2013. 12. 16.

Adventi nyüzsgés Bécsben

Az adventi időszakban Karácsonyhoz közeledve egyre nő a tömeg Bécsben – ehhez pedig jelentős mértékben hozzájárul a magyar turisták szokásos rohama is. Az adventi hétvégék már csak ezért is igazi pezsgést és ritka csemegéket hoznak a vaspályákon is. Kattintsanak az elmúlt szombat kavalkádját megelevenítő képriportunkért!



2013. december 14-e megoldhatatlan kihívás elé állította a bécsi vasútbarátokat: annyi érdekes menet volt aznap a nagyvárosban és környékén, hogy képtelenség volt mindent megörökíteni. Ami a belföldi vonatokat illeti, három fő csapásirány volt ezen a napon. Korán reggel, egészen pontosan 6 óra 45 perckor az 52 100-as pályaszámú „Kriegslok” rajtolt az ÖBB Erlebnisbahn főhadiszállásának számító Franz-Josefs-Bahnhofról egy adventi vásárba tartó különvonat, mely Waidhofen an der Ybbs városáig közlekedett. Délután szintén gőzmozdonnyal közlekedett Praterstern állomástól Schönberg am Kamp állomására, szintén a helyi, és egyben a fővárosi lakosok számára különleges karácsonyi vásár megtekintésére. Természetesen Bécs házi múzeumvasútja, a „kertek alatt” futó Kaltenleutgebnerbahn is minden évben kihasználja az adventi időszakot és ezúttal is egész napos, három vonatpáros gőzös üzemnapot szerveztek - egy kis ráadással, melyről alább még lesz szó.

Nemzetközi fronton a magyar kirándulók inváziója dominálta a bécsi síneket, ahogy ezt már megszokhattuk. Az elmúlt években folyamatosan nőtt a kínálat Budapest és Bécs között az adventi szombatok délelőttjén, amely a 9 és 11 óra közötti bécsi érkezés időablakában mostanra már nagyjából 3000 ülőhelyet jelent! A MÁV-START idén (végre) sikeresen „átverte” a dupla Railjet-szerelvények magyarországi közlekedését a szigorú, ám végső soron mégis gumiszabályok betonfalán – a részletekről nemrégiben bővebben írtunk. Azt talán jobb nem is tudni, miféle belső szellemi pankráció árán jutottak idáig a másfél Railjettől – a lényeg az, hogy a START értékesítési szervezete idén jó előre komoly kampányt tudott felépíteni a 60/67 vonatpárokon kínált hétvégi dupla kapacitásra.
További újdonság, hogy a Millenium Utazási Iroda is bérelt egy MÁV-START szerelvényt, melyre ötféle bécsi programvariációval árusítottak jegyeket. A tíz, 20-70-es és 20-71-es középszámú kocsiból álló szerelvény igazi ritkaság volt: ilyen hosszúságú magyar szerelvényt nem látni már Bécsben, főleg nem 1144-es „Porszívó” továbbításával - a menetrend szerinti vonatokon a hegyeshalmi gépcsere már hosszú évek óta ismeretlen fogalom. A MÁV Nosztalgia Kft. pedig a már szokásos módon ismét monstre, 18 kocsis különvonatot indított Bécsbe, mely szinte még a Westbahnhof leghosszabb, 8-9. vágányok közötti peronjáról is lelógott. Ezen szerelvény jelentős része tulajdonképpen hazajött, ugyanis a Nosztalgia élményvonatának gerincét az osztrák Schlierenwagen-ek alkották.

Bécsben igen ritka látvány az ilyen hosszú és egységes megjelenésű magyar vonat: a MÁV-START tíz 20-70-es és 20-71-es kocsijából kiállított, Millenium Utazási Iroda által bérelt különvonat napközben a penzingi tárolóvágányokon élvezte a téli napsütést

Az 1144 057-es „Porszívó” Hegyeshalomtól Hegyeshalomig társa volt a szerelvénynek – itt már a 18:52-es induláshoz betolt szerelvény várja hazafelé tartó utasait a Westbahnhof 8. vágányán

Budapestről érkezett dupla Railjet tekereg a penzingi váltókörzetben – az ominózus közbesorozott mozdony éppen a két világ határán, a kelet felől érkező vonatokat Bécsen körbevivő Verbindungsbahn felől a Westbahnra terelő kitérőn halad át. Képünk a december hetedikei 60-as vonatszámon futó Railjetről készült, a múlt szombati ugyanilyen összeállításban közlekedett

A MÁV Nosztalgia az elmúlt években mindig a RCA egyik Taurusát bérli bécsi élményvonatához. Az idén is ritkaságnak számító hosszúságú szerelvény a bécsi Westbahnhof leghosszabb peronja mellett, a 8. vágányon várja a hazaindulást

Hazafelé is dupla: a jobb oldalon a Münchenből érkezett és Budapestre ezúttal változatlanul, dupla szerelvényként továbbinduló 67-es számú Railjet, míg bal oldali társa Bregenzbe indul hamarosan; a 60/67 vonatpár kihasználtsága szombaton gyakorlatilag 100% feletti volt, mindkét irányban akadtak álló utasok is

Ami pedig a „házi” eseményeket illeti, a tervezett és nem tervezett meglepetéseket egyaránt a Kaltenleutgebnerbahn szolgáltatta. A tervezett meglepetés az volt, hogy az egész napos nosztalgiaüzem első, 10 óra 38 perces meidlingi indulásához a vonat szerelvénye Penzingből a Pro-Lok egyesület égisze alatt meghirdetett különvonatként állt ki. Az útvonal viszont nem a kézenfekvő, Penzing–Speising–Meidling volt, hanem igazi városnéző túrára indult a maroknyi, ám lelkes csapat: a Vorortelinie-n keresztül Heiligenstadt–Handelskai, majd a csak tehervonatok által használt Donauuferbahn-on Praterkai, onnan pedig Simmering–Hauptbahnhof volt az útirány. A szerelvényt a Railprofi oldalunkon már említett 1141-es sorozatú villanygépe (1141.24) továbbította, a fotós megvicceléséről pedig az ÖBB Infrastruktur gondoskodott: a kiszemelt fotóhelyen legutóbbi látogatásom óta eltelt felújítás során kiváló drótkerítést húztak fel – így a fotózás végül egy Mr. Bean jelenetbe illő autósüldözésbe fulladt, a sok szódával fogyasztandó dokumentumértékű kép pedig alább látható.
Ezek után simán zajlott a második felvonás, azaz a 30.33-as újabb fellépése (képriportunk az előzőről itt) a Kaltenleutgebnerbahn-on egy jó kihasználtságú adventi különvonat élén. A továbbiakban viszont nem a fotósnak volt pechje, hanem a vonatnak: alig fél órával azután, hogy Waldmühle állomáson elbúcsúztunk a masinától, a gőzös légsűrítője Perchtoldsdorf állomáson felmondta a szolgálatot. A gépet üzemeltető strasshofi vasútmúzeum személyzete a helyszínen nem tudott életet lehelni a kritikus alkatrészbe, így a két délutáni menet sajnálatos módon elmaradt...

Sikertelen autósüldözés után egy dokumentumértékű kép: a Meidling állomásra tartó különvonatot Wien Matzleinsdorf karbantartóbázis tárolóvágányain „lopja be” az 1141.24-es, ugyanis a villany-gőzös gépcserét a meidlingi állomási vágányok szűkös kapacitása miatt itt a kocsibázison kellett megejteni

Csalóka kép: nem az 1141.24-es füstöl, hanem a mögötte megbújó váltótárs, a 30.33-as gőzös

Itt még akcióra készen a Strasshofból érkezett 30.33-as gőzös, mely rövidesen vonatra jár

Perchtoldsdorf délelőtt: a teljes kihasználtsággal közlekedő szerelvény utasai körében ekkor még sztár volt a kis gőzparipa, mely visszafelé ugyanitt cserben hagyta őket

A kis kávédarálót derekesan meghajtották a Rodaun és Waldmühle közötti kaptatón, így az egykori Neumühle megálló közelében készült képen az egész szerelvény gőz- és füstfelhőbe burkolózott

Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.