2014. 10. 09.

Új metró Londonnak

Megmutatta a Transport for London az új metrószerelvények látványterveit. Az új vonatok legkorábban 2020-ra állhatnak szolgálatba.


Bemutatta a Transport for London, a londoni közlekedésszervező a „New Tube for London”, azaz a kisprofilú, mély(ebb)vezetésű vonalakra szánt új metrószerelvény látványtervét. Az új vonatok 2022-től állhatnak forgalomba a Piccadilly vonalon 100, majd ezt követően a Central vonalon szintén 100, a Bakerloon 40 és a Waterloo&City vonalon 10 vonatot állítanak majd forgalomba.

Az új vonatok külseje illeszkedik az eddig megszokott londoni formavilághoz

A járművek külső terveit nem a gyártók, hanem független tervezőiroda, a PriestmanGoode jegyzi. A jelenleg is futó, mintegy 1,0-2,5 milliárd fontos beszerzési eljárásban az Alstom, a Bombardier, a CAF, a Hitachi és a Siemens van versenyben.
A tervező cég vezetője, társalapítója, Paul Priestman a Railway Gazette Internationalnak nyilatkozva elmondta: komoly munkát végzett a tervező csapat a megelőző két és fél év során, amíg elkészültek a részletes látványtervei az új londoni metrószerelvényeknek. Az is kiderül a tudósításokból, hogy a több évtizedes hagyományokat is követi az új metrószerelvény látványterve, amellett, hogy számos új, vagy éppen nem is olyan régen alkalmazott megoldást vetettek be a tervezők.

A metrószerelvény belső tere is igazodik a régebbi Tube-szerelvényekéhez

A vonatok lesznek a Tube-hálózaton az első, teljes hosszukban átjárható vonatok

Az terv elkészítésekor szempont volt, hogy a lehető legnagyobb utasszállítási kapacitás álljon rendelkezésre a megfelelő térrel egyetemben. Ez pedig azt jelenti, hogy bár rendkívül bonyolult volt, de végül megalkották a klimatizált utasteret – a rendelkezésre álló űrszelvény rendkívül kicsi – és arra is ügyeltek a méretezésnél, hogy a vonatok ajtajai sokat lesznek nyitva, tehát ennek megfelelően szerkesztették a rendelkezésre álló helyet. Ráadásul az új vonatok lesznek a londoni mély(ebb)vezetésű vonalakon az első, teljes hosszukban átjárható szerelvények. Erre úgy nyílik lehetőség, hogy a kocsik tömegének csökkentése érdekében a némileg nehézkesebben karbantartható, ám nyugodtabb futást is biztosító Jacobs-forgóvázakat alkalmazzák majd a kocsiknál.

A vonatokban számos olyan megoldás visszaköszön, amelyeket a Siemens a müncheni C2-es metrók esetében alkalmazott először: a LED-soros ajtószél vagy éppen a felszálló előterek körkörös dizájnja
(grafika: Transport for London)

Mozgóképes látványterven az új szerelvény

A Transport for London részéről azt is elmondták, hogy az új vonatok tervezésekor szempont volt az is, hogy a jövőben akár teljesen automatizált üzemben is közlekedhessenek a járművek – erre legkorábban 2027 körül kerülhet sor a jelenlegi tervek szerint.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. nagyon nagy munka lenne, akár lefelé ásva, kibővíteni az alagutakat normálprofilra? Berlinben is van ebből gond, ha jó tudom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen. Ráadásul az alagút és a város adottságai miatt sem lenne megoldható. Alignem, mint pl. Berlinben számos aluljáró, stb. is hátráltatná ezt a lehetőséget. De Berlinben nem csak lefelé, hanem széltében is bővíteni kellene a lyukat és ez főleg nehézkes.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.