2014. 11. 27.

Menetrendváltás Svájcban

Svájcban is életbe lép majd decemberben az új menetrend. A helvéteknél a változások java része inkább a gördülőállományt érinti, komolyabb átszervezésre csak később, a Gotthard-bázisalagút átadása után kell számítani.


A december 14-én életbe lépő vasúti menetrend Svájcban főleg a járműgazdálkodás területén hoz majd újdonságokat, de több vonalon azért bővítik majd a kínálatot – ezen felül pedig a jegyértékesítési csatornákat is bővítik majd, hiszen az SBB mobilalkalmazásán keresztül elérhető jegyek kínálata is bővül majd.
Nyugat-Svájcban elsősorban a regionális forgalomban bővítését tapasztalhatják az utasok. Fribourg/Freiburg térségében, Freiburg és Romont között hétköznapokon új elővárosi viszonylatot szerveznek, éppúgy, ahogy Freiburg, Payerne és Yverdon-les-Bains között is. A térség buszhálózatát és annak menetrendjét is az új vasúti hálózathoz igazítják majd. Ezen kívül pedig Fribourg/Freiburg Poya megállóhelyet is üzembe helyezik.
Ezen kívül Bern térségében az egykori Bern Ausselhollingen SBB megállóhely helyett épített Bern Europaplatz megállóban is megállnak az S1-es viszonylat járatai.
Az SBB az új járművek forgalomba állításával igyekszik javítani a vonatok pontosságán is: Bern és Biel/Bienne között új emeletes motorvonatok járnak majd, ezen felül pedig a korábbi évekhez hasonlóan egyes járatokat emeletes IC-ingák teljesítenek majd ezen a viszonylaton.

Az emeletes IC-ingák Bern térségében az új menetrendi évadban is közlekednek majd regionális járatként

Zürich elővárosában az eddigi pozitív tapasztalatok alapján megcserélik az S7-es és az S14-es viszonylatok járműveit az S5-ösökkel, valamint az S6-os vonalon közlekedő járművek is helyet cserélnek az S8-as vonalon közlekedő járatokkal. Így a Siemens gyártotta RABe 514-es sorozatú emeletes motorvonatok az S7-es, az S8-as és az S14-es vonalakon járnak majd, míg többi vonalon elsősorban a hagyományos emeletes ingaszerelvények járnak majd. Ezen felül a zürichi térségben már csak finomhangolások lesznek, hiszen a Durchmesserlinie június 15-i átadása miatt már a nyári menetrend életbe lépésével átszervezték a térségben az elővárosi vonatok közlekedési rendjét.

A zürichi S8-as vonalon már most is a Siemens motorvonatai járnak, a kedvező tapasztalatoknak köszönhetően további vonalakon cserélik meg a járműveket

A dél felé tartó utasokat segíti majd, hogy a Gotthard-vonalon járnak decembertől az SBB ETR 610-es sorozatú Pendolinoi. A „Cápaorrú” járművek korszerűbbek, kényelmesebbek a most itt közlekedő ETR 470-eseknél. Ezzel a lépéssel elkezdődött a generációváltás a Gotthard-vonalon, amelynek a vége majd a Stadler-féle EC250-es motorvonatok szolgálatba állítása lesz. Az ETR 470-esek így helyet cserélnek az újabb vonatokkal és a régi szerelvények közlekednek majd a Simplon-alagúton át.
Milánó felé általában bővítik a kínálatot, hiszen május 1-jét október 31-éig itt rendezik majd a világkiállítást is – az olaszországi eseményre az SBB is készül számos mentesítő járattal. Összesen mintegy napi 2500 további férőhelyet biztosítanak a napi négy-öt mentesítő vonaton, amelyek az ország számos városából indulnak majd a kiállítási területhez közel eső Rho Fiera Milano pályaudvarra. A világkiállításhoz kapcsolódik, hogy Svájcban a belépőjegyeket kizárólag az SBB-nél lehet megvásárolni a pénztárakban, telefonon vagy az interneten megrendelve.

Az ETR 470-esek a Gotthard helyett a Simplon felé járnak majd. Képünkön még Milánó felől a Gotthardbahn mentén fekvő Bellinzona állomására jár be egy ETR 470-es szerelvény
(fotók: Halász Péter)

Az Olaszország és Svájc közötti forgalomban kis korrekciónak számít, hogy a reggeli EC 37-es tehermentesítésére szombatonként új IR-vonatot indítanak majd a genfi reptértől az olaszországi Domodossolába, így a helyi utasokat elsősorban erre a járatra tereli majd a vasúttársaság. A helyi forgalomban változás, hogy a Simplon-vasúton az ott zajló felújítási munkák miatt a vonatok lassabban közlekednek majd. Viszont a csatlakozások biztosítása érdekében Leuk állomáson az eddigi óránként egy helyett két IR-vonat áll majd meg és itt biztosítják majd a Regioalps-vonatokra való átszállást Visp felé, ahonnan pedig az utasok Bernbe utazhatnak tovább.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy az SBB a mobilalkalmazásában elérhető jegyek kínálatát bővíti: minden nap egy 100 ezer darabos kontingenst biztosítanak majd az olcsó menetjegyekből – a pénztárakban már november óta elérhető ez az ajánlat.  Ez körülbelül 50%-os megtakarítást jelent a normál menetjegyekhez képest. A jegyárakból további kedvezményt kapnak a Halbtax-szal rendelkező utasok is. Ezt az ajánlatot egyébként a szintén a menetrendváltással érvénybe lépő új, drágább tarifák ellentételezésére hívták életre.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. És mi a helyzet kisvasút-fronton? Svájcban tulajdonképpen az sokkal izgalmasabb kérdés, hiszen a vonalak többsége kisvasút (még ha km-ben és utaskm-ben alul maradnak is).

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.