2013. 03. 25.

Szezonnyitó UV-zás

A húsvét előtti utolsó hétvégére, egészen pontosan virágvasárnapra szervezték a BKV nosztalgiavillamosozással is foglalkozó szakemberei az idei első villamosos fotósmenetet. A program különlegessége, hogy a tavaly novemberi után először szerepelt a nosztalgiamenetek szerelvényében az UV-khoz alakított pótkocsi. Tavaszi programmal készültek a munkatársak, de végül az időjárás máshogy gondolta. Tartsanak velünk, villamosozzunk együtt a fővárosban!

A nem éppen fotósbarát, kifejezetten hideg és felhős idő ellenére igen komoly számú közlekedésbarát jelent meg vasárnap a zuglói villamoskocsiszín bejáratánál: itt találkoztak ugyanis a szezonnyitónak nevezhető fotósmenet résztvevői. A nagy érdeklődésre tekintettel nem csak a három kocsis UV-szerelvény indult, hanem egy további ikerszerelvényt is meghirdettek a szervezők. Végül a B betűvel jelzett vonatba is bekerült egy pótkocsi. A két vonat ugyanazt az útvonalat járta be, azonban a szervezők úgy alakították a menetrendet, hogy a szerelvények és azok utasai ne zavarják egymást. A B jelű vonat az Örs vezér tere felé, míg az A jelzésű szerelvény – amelyet mi is követünk – Újpalota felé indult.

Szokatlanul sok közlekedésbarát gyűlt össze vasárnap délelőtt a zuglói kocsiszín előtt

Aligha tették véletlenül: a képen a későbbi A jelű vonat szerelvénye tart az udvaron kijelölt helye felé...

...így jutott hely a másik vonatnak is. A jobb oldali szerelvény iker-UV lett volna, azonban végül mégiscsak pótos szerelvény lett ez is: az 5869-es pályaszámú, EP sorozatú pótkocsit kapta meg ez a vonat. A másik a 6010-es, FP sorozatú kocsit vitte magával

A menetek különlegessége volt, hogy a tavaly őszi, születésnapi járműparádé után először állt csatasorba az UV-k pótkocsija: az A jelzésű vonat a 3885+6010+3888, a B jelzésű szerelvény pedig 3873+5869+3898 pályaszámú kocsikból állt.

Az első fotómegállás a 69-es villamos vonalán, a Rákospatak hídjánál volt

A körvasút hídja előtt állt meg rövid időre a hármas UV-szerelvény

Fotómegállás Rákospalota, MÁV-telepnél. A hármas szerelvények megszokottnak számítottak erre jó évtizede: a hannoveri kocsik forgalomba állítása előtt ilyen vonatok kötötték össze a kisföldalatti Mexikói úti végállomását és az újpalotai lakótelepet

Igazi nosztalgia: Újpalota, Erdőkerülő utca végállomáson néhány éve még mindennaposak voltak az UV-szerelvények

A Fő tér után nem sokkal készült ez a felvétel a 69-es vonalán

Az Örs vezér terén sem ismeretlenek az UV-szerelvények: a 62-es villamoson hosszú ideig jártak ilyen vonatok
(fotó: Óvári Péter)

Az Élessarok jelenlegi, nem éppen szívmelengető állapotában talán utolsó alkalommal nyílt lehetőségünk megörökíteni a hármas UV-szerelvényt. A tervek szerint 2013 második felében indul a 3-as villamos felújítása az Örs vezér tere és a Liget tér közötti szakasz felújításával. Rá is fér a vágányokra a rekonstrukció...

2001. október 1-je és 2002. március 23. között rendszeres volt ez a találkozás: akkoriban a 62-esen (Rákospalota, MÁV-telep–Mázsa tér) UV-szerelvények közlekedtek még, míg a 3-ason a hannoveri szerelvények debütáltak

Az Északi Járműjavító ma már csak emlék. Évek óta Szolnokon végzik a MÁV mozdonyainak nagyjavítását. A hatalmas csarnokok üresen állnak azóta is...

A hármas UV-szerelvény a Nagykörúton át a Bocskai úthoz ment, itt egy hosszabb pihenő következett. Addig a villamos az „SZTK-rendezőben” állt félre. Rövid ideig itt végállomásozott a 41-es villamos, azonban 2003. november 1-jétől a kamaraerdei utasok is kaptak metrókapcsolatot, a viszonylat a Batthyány térig lett ekkor meghosszabbítva

A szerelvény a 18-as vonalán át indult a Széll Kálmán tér felé. A Dózsa György téren a Budavári Palotával együtt lehetett megörökíteni a vonatot

A Széll Kálmán téren a 18-as villamos végállomásán egy normál T5C5-párossal találkozott az UV-szerelvény

Komoly kihívást jelentett a fotómegállás a Margitszigetnél: a hétvégén is sűrű nagykörúti villamosok közé kellett beékelni a megállást, emellett pedig a folyton érkező autók is komoly kihívást jelentettek a fotósoknak

A Jászai Mari térnél tért át a különvillamos a 2-es vonalára. Ha minden úgy alakul, hamarosan itt csak pótlóbuszokat lehet fotózni, hiszen a Kossuth Lajos tér felújítása miatt a Garibaldi utcától északra le kell állítani a villamosforgalmat

Az említett munkák előkészületei már látszanak a Parlament előtti parkolóban. Talán utolsó alkalommal csattogott végig a jelenlegi vágányokon hármas UV-szerelvény

Együttállás a 2-es villamos forgalmi kocsijával
(fotó: Óvári Péter)

A Parlament felállványozott épülete előtt is lehetőség nyílt a szerelvény megörökítésére
(fotó: Óvári Péter)

A Vigadó előtt a budai panorámával egyetemben lehetett megörökíteni a villamosszerelvényt. A 2-est egyébként – talán nem véletlenül – a közelmúltban választották meg a világ egyik legszebb villamosvonalának

Az UV-szerelvények egyébként igen szorosan kötődnek a 2-es vonalához: az első motorkocsikat itt vetette be a Fővárosi Villamosvasút – igaz, akkoriban még szólóban.
Óvári Péter felvétele a Vigadó téri megállóban készült

A Pápay utcai visszafogóváltón irányt váltott a szerelvény, majd a Haller utcán át tért rá a Mester utcában vezető vágányokra. A képen éppen a Hallerről fordul a Mester utcába a hármas UV

A Haller és a Mester utca kereszteződése után egy darabon műfűvel kísérletezik a BKV. Talán így csendesebb és egyben esztétikusabb a villamosvágány?

A ferencvárosi kocsiszínben a két szerelvény rövid időre ismét találkozott


A számtalan fotózási lehetőséggel tarkított menet első etapja után a ferencvárosi kocsiszínben a járműtelepen honos kocsikat ismerhettük meg, majd kis melegedés okán a szervezők a kultúrteremben mutatták be az UV típusú motorkocsikat és a budapesti villamosüzem jelenlegi nosztalgiakocsijait.

A kocsiszínben bemutatták az itt honos járműveket is. A megszokott ipari csuklósok mellett itt jelen volt a 7671-es pályaszámú tanulókocsi, 7039-es Muki, egy hógép és a budapesti nosztalgiaflotta két veteránja a 436-os és a 611-es pályaszámú favázas kocsi is

Amíg az utasok a kultúrteremben melegedtek és hallgatták az előadást, addig a villamos az egyik csarnokban tette ugyanezt. Mivel az UV-k nem rendelkeznek utastérfűtéssel (csak a MUV-ok), így a jól fűtött csarnokban a szerelvény nyitott ajtókkal „szívta magába” a meleget közel egy órán át. Legalább nem tökéletesen hideg vonatba kellett visszaszállni a fotós utazóknak a szervezők eme elmés lépése nyomán
(fotó: Óvári Péter)

A ferencvárosi látogatás után a Gubacsi úton is megörökíthettük a villamost

Ezután pedig a pesterzsébeti kishurok következett

A Határ út és a Nagykőrösi út találkozásánál a deltavágány ritkábban, csak terelt és kocsiszíni menetek által használt részében pihent meg a villamos

A következő megálló az egykori Kőbánya-Hizlaló állomásnál volt. Az egyvágányú szakasz szintben keresztezi az egykori vontatóvágányt, illetve az állomási vágányokat. Az 1990-es évekig a térségben a BKV-nak is komoly teherforgalma volt a Kőbányai Iparvasúton, a Horog utcában „lakott” számos Muki, amelyek többek között Hizlalón vették át a teherkocsikat a MÁV-tól és szállították a megrendelőkhöz a kiterjedt iparvágány-hálózat segítségével

Egyetlen vágányt keresztez szintben ma már a megannyi helyett a 3-as villamos – és annak vonalán haladva a fotósmenet
(fotó: Óvári Péter)


 Az egykori Horog utcai telepre vezető vágány váltójának egy része még bent van a pályában
(fotók: Óvári Péter)

Az egyvágányú szakasz határozza meg a 3-as villamos kapacitását. A közeljövőben ez a szakasz is megújulhat majd, a 3-as villamos vonalának rekonstrukciója után itt már két vágányon jönnek-mennek a villamosok. Egyben ez az utolsó, menetrend szerinti forgalomban használt egyvágányú pályaszakasz Budapesten

Az utolsó fotómegállás Kőbányán, a Kápolna utcai elágazás után volt

Az Örs vezér terétől már Zuglóba ment a villamosszerelvény. E képpel mi is elbúcsúzunk a vonattól
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Alighanem valamennyi résztvevő hálás lehet a szervezőknek a kitűnően sikerült programért. Reméljük, hogy az idei szezonban a korábbiaknál is többen vesznek majd részt a nosztalgiavillamosos programokon. Köszönjük minden szakember munkáját ezúton is!

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.