2014. 10. 20.

Elmegy az InterConnex

A menetrendváltással lezárul a német vasút történetének egy több mint évtizedes fejezete: megszűnik az elsőként indult, piaci alapokon szervezett távolsági vonat. December 13-án közlekedik utoljára az InterConnex.


Tizenkét évvel ezelőtt indította el a Veolia-csoport a Lipcse–Berlin–Rostock–Warnemünde viszonylaton közlekedő gyorsvonatát. A tisztán piaci alapokon („open access”) működő járat a DB AG-nak támasztott konkurenciát, ám most már úgy néz ki, hogy egy másik ágazat miatt szüntetik meg a szolgáltatást.

Az InterConnexet működtető Veolia Verkehr GmbH közleményében jelezte: az utolsó üzemnap 2014. december 13. lesz majd a járat életében. Azt mondják, hogy a párhuzamosan közlekedő autóbuszos járatok elszívják az utasokat, ráadásul a vasúttal ellentétben a buszoknak nem kell pályahasználati díjat, illetve útdíjat fizetniük és emiatt nem tudnak versenyre kelni a jegyárak tekintetében sem. Jelezték: a pályavasútnak vonatonként mintegy 1700 eurós használati díjat kell fizetni. Az üzemeltető azt is kihangsúlyozta, hogy a pályahasználati díjat nekik kell kitermelni a vonat közlekedtetéséből, nem pedig különféle tartományi és szövetségi támogatásokból állja az üzemeltető a járat költségeit.

Berlin-Gesundbrunnen állomásra érkezik a Rostock felé tartó InterConnex-járat. Decembertől ez már a múlt lesz
(fotók: Halász Péter)

A Veolia Verkehr közölte azt is, hogy a jelenleg is veszteségesen üzemelő járatot semmilyen formában nem tudják tovább működtetni, annak ellenére, hogy számos alternatív lehetőséget vizsgáltak, azonban ezek egyike sem mutatta azt, hogy érdemes lenne folytatni a járat közlekedtetését.
Az InterConnex eredetileg dízel-Talentekkel üzemelt, majd 2006-tól álltak át a mozdonyvontatású szerelvényekre – előbb a korábbi DR kocsijaból felújított járművekkel, majd a cégcsoporthoz tartozó Nord-Ostsee-Bahn married-pair kocsijaival és TRAXX-okkal közlekedett a járat. A Lipcse és Rostock közötti járatok mellett próbálkozott a cég a Drezda–Berlin–Binz és a Neuss–Köln–Rostock viszonylatú járatokkal is, ám a távolsági forgalomban ezek a járatok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket és hamar ki is vezették őket a piacról.

Halász Péter
ope

3 megjegyzés:

  1. Azért ezt a pályahasználat / úthasználat anomáliát valahogyan rendezni kelle....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizonyos tekintetben napirenden van az útdíjfizetés Németországban.

      Törlés
    2. Ezt több dolog is javallaná. Először is, társadalmi érdek, hogy adott mennyiségen felül az utasforgalom és áruforgalom kötött pályán guruljon. Másodszor, társadalmi érdek az is, hogy mindezt lehetőség szerint villannyal húzzák. Harmadszor pedig egész más, ha Heinz bácsi a Mercedesével magáncélra használja a közpénzből létrehozott és fenntartott infrastruktúrát, mint ha egy cég vállalkozással kapcsolatban teszi ugyanezt - díjmentesen. És akkor a vállalkozások esélyegyenlőségét nem is emlegettem. Akár az sem lenne irreális elképzelés, ha az állam kifejezetten támogatná az elektromos meghajtású járműveket, kategóriától függetlenül.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.