2013. 05. 17.

ÖBB Zugradar: komoly újítások, furcsa megoldásokkal

A környező vasúttársaságoktól kissé lemaradva az ÖBB e hét keddjén indította el élő, térképes vonatkövető alkalmazását, az ÖBB Zugradar-t. Bizonyos szempontból megérte kivárni, ugyanis a klasszikus funkciókon túl egy-két igazi újdonságot is hozott az osztrák vonatkövető, mely nem is igazi vonatkövető a szó szoros értelmében. A furcsa megoldásokat is bőséggel tartalmazó alkalmazást mi is kipróbáltuk – kattintsanak részletes tesztünkért!



A környező vasutak közül a cseh és szlovák után a magyar hálózaton elérhetővé váltak az elmúlt években az állami vasút járatairól valós idejű információk – hazánk esetében természetesen egy sajátos csavarral, a MÁV-TRAKCIÓ és a MÁV-START „elektronikus menetigazolvány” és „Vonatinfo” rendszerei ugyanis elszigetelten működnek. Sőt, tavaly óta már erősen érik a hatalmas német hálózatot lefedő „DB Netz LiveMaps” bevezetése is. Ehhez képest az ÖBB tartotta is a lépést, meg nem is: a menetrendi keresőként szolgáló, Scotty fantázianevű információs rendszerből elérhetőek voltak valós idejű információk, de csak az üzemirányítási rendszer helyhez kötött (azaz megállásoknál frissülő) adatai, és hiányzott a térképes megjelenítés is. A vonatok aktuális tartózkodási helyéről így csak nagyon homályos információt kaptunk - a menetrendi felületen egy ritkán megálló Railjet esetén a „Linz és St. Pölten között valahol” bizony elég tág földrajzi tartomány. Az ÖBB új térképes alkalmazása, a Zugradar most ezt a hiányosságot próbálja pótolni, de technikai értelemben most sem valós követést kapunk. Lássuk, mi mindent tud az új szolgáltatás!

Szemet pihentető megjelenés – megérte finomra csiszolni a külcsínyt, a Zugradar szín- és formavilága kiválóan beépül a honlap megjelenésébe

A Zugradar szembetűnő újdonsága, hogy a megjelenésében szervesen illeszkedik az ÖBB honlapjának, azon belül is a menetrendi információkat összefogó oldal megjelenéséhez. A letisztult dizájnnal – bár ez szubjektív – nálam azonnal az élre is ugrott a hasonló alkalmazások szépségversenyében. Az ember persze ritkán lehet egyszerre szép és okos, és ez a jelek szerint a térképes vonatkövetőkre is igaz. Ami például a Zugradarból praktikus szempontból nagyon hiányzik, az a vonatok útirányának könnyű felismerhetősége – a szerelvényeket a hazai Vonatinfoból ismert módon egy pötty jeleníti meg, melynek haladási iránya a Vonatinfotól eltérően nincs jelölve. Már a cseh vasút kissé puritán megjelenésű vonatkövetője is rendelkezik azzal a határozott előnnyel, hogy a vonatokat egy menetirányba mutató nyíl jelöli, a MÁV-START Vonatinfoja viszont egyszerre ad gyors felvilágosítást a haladási irányról és a menetrendtől való eltérésről is. Ebben a versenyszámban tehát a Vonatinfo még mindig a legjobb. Amit viszont cserében a Zugradar tud: a különböző vonatnemeket mutatják a különböző színek. A jelek szerint még senki sem szánta rá magát mindhárom információ – vonatnem, irány, késés – egyidejű jelölésére a térképi szimbólumokkal. (A cseh követőben a nyilak mérete megkülönbözteti az EC-vonatokat a többiektől, de ennyiben ki is merül ez a kérdés.) Ami a szépség mellet a legnagyobb hiány az okosságban, az a nem valós idejű megjelenítés: az adatok a vonatok (a térképen is jelölt) szolgálati helyeken való áthaladáskor frissülnek, két állomás között azonban szimulációt mutat a térképes megjelenítés.
Ami magát a térképet illeti, a hazaihoz hasonlóan a Google térképére vetíti rá a vonatokat a Zugradar, ami lényegesen fejlettebb és jobb megoldás, mint a még mindig saját vonalhálózati vázlattal dolgozó cseh követő. Amint látni fogjuk, a vonatokhoz tartozó információs a Vonatinfonál megszokotthoz képest meglehetősen puritán, mindössze a kiinduló és érkezési állomás, illetve az utolsó és legközelebb érintett állomások időadatai jelennek meg.

Esti Westbahn, utolsó salzburgi IC-vel – de miért van ilyen kevés vonat? Hová tűntek a regionális járatok?

Használatban véve a Zugradar-t, az első meglepetés a regionális vonatok hiánya az áttekintő térképről. A bal felső sarokban találhatő, megjelenítendő vonatnemek kiválasztására szolgáló párbeszédablakban a REX/R és S vonatnemek melletti jelölőnégyzet nem választható - mi folyik itt? A megoldás egyszerű, de szokatlan: a regionális vonatok csak kis földrajzi területekre érhetőek el, így rá kell nagyítanunk a térképre ezek megjelenítéséhez. Szándékosan nem úttörő megoldást írtunk, ugyanis ez megoldás a valóban sűrű bécsi elővárosi hálózat kivételével nem igen magyarázható a vonatok számával, sokkal inkább a járatokat jelölő pöttyök méretezése lehet az összes vonat megjelenítésének akadálya. Ez még besorolható a szándékosság kategóriájába, azt viszont már a klasszikus programozói dilemma („bug or feature”, azaz „hiba vagy tulajdonság”) opciói közül inkább a „bug” polcra tudjuk elhelyezni, hogy az éjszakai és hagyományos gyorsvonatok (D-Zug) alapértelmezésben ki vannak kapcsolva. Pedig ezen vonatnemekbe olyan kevés járat tartozik, hogy nem sok vizet zavarnak, de a reggeli és esti órákban bizony fontos szerepük van.

Már meg is vannak a regionális járatok – a képen látható a legnagyobb átfogott terület, melyre kérhetjük az összes vonat megjelenítését.

A keresési opciók viszont máris az élvonalba emelik a Zugradart. A hagyományos vonatszámos keresés természetesen itt is lehetséges, ám az ÖBB keresőjének elég a vonatszám egy része, és máris felajánlja a lehetséges járatokat. Ezt a trükköt a cseh, a szlovák, de még a magyar kereső sem tudja, ezeknél mind-mind csak teljes és helyes vonatszámot beírva kapunk találatot. A Zugradar viszont nem áll meg itt, az állomási keresőt ugyanis újragondolták: keresőszavas elv helyett az állomásokat is egy pöttyel azonosították a vonalakon, és ezekre kattintva elérhető az induló vonatok jegyzéke. Amiben viszont sajnos ez az egyébként zseniális ötlet kicsit gyengélkedik, az az információtartalom: csak az induló járatokat, és azon belül is csak a legközelebbi hatot kapjuk találatként és nincs link a további adatokat soroló táblázathoz. Itt viszont ugyanaz a gyanúnk, mint az előző bekezdés végén: a Zugradar és a Vonatinfo házasságából megszülethetne a tökéletes vonatkövető...

A 235-ös számon futó római EuroNight megtalálásához elég volt a 23-at kereőszóként beírni a vonatszámos keresőbe. Ez a trükk komoly ász a Zugradar kezében, és praktikus szempontból sem utolsó – példának okáért a vágányzári vonatszámok sem viccelik meg olyan könnyen a kíváncsi felhasználót

A Zugradar tud még egy komoly újdonságot, melyet eddig nem láttunk más vonatkövetőknél: átlát az államhatárokon. Természetesen nem arról van szó, hogy Európa összes vontatójárművének helyzetét ismeri, sőt bizonyos szempontból vonatkövetésnek sem nevezhetjük ezt a részletet. Viszont legalább megoldották azt, hogy az Ausztria területét érintő vonatok menetrend szerinti tartózkodási helyét megjeleníti a Zugradar - ez ugyan szintén csak szimuláció az elvi tartózkodási helyet illetően, azonban mégis egy fontos lépés abba az irányba, hogy akár az adatbázisok összekapcsolásával létrejöhessen egy több országot lefedő rendszer. Utolsó példánkban pedig arra is fény derül, hogy a Zugradar is tudja a vonatok útvonalának térképes megjelentését, ám a Vonatinfoval ellentétben itt a felhasználó közreműködésére van szükség ennek megjelenítéséhez, ugyanis jelölőnégyzetet kell aktiválni.

A Budapestről Münchenbe tartó Kálmán Imre EuroNight lopakodik a határ felé Győr–Hegyeshalom között. A rendszerben valamennyi, Ausztriát érintő járat szerepel, azonban az ÖBB pályáin kívül csak a menetrendi adatokat mutatja a rendszer, éppúgy, ahogy a szöveges kereső is

Fél Európát bejárják az ÖBB hálózatát érintő vonatok a Zugradar helyzetképe szerint. A szürke pöttyökkel jelölt járatok esetében a menetrend szerinti tartózkodási helyet jeleníti meg a Zugradar, nem a valós idejű információt

Messzire kalandozott sógor – a Graz–Saarbrücken viszonylatú EC-t is látja a Zugradar, legalábbis elvi szinten. Az útvonal megjelenítéséhez a vonatinformációs ablak bal alsó sarkában lévő jelölőnégyzet aktívvá tétele szükséges

Végszó gyanánt elmondhatjuk, hogy az ÖBB vonatkövetője néhány komoly technikai újdonságot is hozott a hasonló alkalmazásokhoz képest nagyon harmonikus, és a vasúttársaság honlapjába kiválóan integrált megjelenés mellé, viszont a ponthoz (állomásokhoz) kötött frissítés miatt nem a szó szoros értelmében vett valós idejű vonatkövető alkalmazásról beszélünk. Bosszantó sajátosság a regionális járatok megjelenítésének korlátozása a kisebb területi egységeket mutató térképekre, valamint az állomási és vonatinformációs ablakok mérsékelt információtartalma is rontanak az összképen. Ha rangsort kellene felállítani, a MÁV-START Vonatinfoja és az ÖBB Zugradar között még így is komoly küzdelem folyna az első helyért – előbbit információtartalma, utóbbit letisztult megjelenése és újszerű megoldásai miatt lehet szeretni. A legfontosabb üzenet a jövőre nézve talán az, hogy az ideális vonatkövető talán éppen a Zugradar és a Vonatinfo házasságából születhetne meg.

Magyarics Zoltán

12 megjegyzés:

  1. Csupán a legfontosabb dolog maradt ki a tesztből, miszerint az ÖBB Zugradar nem valós vonatkövető, hiszen a vonatok adatai csak menetrendszerinti megálláskor kerülnek aktualizálásra, a többi vonatmozgás csak "grafika"...
    Érdemes lett volna elolvasni pl. a Zugradar sugóját a cikk megírása előtt...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez most csak egynegyed hangszórót nyert...

      Valóban nem folyamatos a vonatkövetés, de NEM csak menetrendszerinti megálláskor frissülnek az adatok, hanem minden, a térképen állomásként megjelölt helyen való áthaladáskor. Tessék ránagyítani egy áthaladó Railjet-re például Wels állomáson, de akár egy ICE-re egy Linz környéki megállóban - szükség esetén bizony "ugrik" a pötty!

      A Súgóban lévő leírás bizony valóban menetrendszerinti megállásról beszél, és az időadatok valóban csak ekkor frissülnek, de a hely szimulációja köztes pontokon is frissül. Ergo érdemes lett volna a Súgó elolvasása mellett jobban szemügyre venni a térképet, ha már javaslatoknál tartunk. :)

      Kiegyezünk egy "közel valós idejű vonatkövető" megnevezésben? Cserében javítottam a cikket, hogy ne legyen félreérthető a dolog.

      Törlés
    2. Ez nekem nem tűnt fel, mivel inkább REX vonatokat néztem, de számomra így elég nagy csalódás az egész...

      Törlés
    3. Valóban kicsit szokatlan megoldás a könnyen eléhető GPS-alapú helymeghatározás korában, főleg annak fényében, hogy az ÖBB is alkalmaz a hazai MFB-hez hasonló technológiát vonatójárműveinek egy részén.

      A miértre talán az lehet a válasz (vagy annak egy része) hogy a magyartól eltérően az osztrák hálózaton bizony sok helyen nincs GPS-vétel. Tauern, Arlberg, Wienerwald alagutak kapásból, vagy a bécsi Stammstrecke jelentős része - például a jövőben egy átlag budapesti Railjet is szinte végig a műholdak által láthatatlanul fogja megtenni a Wien Meidling - Tullnerfeld szakaszt. Sok olyan pálya is van, ahol egyszerűen a hegyek közelsége, vagy például a lavinavédelmi műtárgyak miatt nincs egyes szakaszokon GPS-vétel. Ezek mind-mind komoly érvek a hazai szemmel nézve kezdetleges, de itteni szemszögből nézve üzembiztosabb, pontszerű követés mellett.

      Törlés
  2. Válaszok
    1. Ez így van, még azt is megmondja, melyik foszlott Gigant parkol Kelenföldön. Mindent visz! :)

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem pedig az ideális, valós idejű vonatkövető pont az Iemig és a Vonatinfó (újbóli) házasságából születhetne meg. A Vonatdroid szerencsére a lehető legközelebb hozta egymáshoz a két rendszert, de talán mégiscsak egy közös, mobilon is használható hivatalos változat lenne a jövő...

      Törlés
    2. A lehetőség adott, az érintett cégek egy cégcsoporton belül vannak, sőt újabban ismét az integráció a kívánatos út. :)

      Szigorúan vasútrajongói szemmel egyébként van előnye is a különállásnak, egy esetleges fúzió esetén szinte biztosan elvesztjük az iemig információi közül a (vontató)jármű pályaszámát.

      Törlés
    3. Viszont továbbra is az van, hogy attól, hogy egy a cégvezetés, attól még kurvaanyját a másiknak, mert nem adja ki az adatokat, stb. Idiotizmus, most miért jó az, hogy az egyikből a pályaszámot, a másikból a vonatszámot és a menetrendet szedem össze? Eleve, miért titkos, hogy mi húzza az adott vonatot...?

      Törlés
  4. Az alagutakban is elérhető lenne vonat pozíció. Lásd: ETCS-L2.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez jogos, de a legkézenfekvőbb megoldással, amivel nálunk könnyen megoldható volt a szinte teljes lefedettség (GPS) az ÖBB nem tud operálni. Hogy miért nem dobták össze több forrásból (ETCS, forgalomirányítási adatbázis, esetleg GPS) a valós követést, az jó kérdés - esetleg utánakérdezünk!

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.