2013. 09. 07.

Tramwaytag No. 29

Bécs + szeptember = Tramwaytag. Ez az egyenlet idén huszonkilencedik alkalommal igaz, a tavalyi buszos kitérő után pedig 2013-ban a Favoriten villamos-kocsiszínben. Képriportunkban a kocsiszínben és a rendezvény részeként a város villamoshálózatán történt eseményeket idézzük fel.



Az idei a 29. Tramwaytag, azaz villamosnap az osztrák fővárosban, a rendezvény helyszínválasztása pedig idén egy kerek jubileumhoz kapcsolódik: 140 éve nyitotta meg kapuit a Favoriten kocsiszín. Természetesen eredetileg lóvasutat szolgált ki a létesítmény, ám 1899-től már a villamosoké lett a főszerep. A lóvasúti múltra emlékezve idén egy lóvasúti kocsit is kiállítottak a Tramwaytag keretében, ám sajnos utazni nem lehetett ezzel a különleges járművel – a budapestiek szerencsésebbek a Vasúttörténeti Park lóvasútjával... A nosztalgiavillamosokkal kiadott ráhordójáratokat idén egy kortárs jármű is színesítette, az eseményt már néhány hete népszerűsítő reklámmal díszített 7-es pályaszámú ULF is beállt a nyugdíjas járművek közé.
A szabadtéri tárolóvágányokon rögtönzött járműbemutató kapott helyet, a szokásos sörsátor mellett. A kiürített csarnokban a szoksásonak tekinthető felhozatalt kapta a látogató: az érintett cégek (VOR, Wiener Linien, WLB) és a bécsi vasút- és villamosbarát egyesületek standjain idén is bőséges volt a kínálat villamosos témájú kiadványokból és szuvenírekből. A tavalyihoz képest érezhetően többen látogattak ki a helyszínre, ami így kicsit zsúfolt volt – különösen igaz volt ez a csarnokra. Mivel a kocsiszín napjainkban a bécsi remízek közül az egyik legnagyobb, és számos forgalmas viszonylat (például 1, 6, 18, 67) járműveinek otthonául szolgál, a telephely két fő csarnokát a napi üzem zavartalanságának érdekében nem nyitották meg.

A szokásokhoz híven a Wiener Linien zenekara nyitotta az attrakciók sorát a tíz órai megnyitó előtt

A szabadtéri járműkiállítás előkelő helyét kapta a Favoriten kocsiszín eredeti profilját jelentő lóvasúti kocsi, sajnos „hidegen”, azaz valódi lovak nélkül

Egy kissé mellbevágó megjelenésű szolgálati jármű hordozta a látogatókat köszöntő transzparenst. Sok más társával együtt ez a jármű is egy éves száműzetését tölti a város napjainkban is aktív kocsiszínjeiben, ugyanis az eredetileg otthonául szolgáló villamosmúzeumot átépítik

Az ULF-kocsik hajtásrendszerét is közszemlére tették, a látogatók közül pedig sokan kíváncsiak voltak a szakemberek magyarázataira. Mint megtudhattuk, a járműveket szükség esetén 8 centiméterrel meg tudják emelni - ez kiadósabb havazások idején igencsak jól jön

A Ringen közlekedő viszonylatok néhány évvel ezelőtti átszervezésével párhuzamosan létrehozták a városnéző villamost, a Vienna Ring Tram-et. Ezen turisztikai célú viszonylat egyik testreszabott E1-es kocsiját is kiállították a villamosnapon

A kocsiszín két nagy csarnoka a napi üzem zavartalansága érdekében nem fogadott látogatókat

A Wiener Linien kétéltű járműveit is kiállították...

...egy segélykocsi társaságában

A kocsiszín kisebb csarnokában kaptak helyet a szokásosnak mondható vállalati és egyesületi standok

A Wiener Lokalbahnen AG egy muzeális motorkocsit, az udvari szalonkocsit hozta el a bolhapiac mellé

Idén is többféle, veterán járművekkel kiadott ráhordó viszonylatot szerveztek, muzeális buszokkal és villamosokkal egyaránt. A képen a „kis kör”, azaz a kocsiszín és a Reumannplatz között közlekedő járat VEF által biztosított járműve

A 4149-es M sorozatú motorkocsi és 5235-ös számú pótkocsija indulnak a belváros felé a Favoriten kocsiszínből (fotók: Magyarics Zoltán)

A 432-es pályaszámú T2 sorozatú villamos egy c3-as sorozatú pótkocsival a kocsiszín udvarán
(fotó: Óvári Péter)

A 408-as pályaszámú T1-es sorozatú motorkocsi az 5376-os pályaszámú, m3-as sorozatú pótkocsival érkezik a 71-es villamos decemberben felhagyott Schwarzenbergplatz-hurokba, a ráhordó járat belső végállomására
(fotó: Óvári Péter)

A 4152-es pályaszámú M1-es motorkocsi a 5400-as pályaszámú m3-as pályaszámú pótkocsival érkezik a Philadelphiabrückéhez. A nosztalgia ráhordó járatokat a VEF nevű egyesület járműveiből adták ki, ezek a speisingi kocsiszínben laknak. A szerelvény érdekessége, hogy 1996-tól az egész szerelvény egészen 2004-ig a Manner nevű nápolyimárkát reklámozta. Amióta ismét visszakapták eredeti színüket csak nagyon ritkán közlekedtek együtt a járművek, így igazi csemege volt a villamosbarátoknak az együttes
(fotó: Halász Péter)

A 408-as T1-es motorkocsi és az 5376-os pályaszámú m3-as pótkocsival kanyarodik ki a 71-es villamos régi végállomásáról a Schwarzenbergplatzon. A szerelvény az USTRAB vonalának érintésével jutott el a Favoriten kocsiszínhez
(fotó: Halász Péter)

Ezúton is köszönetet mondunk Sinka Péternek a cikk elkészüléséhez nyújtott segítségéért.

Magyarics Zoltán, Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.