2013. 05. 24.

A BLS irányít

A Bern-Lötschberg-Simplon Bahn, az BLS irányítja hamarosan az SBB forgalmas vasúti csomópontját, Brig állomását, miután lekapcsolják a régi biztosítóberendezést az állomáson.


Az SBB és a BLS között még 2004-ben megszületett megállapodás szerint a BLS forgalomirányító központjából, Spiezből irányítják majd a vasútállomás forgalmát. A BLS központja 2007 óta irányítja az Aaretalbahn forgalmát és az olaszországi Domodossoláig terjedő szakaszt. A tervek szerint 2015-re fejeződik meg a brigi biztosítóberendezés átépítése, ezen év novemberében veszi át a BLS a forgalomirányítást.
A jelenlegi biztosítóberendezést 1954-1966 között építették ki és lassan elérte élettartamának végét – közölte az SBB. A jelenlegi öt állítóközpont feladatát az új, számítógépes biztosítóberendezés veszi át és jóval kevesebb ember szükséges majd a működtetéséhez.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. ők üzemeltetik a Lötschberg alagutat is, amt spórolásból nem fúrtak végig - azóta is hiányzik a kapacitás. Nem hallottatok arról ,hogy esetleg mégis befejezik?

    VálaszTörlés
  2. A kapacitás nem hiányzik. A 15 kilométeres egyvágányú szakasz gond nélkül elvitte a legutóbbi Gotthard lezárás miatt erre terelt vonatokat is.
    Az átadáskor úgy tervezték hogy pár éven belül befejezik a maradék 5 kilométer kifúrását és a 15 kilométer vágányfektetést, addig pedig szigorú menetrendet próbálnak betartatni a vasutakkal. Aki 5 percnél többet késik, azt nem engedik be az alagútba, hanem mehet a Bergstreckén. Ebből nem lett semmi, mert olyan jól sikerült az alagúti kapacitásbeosztó rendszer, hogy mind a késéseket, mind a megnövekedett igényeket gond nélkül kiszolgálja.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megelőztél. :) Én is éppen arra szerettem volna rámutatni, hogy a napi üzemben helytáll az Lötschberg-bázisalagút azzal az egyvágányos szakasszal is, ott nem a MÁV forgalomirányít.

      Amúgy 2008-ban jártam arra, akkor a helyi vonatokon elhelyezett szóróanyagok valóban említették tervként a második vágányt a kérdéses szakaszon, azt hiszem, 2016 körüli céldátummal.

      Törlés
    2. A vasút folyamatosan napirenden tartja a kétvágányúsítást, a költség-hasznosság elemzést rendszeresen felülvizsgálják. Jelenleg még nem elég jó ez a mutató ahhoz, hogy svájci léptékkel gazdaságos legyen a beruházás.

      Egyébként azért nagy az egyvágányú rész kapacitása, mert az esetlegesen előálló konfliktus esetén a várakozásra kényszerülő vonat nem pályasebességgel halad az egyvágányú rész bejáratáig, hanem olyan optimális sebességgel, hogy ne legyen szükség a megállásra. Ezt tovább segítik azzal, hogy a kevésbé fontos vonatokat összevárják, hogy minél többen tudjanak egymás után térközre bejárni az egyvágányú részt, és azon minél kevesebbszer kelljen "menetirányt" fordítani. A összevárásnál természetesen legfeljebb 15-20 percre gondoljunk, még a legutolsó tehervonat esetén is.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.