2013. 11. 14.

Gyors Ászok Magyarországon

A decemberi menetrendváltástól a Gorillák mellett újabb csehszlovák eredetű mozdony jelenhet meg Magyarországon az „ablakos vonatok” élén: a MÁV és a ZSSK közötti megállapodás értelmében a 350-esek mellett 362-esek is megjelenhetnek a nemzetközi vonatokon. Emiatt már most a magyar síneket koptatja a ZSSK 362 009-es pályaszámú gépe.



Megérkezett Magyarországra a mozdonyvezetők gyakorlati képzését segítő „rychlé eso”, azaz „gyors Ász”. A ZSSK-tól a 362 009-esen tanulnak majd a MÁV-TRAKCIÓ munkatársai. A gép másik két társával, a 004-essel és a 005-össel már átesett az NKH vizsgáján.

A ZSSK 362 005-ös pályaszámú gépe Hegyeshalomban a vizsga megkezdése előtt

Információink szerint a mozdony Budapest-Keleti és Püspökladány között jár majd a Biharkeresztes felé kilépő nemzetközi gyorsvonatok élén. Fontos azonban megjegyeznünk: november 12. óta, egészen december 13-áig a nemzetközi vonatok helyett Püspökladány és Biharkeresztes, illetve Nagyvárad között pótlóbuszok járnak. A MÁV-START vágányzári hirdetménye itt olvasható. A 362 009-es tervezett fordulója november 15-étől:
Budapest-Keleti 08:40 – IC 363-2 – 11:11 Püspökladány 15:33 – IC 366-1 – 18:15 Budapest-Keleti

A 362 009-essel rendszeresen találkozhatunk a magyaroszági síneken

A 362 009-es Budapest felé indul Hegyeshalomból
(fotók: Csanádi Sándor)

A ZSSK állagában lévő 362-esek Magyarországon eddig is rendszeresen megfordultak: igaz, csak rövid szakaszon. Az egyenárammal villamosított Hidasnémeti–Čana határátmenetben továbbították a nemzetközi vonatokat a 363-asokkal vegyesen. Ez utóbbi sorozat pedig rendszeresen megfordult a magyarországi magánvasutak kötelékében is bérmozdonyként.

A Gorillák mellett, illetve helyett az Ászok is megjelenhetnek a nemzetközi vonatok élén. A képen a Berlinen át Hamburgba induló EC 174-es élén látható a 350 004-es a Keleti pályaudvaron, még 2009-ben
(fotó: Halász Péter)

Névjegy: a 362-es
A 362-es sorozatú mozdonyok a 363-as sorozatú gépek nagyobb sebességre alkalmas változatai. A ČSD 1990-ben szerezte be a 69E típusú, 363-as sorozatú gépeket a Škodától és 1993-ban építették át 362-esekké. A 86 tonna szolgálati tömegű mozdony motorjai 25 kV 50 Hz esetén 3480, 3 kV-os egyenáram esetén 3060 kW teljesítmény leadására képesek. A mozdony legnagyobb vonóereje 258 kN, míg engedélyezett legnagyobb sebessége 140 km/h. A 363-as sorozatú gépek csak 120 km/h-val közlekedhetnek.


Végezetül egy kis kedvcsináló videó a jellegzetesen zümmögő Ászokhoz

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.