2013. 11. 21.

Eladják a FHÉV-et

Eladják a Fertővidéki HÉV magyarországi szakaszát. A GYSEV üzletkezelésében lévő vasútvonal magyarországi, Fertőszentmiklós és az országhatár közötti szakaszát a „repcevasút” venné meg.

Az ORF közlése szerint a Neusiedl am See és Fertőszentmiklós közötti Fertővidék HÉV avagy Neusiedlerseebahn magyarországi szakaszát eladná a tulajdonos. A vasútvonal kezdetektől a GYSEV üzletkezelésében áll, azonban most végre tulajdonos is lehet a magyar regionális vasúttársaság. Az NSB tulajdonosa az Osztrák Szövetségi Köztársaság és Burgenland tartomány, a magyar szakaszt ők bocsátanák áruba.
A hírek szerint a vasút magyarországi, Fertőszentmiklóstól a pomogyi határig vezető szakasz rossz állapotban van. A villamosítástól eltekintve itt nem történt más fejlesztés, a pályasebesség legfeljebb 60 km/h. Az Osztrák Szövetségi Köztársaság és Burgenland tartomány emiatt is szívesen megválna a 13 kilométeres résztől és EU-szerte írták ki eladásra. Ennek oka: Magyarország így a pályafelújítás 80 százalékát kaphatná meg támogatásként az EU-tól, tájékoztatott Gerhard Gürtlich a Fertővidéki HÉV üzletvezetője.

A Fertővidéki HÉV, illetve a Neusiedlerseebahn osztrák szakaszán a GYSEV egyelőre csak üzletkezelő lesz. A magyaron akár tulajdonos is lehet. A képen egy Bécsből Fertőszentmiklósra tartó személyvonat pihent meg Neusiedl am See állomáson 2009  nyarán
(fotó: Halász Péter)

Jelenleg az egyetlen érdeklődő a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, mely a FHÉV alapítása óta az üzletkezelést végzi. A GYSEV azonban feltételekhez köti az átvételt: „Garanciára van szükségünk a szakaszfelújítás finanszírozására. Csaknem 10 millió euróról van szó” – mondta Székely Csaba, a GYSEV igazgatója.
A tárgyalások intenzív fázisa – a magyar és osztrák állam, a tartomány és a GYSEV részvételével – még csak most kezdődik. A tervek szerint a magyarországi szakaszon is szeretnék bevezetni a 100 km/h-s pályasebességet, továbbá jobb csatlakozási lehetőséget kínálnának majd az utasoknak Sopron, Győr vagy Budapest irányába.
A hosszabb távú tervek között szerepel egy hétvégi turistajárat is és az ingázók számára egy újabb gyorsjárat Pomogy és Bécs között.
A Fertővidéki HÉV 1897. december 19-én nyílt meg a nagyközönség előtt. A vasútvonal eredetileg Nezsidertől, a mai Neusiedl am See állomástól Celldömölkig vezetett, azonban az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció értelmében a Fertőszentmiklós és Celldömölk közötti szakaszt – amely legutóbb Pomogy/Pamhagen–Celldömölk viszonylatban a 19-es számú menetrendi mező része volt – a trianoni békeszerződés után Magyarországon maradt vonalszakasz legnagyobb részét 1979. május 26-ával megszüntették, a vasútvonalat felszedték. A FHÉV/NSB üzletkezelését kezdetektől fogva a GYSEV látta el.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Az átlagos magyar állampolgár azon is megdöbben, amikor megtudja hogy valami vonat (vasút), de nem MÁV. És teljesen értetlenül áll a felismerés előtt, és átverve érzi magát. : )

    Na, nekik szoktam mesélni a FHÉV-ről. Ahol két éve ÖBB-s csatolt Talenttel utaztam, amin a MÁV figyel meg a kameráival, a FHÉV vonalán, amit a GYSEV üzemeltet. 25 kV, illesztett pálya. Fertőszentmiklósra (néhai nevén Eszterháza állomás) érkezés után úgy szólt rá a kollégája a motorvezetőre: nyissál már ajtót, van egy utas. : D

    Na meg innen lehetett magyar vonattal Mexikóból Indiába utazni. Most mivel fogom kábítani a laikusokat? : S

    Egyébként Celltől vezetett Nezsiderig (nem fordítva), máig úgy van szelvényezve (az osztrákosított részen is).

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.