2014. 12. 14.

Adventi különvonatok, veterán újonccal

Ha Advent, akkor különvonatok Bécsbe - ez a képlet az elmúlt években már kőbe vésődött, ám idén még a tavalyi forgatagot is sikerült bizonyos értelemben felülmúlni. Advent második hétvégéjének különvonati programját ezúttal a MÁV-Nosztalgia dobta fel, méghozzá az Árpád-motorkocsi közlekedtetésével; az igazi csemegét Bécsben vasútfotósok hada várta, és mi is beálltunk az egyik fotósorba.



A Magyarországról Bécsbe közlekedő adventi mentesítő- és különvonatok köre évről-évre bővül, és idén sikerült még egy lapáttal rátenni a kínálatra. A legerősebb nap hagyományosan advent második hétvégéjének szombatja, ilyenkor a dupla Railjet-egységek mellett hagyományosan útnak indul a MÁV-Nosztalgia monstre, 17-18 kocsis különvonata, valamint az elmúlt években már szokványossá vált az újabban Advent EC néven futó MÁV-START mentesítővonat is. Sőt, a tavalyi hagyományt folytatva a Millenium Utazási Iroda is kibérel egy rövid szerelvényt a Starttól, melynek végállomása szintén a bécsi Westbahnhof. Ahol egyébként akkora a sürgés-forgás, hogy késő délután a békeidőben szokványos állomási technológiát is teljesen át kell írni a számos különvonat miatt.
Ezúttal a nyüzgésben egy igazi veteránnak is helyet kellett szorítani: a MÁV-Nosztalgia 80 esztendős Árpád motorkocsija is felkerekedett a nagy útra. Szinte minden vonat jó házzal közlekedik - idén számottevő mennyiségű üres helyet egyedül az Advent EC-n láttunk, míg a szó szoros értelmében vett különvonatok mind telt házasak voltak. Lássuk tehát, mi minden érkezett tegnap Bécsbe!

A sort az Advent EC nyitotta - a penzingi „spotterdomb” pedig napsütéssel várta a vendégeket

Az Advent EC hat kocsija ötféle típusból került ki, a szerelvény végére még egy kissé kopott GOSA-kocsi is jutott

A MÁV-Nosztalgia különvonata mellett a Salzburgból érkező IC545-ös robogott el Penzing állomáson

Az 1116 018-as gépnek ezúttal 18 kocsi jutott, a Nosztalgia ezúttal komoly erőkkel érkezett Bécsbe

Régi és új: míg a fővonalon egy REX dönget Amstetten felé, a penzingi állomás első vágányán már lopakodik az idei adventi forgatag újonca, az Árpád motorkocsi

Az Árpád kibukkan a napfényre; Penzingben komoly fotósorok alakultak ki, a helyi vasútbarátok szinte megszállták az Árpád jó fény mellett fotózására Bécs környékén szinte egyedül alkalmas helyet

A veterán motorkocsira sokan voltak kíváncsiak késő délután is

Indulás hazafelé! Figyelmet érdemel a végzártárcsa elhelyezése, mely újra felveti az örök kérdést: vajon sötétben a működő zárlámpát, vagy a tárcsát lehet hamarabb észrevenni?

A MÁV-Nosztalgia végtelennek tűnő vonatát ezúttal is csak a Westbahnhof leghosszabb peronnal rendelkező nyolcadik vágányára sikerült „cipőkanállal behajtogagtni”

Nem annyira látványos, de mégis komoly újdonság: a MÁV-START Advent EC vonata hazafelé ezúttal más szerelvénnyel közlekedett, mint Bécs felé...

...ugyanis a vonat első MÁV-os és második, cseh vasút kötelékébe tartozó kocsija mögött egy teljes lengyel EC-szerelvény bújt meg. Ez a stokk nem más, mint a holnap reggeli első Debrecen–Bécs Hortobágy EC szerelvénye, melyet éjszaka szerelvénymenetben juttattak Budapestről a cívisvárosba

Kis botlás az utastájékoztatásban: a vonaton rajta maradtak az EC 103 vonatszámon közlekedő Varsó–Villach viszonylatú Polonia EC iránytáblái; vajon ma reggel is ezekkel az iránytáblákkal rajtolt a Hortobágy Debrecenből?

Kakukktojás, legalábbis első ránézésre: MÁV-START kocsik és ÖBB mozdony, méghozzá hegyeshalmi gépcserével - a Millenium utazási iroda vonata több szempontból is kilóg a sorból. Tavaly tíz kocsival és 1144-es géppel továbbítva közlekedett a vonat, idén viszont csak hat kocsival indult útnak

Gyanús sötétség: a MÁV-START 61 55 20-71 020-8 pályaszámú kocsiján sem fűtés, sem világítás nem volt egy műszaki hiba miatt; az osztrák vonatkísérők a kocsi lezárását és pótlását javasolták

Megérkezett a felmentő sereg: az ÖBB egy Bmz sorozatú fülkés kocsit halászott elő a tárolóvágányokról a lezárt kocsi pótlására

Az utolsó pillanatban lefolytatott kocsirendezés után indulásra kész a Millenium Utazási Iroda különvonata - az utasok viszonylag mérsékelt, 20 perc körüli késéssel megúszták a kalandot
(a felvételek a szerző munkái)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.