2014. 05. 05.

Még van 110-es!

Nemrég még búcsúztattuk, talán véglegesen a DB Regio kötelékéből a 110-es sorozatú mozdonyokat, ám nem sokkal távozásuk után ismét visszatértek, ugyanis a német vasút regionális fronton is mozdonyhiánnyal küzd. Bár ez már csak tényleg amolyan ráadás a fél évszázados szolgálat után.




Tartja a mondás, hogy akinek halálhírét keltik, az sokáig fog élni. Ez igaznak bizonyult a DB AG 103-as sorozatú mozdonyai esetében is, hiszen a legendás masinák közül három most is fordában szolgál München és Frankfurt térségében. De mindenképpen igaznak tűnik az ugyancsak lassan kultikusnak számító E10-es család esetében hasonló, ám kissé felemás a helyzet: amíg az egykori DB AutoZug (ma már DB Fernverkehr) 115-ös sorozatba számozott gépei vígan szolgálnak, addig a DB Regionál működő, 110-esek szépen lassan kikopnak a német sínekről. Legutóbb már a teljes búcsúról írtunk, ám hamarosan jöttek a hírek: még szükség van egy kis ideig a lassan veterán mozdonyokra.
A 110 469-es mellett reaktivált a DB AG a 110 491-est is, amelynek akkor még mintegy 6000 kilométer hiányzott az engedélyezett futásteljesítmény eléréséhez. A mozdony jobbára különféle szurkolói különvonatok élén fordul meg, amíg a „hitele” tart. Ám a következő fővizsgáig rendelkezésre álló futás mellett az idő is szorít: októberben a megtett kilométerek számától függetlenül lejár a mozdony engedélye.

A 110 418-as 2011. augusztus 19-én még dolgozott Düsseldorf környékén, ám ő már szinte biztos, hogy nem tér vissza – leállítva várja sorsát Stuttgartban
(fotó: Halász Péter)

Eközben viszont a rokon 113-as sorozatú gépek (1991 előtt 112, 1968 előtt pedig E10.12 sorozat) megmaradt példányait a DB AG hirtelenjében leállította. Az eredetileg 160 km/h-s tempóra alkalmas „Bügelfalték” forgóvázán bizony meglátszik az idő vasfoga, ezúttal nem várt rozsdásodás formájában. Emiatt döntött úgy a DB Fernverkehr, hogy a még meglévő három gépet (113 267, 113 268 és 113 309) leállítja – mégpedig véglegesen, felújításuk, javításuk nincs tervben. Így lényegében lezárult az egykori Rheingold-mozdonyok története, amelyeket eredetileg a Rajna-völgyében is közlekedő neves járat továbbítására szereztek be az 1960-as évek elején. A leállított példányok sorsa egyelőre bizonytalan, viszont az biztos, hogy a 113 311-est a TEE-festésben (vörös-bézs) megőrizte a DB Museum és a koblenzi telephelyen várja a látogatókat a legendás masina.

A 113 269-es 2002. július 14-én Nürnbergben tolatott. Nem sokkal később, december 14-ével leállították és 2003. január 15-ével selejtezték is. Az egykori E10.12-es sorozatból mára már csak három mozdony maradt, ám ezeket is leállította a DB Fernverkehr a forgóváz korróziója miatt
(fotó: Halász István)

Mindeközben érdemes még szót ejteni a 115-ösökről is. Az adminisztrációs okok miatt életre hívott sorozat tagjai a DB AG távolsági forgalmában segédkeznek. Ám nem csak az utasok számára meghirdetett járatokon: a PbZ-vonatokat is jobbára e sorozat tagjai továbbítják, miután a DB Schenkertől bérelt rokonokat, a 140-es sorozatú tehervonati gépeket visszaadta a DB Fernverkehr. A PbZ-járatok minden tekintetben különlegesek: meglehetősen színes összeállításuk és útvonaluk miatt is. Ezek a vonatok kötik össze menetrend szerint a DB AG különféle telephelyeit, járműjavítóit és viszik javításra vagy javítás után a telepállomásukra a különféle kocsikat, mozdonyokat. Emellett pedig Stuttgart és Singen között is járnak a mozdonyok, ám a fordulók legutóbbi módosítása után már nem kötelező jelleggel egy adott típus van kijelölve egy adott vonat továbbítására, hanem összevonták a korábbi 120-as, 115-ös és 181-es sorozatú gépek fordáit és „ahogy esik, úgy puffan” jelleggel jut vontatójármű a Stuttgart és Zürich közötti IC-k élére. A gyakorlatban persze azért nagyjából minden maradt a régiben a gépek elosztását tekintve.

A 115 332-as már nem létezik, fővizsgája 2010. október 23-án lejárt – 2012-ben pedig Steil Eschweiler-Aueben lévő telephelyén szét is vágták a mozdonyt. Érdekességképpen megjegyezzük, hogy ennek ellenére hivatalosan még nem törölték az állományból, bár ezt bizonnyal megteszik – visszamenőlegesen. E felvételen még 2009. február 17-én látható München főpályaudvarán, amint behúzta a tárolóról a zürichi EC szerelvényét
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.