2015. 01. 29.

Magángyors a láthatáron – indulhat A Gyorsvonat

Új magánvasúti operátor bukkant fel Németországban: a DerSchnellzug.de oldal azt ígéri, hogy 2015. április 2-ától hétvégente új, magánvasúti gyorsvonatot indítanak Stuttgart és Hamburg között. De ki a vetélytárs?



2015. április 2-án új magánvasúti operátor indítja el járatait Németországban. A DerSchnellzug.de néven futó szolgáltató a „Hanse-Express” nevű vonatával lép piacra. A tervek szerint a járat hétvégéken közlekedik majd és kényelmes fülkés kocsikat kínálnak az utasoknak. Ezen felül külön poggyászkocsi áll majd az utasok rendelkezésére, sőt, a vonatban teljesértékű étkezőkocsi is közlekedik – működő konyhával! A cég honlapján elérhető közlemény szerint a járat a régóta igényelt összeköttetéseket kínálja majd, hiszen a Bréma, Hannover, Göttingen, Kassel, Bebra, Fulda, Würzburg, Lauda és Heilbronn érintésével közlekedő járat olyan eljutási lehetőségeket kínál, amiket a DB AG már jóideje nem.
A vonatok egyelőre csak áprilisban közlekednek, legalábbis csak áprilisi közlekedési napokat hirdettek meg a honlapon. A kocsiosztályokról egyelőre nincs információ, míg a jegyárakról egyelőre csak annyit közöltek, hogy „állandóan alacsony, a kihasználtságtól független” árakat alkalamznak majd.
Jól hangzik mindez, akár a klasszikus InterCity- és gyorsvonatok újraéledéséről is szó lehet, hiszen sok olyan szolgáltatást ígér az új operátor, amit sokan hiányolnak a DB vonataiból: ilyen a fülkés kocsi, a teljes értékű konyhával bíró étkezőkocsi vagy éppen a poggyászkocsi.
Kérdés azonban, hogy vajon kivel szeretne versenyre kelni az operátor? A kínált szolgáltatások alapján legfeljebb 200 km/h-s sebességre alkalmas járműveket vehetnek elő és ugyancsak kérdéses, hogy milyen mozdony húzza majd a vonatokat? A kétszázas tempó már önmagában sem teszi versenyképessé a vonatokat az ICE-kkel szemben; ráadásul pont emiatt közel sem biztos, hogy a nagysebességű pályákon közlekedhet majd a vonat.
Egyes hírek szerint a stuttgarti Schienenverkehrsgesellschaft lesz majd a cég partnere és ez logikus is lehet: az SVG rendelkezik a távolsági forgalomra alkalmas kocsikkal: az étkezőkocsi egy ARmz211.0 sorozatú félétkező lehet; a poggyászkocsi egy BDms272-es; az ülőhelyes kocsik pedig Avmz111.0 és Bm232, Bm234 és Bm238 sorozatú kocsik. Ha a gépet is az SVG adja, akkor az az egykori ÖBB-s 1142 654-es lehet igen jó eséllyel; így legalább 150 km/h-s tempóval közlekedhet majd az új gyorsvonat, ami összeállításában így igazán a régi nyugat-német gyorsvonatok világát idézheti meg egyfajta retro-expresszként, megdobogtatva a vasútbarátok szívét. Az SVG-s szálat erősíti az a tény is, hogy a berlini szilveszteri-újévi ünnepségekre a cég már indított különvonatot és azt az SVG-től bérelték. Mindez persze nem jelenti azt, hogy feltétlenül az SVG-vel működik majd együtt az új operátor.

Menetrendet egyelőre csak az áprilisi, húsvéti időszakra hirdetett a szolgáltató, ez visznt egészen ígéretesnek tűnik. Vajon hogyan tovább?

Leginkább a korábbi InterRegio-vonatok utasai lehetnek a célcsoport ám ezek az utasok igencsak árérzékenyek, könnyen elcsábulhatnak a távolsági buszos szolgáltatók felé. A célcsoport lehet még a rövid pihenésre, hosszú hétvégére utazók csoportja és a heti ingázok sora. Kíváncsiak vagyunk, hogy végül hogyan alakul a távolsági buszok piacára is szemet vető operátor sorsa.
Ráadásul pont a közúti versenytársak miatt gondolta újra a közelmúltban több magánszolgáltató is az üzleti jellegű vonatközlekedését – gondoljunk csak az InterConnex végleges megszűnésére.
Az is kérdéses, hogy anyagilag hogyan alakul a gyorsvonati üzem? Egyes becslések szerint évente 500-600 ezer euró körüli költséget jelent a vonatközlekedés az üzemeltető társaságnak.
A hosszú távú távolsági forgalomban már próbálkoztak többször is a magánszolgáltatók: emlékezetes az InterConnex Rostock és Köln közötti járata, amely néhány hónap múltán megszűnt, itt a bonyolult árképzési és kocsiosztály-rendszer volt az egyik sírásója a szolgáltatásnak. A jelenleg éppen csak vegetáló HKX pedig a megadást fontolgatja: a cég elfogadja a DB AG jegyeit és a regionális közlekedés menetjegyeit is a Köln és Hamburg közötti vonatain. Több olyan operátor is van, amelyik eddig csak ígérgette a színrelépést, de ebből nem lett semmi végül. Mindezek fényében tehát kíváncsian várjuk az új szolgáltató megjelenését.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. „állandóan alacsony, a kihasználtságtól függő” árakat alkalamznak helyett "állandóan alacsony, a kihasználtságtól FÜGGETLEN" árakat alkalmaznak

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.