2014. 06. 05.

Budapestről Eberswaldéba

Nemrégiben még a németországi Eberswalde adott el trolibuszokat Budapestnek. Az MAN/ÖAF-trolik szépen muzsikálnak, eltekintve attól a néhány átalakítástól és az ezek okozta nehézségektől, amiket a magyar fél eszközölt a járműveken. De most nem erről lesz szó, hanem arról, hogy ezúttal Budapest ad trolibuszt a brandenburgi városnak.


Már az MAN-trolik érkezésekor terítéken volt, hogy a német fél örülne annak, ha kaphatna egy GVM villamosberendezésekkel felszerelt trolibuszt. A városban 1985-től az 1990-es évek első feléig közlekedtek a ráncajtós, a Ganz Villamossági Művek által épített villamosberendezéssel ellátott Ikarus trolibuszok. Ekkoriban váltották le őket az azóta Budapestre került MAN-trolik. A kelet-németországi városkában két trolivonal üzemel, ezeken ma már csuklós Solarisok járnak – régebben összesen 25 ilyen kocsi közlekedett ott. Ma már azonban egy sincs meg közülük, java részüket eladták a különféle kelet-európai troliüzemeknek.
A nosztalgiajárműveket Eberswaldéban a berlini DVN nevű egyesület működteti, az egyesület berlini eredetű és helyi kocsikat is gondoz – lévén Berlinben már régóta nincs trolibuszüzem.
A Barnimer Busgesselschaft most úgy tűnik, hogy felmelegítheti a terveit egy nosztalgia-GVM kapcsán. A hírek szerint ugyanis a március végén állományból törölt 205-ös pályaszámú GVM kerülhet majd Németországba. Az 1987-es gyártású kocsi felújítása kapcsán további részletek egyelőre nem ismertek.
Az írásunkhoz mellékelt felvétel 2007. március 15-én készült, amint a 205-ös pályaszámú kocsi a 73-as vonalon közlekedve a régi, Bethlen Gábor utcai végállomásról fordul ki a Thököly útra, az Arany János utca felé menet.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.