2014. 10. 16.

Brunel-díjas a MÁV

Komoly elismerésben részesül a MÁV-csoport: a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonal felvételi épületeinek felújításával és az új létesítmények megépítésével vált a zsűri szerint méltóvá arra, hogy a Brunel-díjasok között szerepelhessen a magyar vasúttársaság is.



Rangos elismerést kapott a MÁV-csoport: az újszászi vonalon épített és felújított építmények tervezését, kivitelezését a Brunel-díjjal ismerték el a minap Amszterdamban. A MÁV ezzel bekerült egy olyan elitklubba, ahol többek között az ÖBB legendás mozdonyai, az 1014-es sorozatú Sisik is tagok, de ugyancsak ezzel az elismeréssel tüntették ki a drezdai főpályaudvar épületének rekonstrukcióját.
A MÁV közleménye szerint a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalon jellegzetesen előforduló, szinte azonos típusépületek az eredeti tervek és fotók felhasználásával műemléki igényű rekonstrukción estek át, miközben korszerű szerkezetet, energiatakarékos világítást, vandálbiztos és víztakarékos mosdókat és komfortos padlófűtést kaptak Maglód, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Tápiószele, Tápiógyörgye állomásának épületei.

Maglódi nyaraló megálló új felvételi épülete

A vonal két, jelentős utasforgalmú megállóhelyére, Maglódi nyaralóra és Szentmártonkátára új, de a régi típusépületekhez méltó megállóhelyi épületet terveztek és építettek a MÁV által megbízott Hajnal Építész Iroda Kft. mérnökei és a kivitelezők. Négy kisebb forgalmú megállóhelyen, azaz Rákoskerten, Pusztaszentistvánon, Tápiószentmártonban és Zagyvarékason, új, modern formájú esőbeállókat alakítottak ki a szakemberek.
A MÁV saját forrásából húsz helyszínen megvalósult projekt célja az volt, hogy az utasok számára XXI. századi, akadálymentes, családbarát szolgáltatást és környezetet, a vasúti dolgozók számára pedig korszerű munkakörülményeket teremtsünk a teljes elővárosi vonalszakaszon. Igaz, azt már mi tesszük hozzá, hogy van még teendő az akadálymentesítés és a vasúti létesítmények korszerűsítése, utasbaráttá tétele okán a 120a vonalon is, ahogy máshol is.

Tápiószecső MÁV-típusépületét műemléki igényességgel újították fel
(fotók: MÁV)
Elgondolkodtató a sajtóközleményhez mellékelt képeket is elnézve, hogy vajon miért is kapta a kitüntetést a magyar vasúttársaság? Nem akarunk fanyalogni, de a „modern” épületek mellé megfelelő peron is dukált volna. Nézzük csak meg akár Tápiószecső, Maglódi nyaraló vagy éppen Pusztaszentistván (cikkünk nyitóképe) környezetét: a peronok gazosak, rozsdaportól vörösek, a peronszegélyek rendezettsége sem az igazi. Arról már nem is beszélve, hogy a vasútvonal többi állomása finoman fogalmazva sem akadálymentes: a szép típusépülettel rendelkező Maglód vagy éppen az 1968-ban átépített Rákoshegy peronja nem közelíthető meg szintben – utóbbinál lelakatolt, rozsdás kapu állja útját a bátor mozgáskorlátozottnak... Arról már nem is beszélve, hogy a díjazott vasútvonal számos állomásán lehet, hogy szép az épület, ám az utas nem igazán értékeli ezt, amikor Tápiógyörgyén 20-30 km/h-val döcög át a vonat a szétdőlő vasúti pályán a jelentős szerepet betöltő nemzetközi fővonalon. Egy meglehetősen keserű szájízzel tudósítunk az egyébként valóban neves díj elnyeréséről – egyben jól mutatja ez a példa is a MÁV-csoport hatékonytalan széttagoltságát, a különféle szakterületek csőlátását.
Halász Péter
A vasúttársaság megemlíti: a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalat 1882. március 12-én adták át, ezzel biztosítva a MÁV számára saját vonalon a vasúti kapcsolatot Brassóig. A jelentős belföldi és nemzetközi személy- és áruforgalmat lebonyolító fővonal a Budapest közeli elővárosi forgalomban is kulcsfontosságú.
A Brunel-díj nemzetközi dizájn pályázatot a Watford-csoportban résztvevő vasúttársaságok számára, 1985 óta háromévente hirdetik meg. Az 1963-ban brit, holland és svéd vasutak építész és formatervező szakemberei által alapított Watford-csoportnak jelenleg 24 országból csaknem 70 tagja van. 2014-ben az értékelés szempontjai között az értékvédelem, az innovatív dizájn, a fenntarthatóság és az utasbarát terek kialakítása szerepelt. Idén összesen 92 pályamű érkezett be, melyek közül a zsűri négy kategóriában 20 díjat és 11 dicsérő oklevelet ítélt oda – írja közleményében a MÁV.

RegionalBahn információk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.