyíregyházán kormányablakot is létrehoznak.
A tervek szerint a felújítási program 9,9 milliárd forintba kerül majd. A projekt az állomások fő utasforgalmi létesítményeinek azonos standardokat és arculati elemeket követő megújítását, átépítését, kormányablakok létrehozását tartalmazza. A kivitelezési szerződéseket 2013. december 31-ig meg kell kötni az alvállalkozókkal. A kormányablakokkal is ellátott állomások átalakítását 2014. március 30-ig, a többi helyszíneken a munkát 2015. szeptember 30-ig kell befejezni.
A projekt mindenesetre ígéretes, azonban fenntartással fogadjuk például a Keleti vagy a Nyugati pályaudvar „felújítását”. Ezek, ismerve az elmúlt évtizedek helybenjárását, aligha lesznek valódi felújítások, legfeljebb toldás-foldás lesz mindössze, a kormányablakok környékén számíthatunk némi „pontszerű” felújításra. A helyszínek kiválasztása is meglehetősen furcsa: Rákoshegy felvételi épülete a közelmúltban újult meg, már amennyire egy közel fél évszázados építmény ezt megteheti. Ezek fényében kissé furcsák a kiválasztási szempontok, mindazonáltal üdvözlendő, hogy például Rákos állomás megújulhat. Vajon valódi felújítás lesz mindez? Magasperonokat kap az állomás, rendbe rakják a pályát vagy mindössze arról van szó, hogy új táblákat raknak majd ki? És vajon miért maradt ki a sorból Kőbánya felső, ahol lassan peronról sem beszélhetünk, nemhogy magasperonról...

Halász Péter

12 megjegyzés:

  1. A legutolsó kérdésedre a NIF honlapja megadja a választ, eszerint:
    "A Keleti pályaudvar csatlakozó budapesti vonalszakaszain a Kőbánya-felsőtől Rákos állomásig terjedő fejlesztés során a két állomás közötti pálya további két vágánnyal bővül, ami jelentősen csökkenti a kapacitáshiányt és a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet. Kőbánya-felső állomás utasforgalmát áthelyezik az Éles sarokhoz, illeszkedve a későbbiekben kiépülő közlekedési csomóponthoz." (http://www.nif.hu/hu/hirek/Korszerusodik_az_elovarosi_vasuthalozat)

    Számomra inkább az a kérdés, hogy meg leszünk-e végre figyelve kamerákkal?

    VálaszTörlés
  2. Te azt kérdezted, hogy "vajon miért maradt ki a sorból Kőbánya felső..."
    Gondolom ha pár éven belül áthelyezik az állomást Élessarokhoz, akkor a mostaniba már nem akarnak pénzt ölni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De akkor miért ölünk pénzt Rákosba, a Keletibe? Ami hiányzik innen, az az átgondold koncepció. Viszont Kőbánya felső áthelyezésének sincs realitása jelenleg és belátható időn belül... :(

      Törlés
    2. Amit én tudok, az mind fent van a honlapon:
      Hírek
      2011. január 06.
      Folynak az előkészületek...
      ...
      A korszerűsítéshez mindkét vonalszakaszra elkészült a megvalósíthatósági tanulmány és az engedélyezési tervek. Jelenleg a szükséges létesítési engedélyek beszerzése és a tendertervek bírálata zajlik. A terveket a Budapest Konzorcium – a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., a Közlekedés Kft. és a Viteco Kft. konzorciuma – készíti. A beruházás kivitelezése a Nyugati vonalcsoporton legkorábban 2012-ben kezdődhet meg, a Keleti pályaudvar csatlakozó vonalszakaszait érintő beruházásé pedig ennek befejezését követően, legkorábban 2015-ben indulhat el.
      ...
      Ennyit tudunk, ebben Élessarok van. A megval. tan. viszont érdekelne.
      Az állomások meg nyilván nem egyforma mélységben lesznek átmeszelve, de részleteket jó volna tudni.

      Törlés
    3. Ott van elásva az eb teteme: 2015-től indulhat meg. Az már egy új uniós finanszírozási ciklus, egyáltalán nem biztos, hogy lesz rá pénz és így tovább... :(

      Törlés
    4. Lehet, hogy ezen állomás esetében véletlenül logikusan gondolkoznak és nem akarnak százmilliókat rákölteni, ha csak az esélye is megvan, hogy 2 év múlva elbontják. Ha már vártam évtizedeket a magasperonra, akkor 2 évet most már igazán meg tudok várni.

      Törlés
    5. Ez a blog annak idejen közölt is egy tervrajzot:
      http://urbanista.blog.hu/2011/01/10/uj_vautallomas_epul_az_elessaroknal_a_rakosrendezot_meg_athelyezik

      Törlés
  3. Nem akarom megsérteni azt, akinek az áll a szívéhez közel, de kit érdekel, hogy kimarad Kőbánya-felső, amikor Kelenföld, Budapest kapuja és romhalmaza (volt egy ilyesmi igen jó cikketek) kimarad a projektből.
    Bár lehet rosszul értem, de a "Keleti, a Nyugati és a Déli pályaudvaron; valamint Győrben, Székesfehérváron, Kaposváron, Pécsett, Érd alsón, Szekszárdon, Vácott, Cegléden, Kecskeméten, Szegeden, Szolnokon, Békéscsabán, Miskolcon, Debrecenben és Nyíregyházán " blokkban csak kormányablakról van szó, semmi másról. Egy Keleti rendes felújítás maga 2-3 milliárd lenne, szóval ez a 9,9 milliárd aprópénz. Ebből kb. lesz mindenhol kívül-belül festés, új tábla, új pad, talán díszkő, nem több.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan ez az, amire magam is megpróbáltam rávilágítani.

      Törlés
    2. Halkan megjegyzem: a Keleti felújítása nem 2-3 milliárd, hanem szerintem alsó hangon úgy 10 milliárd körül lenne és akkor a kapcsolódó beruházások (pl. a Keleti felújítás miatt kieső kapacitásának valamilyen pótlása és az azt „előállító” beruházások) meg további hasonló nagyságrendű összegbe fájnának. Pedig ezt és a másik két fejpályaudvart is sürgősen rendbe kéne tenni...

      Törlés
  4. Van elérhető látványterv Kőbánya alsóról? Ez már része z intermodális csomópontnak?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.