2013. 07. 13.

Óriásterepasztal Keszthelyen

A nyári főszezonban bizonyára olvasóink közül is sokan megfordulnak a Balaton partján. Ennek kapcsán mai cikkünkben egy kiváló programajánlattal jelentkezünk: a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumhoz tartozó, 2008-ban megnyílt óriási terepasztalt mutatjuk be, nem titkoltan kedvcsinálóként. Az Európa harmadik legnagyobb terepasztalának számító létesítményen békésen megfér egymás mellett Zala, Semmering és Nürnberg - nem is beszélve a számos figyelemre méltó apró részletről, és ráadásként a múzeum kertjében futó kerti vasútról. Kattintsanak képriportunkért!



A nagymúltú keszthelyi Helikon Kastélymúzeum 2008-ban újabb épülettel gazdagodott, melyben a Vadászati Múzeum mellett egy több mint 500 négyzetméteres terepasztal kapott helyett. Az összesített számok lenyűgőzőek: két kilométernyi sín, több mint 500 kitérő, ezer épület, és mindehhez digitális irányítás és programozott menetrend társul. A kivitelezésben Egly Tibor, a Vasút & Modell magazin főszerkesztője, illetve Martisz Gábor vállaltak oroszlánrészt - a létesítmény születésének körülményeiről itt olvashatnak bővebben, Martisz Gábor vonatkozó oldalán pedig az építés részletes fotódokumentációja is elérhető, egészen a legutóbbi időkig.
Magyarországon egyedülálló méretű létesítményről van szó, mely a Közlekedési Múzeum mára haldokló terepasztalával szemben modern technikát és járműveket vonultat fel. A terepasztal fő egységén egy magyar és egy német témát dolgoztak fel: előbbi Zala és a Balaton környéke, utóbbi pedig a Fekete-erdő és az Elba-menti Szász-Svájc témájának, valamint Nürnberg főpályaudvarának leképezése. A magyar tematikus részlegen számos dunántúli állomás elevenedik meg: Nagykanizsa, Zalaegerszeg, Zalaszentiván, Zalaszentiván-Kisfaludpuszta, Zalalövő, Őriszentpéter, Keszthely, Badacsonytomaj, Pannonhalma, és Sümeg kel életre az asztalon. Egy kiegészítő, fal mellett elhelyezkedő terepasztalon pedig a világ első hegyi vasútvonala, az osztrák Südbahn Semmering környéki szakasza elevenedik meg, egyedülálló módon a magassági viszonyok modellezését is beleértve. Lássuk, mit is láthat a Keszthelyre tévedő érdeklődő!

A Helikon Kastélymúzeum 2008-ban átadott új épülete

A rendezett környezetű modern múzeumépület tetőterében kapott helyet a terepasztal

Jellegzetes magyar felvételi épület előtt pihen a zalai tájban a klasszik Csörgő, egy Bx-kocsi és egy BDt-vezérlő társaságában

Igazi mellékvonali hangulatot áraszt Zalalövő állomása

A modern technikai is megjelent: szélerőművek a zalai tájban

Badacsony környékének modellje kifejezetten jól sikerült

A Festetics-kastély modellje is helyet kapott az asztalon

Keszthely, kastély, Nohabos gyorsvonat - mi kell még?

Keszthely ezúttal már villamos vontatással és modern IC-szerelvénnyel

Ha már Balaton, akkor természetesen strand is kell, méghozzá igazi fogas-ponty feliratú halsütővel és lángost árusító büfével

Bravúros részlet a családi gazdaság részletesen kidolgozott modellje

Pannonhalma állomásának modellje is jól sikerült, bár a környezet domborzata nem stimmel - a motorvonat sem, ám reméljük hogy ez a Desiros együttállás a jövőben már nem fog szemet szúrni...

A "régi" Déli pályaudvar modellje - a vágányhálózat kész, az épített környezet megvalósítása viszont még folyamatban van

A valóság bűvöletében - a steril modellek között jól esik néha valódi mintájuk tényleges kinézetére hasonlító parányokat látni

A terepasztal vezérlése igazi csúcstechnikát képvisel

Nagykanizsa madártávlatból

Apró ritkaság: a Duna - Száva - Adria Vasút (DSA) motorkocsija "hazakerült", az igazi ősnek megfelelően a Balaton melletti vonalakon fut a terepasztalon is

Generációk találkozása Nagykanizsán

Nürnberg állomásának még csak impozáns vágányhálózata készült el

Újabb finom részletek: olvadt acélt szállító torpedóvagon és tűznélküli gőzmozdony a nürnbergi főpályaudvar közelében

A téli Fekete-erdőben suhan a konténervonat


Készül a német nagyvárosi pályaudvart és környzetét bemutató rész is

Semmering: Olaszországból érkező EuroCity tempózik a Kalte Rinne viadukton

Szász-Svájc: az Elba felett magasodó sziklán kis kolostor bújik meg...

...melynek igazi nagy dobása a kerengő udvarának aprólékos kidolgozottsága

A múzeum körül futó kerti vasút sztárja ez a gőzös

A kerti vasút a gyerekek másik nagy kedvence. Az idei szezonra a pályát áthelyezték és meghosszabbították

Bár a szakmai közönség számára ez evidens, de az építő honlapján olvasható bejegyzések fényében talán nem felesleges felhívni Olvasóink figyelmét arra, hogy a terepasztalon komoly értékű járművek mozognak, melyekben könnyű kárt tenni. Különösen kerülendő a védőüveg felett áthajolva fényképezés, ugyanis a hírek szerint komoly veszélyforrást jelentenek a véletlenül beeső fényképezők. Egyesek papírlapot bedugva akadályozzák a járművek haladását - mondanunk sem kell, néha komoly kárt okozva. Vigyázzunk erre az egyedülálló létesítményre, és szükség esetén a többi látogatót is figyelmeztessük a helyes viselkedésre!


Magyarics Zoltán

3 megjegyzés:

  1. Mióta én jártam arra, azóta látványosan fejlődött, bár még mindig nincs kész! :(

    Piros színű vezérlőkocsi létezett valaha? Már évekkel ezelőtt is ezen gondolkodtam Keszthelyen...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A piros BDt fantáziafestés, kereskedelmi fogalomba nem is került. Volt a Fuggerthnek több fantáziafestése is, pl. zöld-sárga GYSEV Csörgő, BDt... Vérmes modellvasutasok részéről ajakbiggyesztés jár a hasonlókért, úgyhogy csodálom a keszthelyiek bátorságát. :)

      Törlés
    2. A keszthelyi asztalon elég sok "fantáziafestés", vagy még inkább fantázia-vonatösszeállítás van. Egy vérbeli modellezőnek (vagy akár egy magamfajta vasútbarátnak is) nyilván ezek röhejesek, de ez a célközönség annyira elenyésző töredéke, hogy szerintem megengedhető. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.