2013. 11. 19.

Alig sárgulnak már

Egyre kevesebb sárga-ezüst mozdony koptatja a síneket Európában. Az egykori Siemens Dispolok színezése eltűnőben van.

Nem is olyan régen még igazi unikumnak, üdítő színfoltnak számítottak a Siemens Dispolok sárga-ezüst mozdonyai szerte Európában. A német járműgyártó saját bérmozdony-flottáját 2001 elején alapította és előbb ES64F1-esek (avagy a DB-nél 152-es sorozat) és ES64U2-esek (a DB-nél 182-es, az ÖBB-nél 1116-os sorozat) alkották. Később a sikeres EuroRunner-családból is csatlakozott néhány gép és e flotta része lett az „ős-EuroSprinter”, a 127 001-es is valamint pár, egykori norvég gép (ex-NSB Di 6), amelyek az ME26-os típusjelzést viselik. A Siemens Dispolok az egyik első volt a piacon abban a tekintetben, hogy hosszútávú bérlet mellett rövid időre, akár csak napokra is kölcsönözhető gépeket kínált a különféle vasúttársaságoknak, mégpedig személyzettel vagy éppen anélkül.

A ferencvárosi mozdonyszín előtt pihenő ES64U2-049-es 2006. május 19-én
(fotó: Halász István)

Kicsivel korábban, 2006 februárjában a magyarországi közlekedéshez szükséges berendezéseket kapták meg a „BosporusSprinterek”, az ES64U2-060-as pályaszámtartományba sorolt gépek. Az alsorozat akkor első darabja pihen egy másik gép társaságában Ferencvárosban Halász István felvételén

Az ES64U2-063-as 2009. augusztus 7-én konténervonata élén indul Wien-Hütteldorfból a Bécsi Erdő felé
(fotó: Magyarics Zoltán)

A járműgyártó alig öt év után, 2006. szeptember 16-án, az InnoTrans keretében jelentette be: az üzletágat átveszi a japán érdekeltségű – hasonló profilú – cég, a Mitsui Rail Capital Europe, az MRCE. A cég 2008-tól MRCE Dispolok néven futott, míg 2013 tavaszán elhagyták a régi társaságra emlékeztető nevet és csak simán MRCE a nevük.

Az új tulajdonos új színtervet is hozott. A fekete ES64U2-033-as indul pőrekocsikból álló szerelvénye élén a bécsi Donauuferbahnhofról dél felé
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az MRCE fekete ES64F4-esei nem csak az Olaszország felé tartó német-osztrák távolsági vonatok élén (képünkön), hanem a Rail Cargo Hungáriánál is segédkeztek
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az új tulajdonos hozta az új színtervet is. Az elegáns fekete váltotta a vidám sárga-ezüst színtervet. A mozdonyokat folyamatosan fényezték át, illetve sok gép már eleve ebben a színezésben érkezett a szolgáltatóhoz. A railcolor.net adatai szerint jelenleg már csak az ES64U2 011, 013, 015, 025, 095 és 096-os pályaszámú gépek viselik a régi színezést. Emellett a Wiener Lokalbahnen Cargo, a WLC mozdonyai futnak hasonló színezésben, de ezek a gépek kék és fehér színben pompáznak.

A WLC gépei még őrzik a hagyományokat. A kék-fehér színezés hasonlít az eredeti Dispolok-színtervhez. A bal oldali ES64U2-068-as szellőzőin még látszik a Dispolok-festés. A felvétel 2009. május 17-én készült
(fotó: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.