2015. 01. 21.

Vonatok a LED-falon

Egyre több helyen jelennek meg a vasúti utastájékoztatásban a LED-falak. A korszerű, sokoldalúan használható táblák nem csak az utasoknak jók, hanem a vasútnak is: kevesebbet kell költeni a karbantartásra és mégis sok információt lehet eljuttatni a közönséghez.



Az elmúlt évben jelentette be a lapozós utastájékoztató táblák cseréjét a svájci vasút. Az SBB azóta már fel is szerelte az első korszerű, LED-es berendezést, mégpedig Neuchâtel állomásán. A helvétek a berendezésen a vonatok érkezési és indulási adatai mellett az órát és a kisfilmeket, hirdetéseket is megjelenítenek.

Az SBB összesen 17 állomásra telepít 44 LED-es utastájékoztató táblát

Az SBB összesen 17 állomáson cserélte és cseréli le a táblákat, összesen 15 millió frank értékben. A LED-falakból 44 darabot szereznek be és telepítenek majd. A neuchâteli berendezés tesztként is szolgál: az utasok visszajelzései alapján február végén kalibrálják be a színeket, a szövegeket és azok méretét – ígéri az SBB. Az így kialakult végleges képnek megfelelően telepítik majd a többi táblát.

Az új berendezésen a megszokott információk mellett számos más jelzés is megjeleníthető. A neuchâteli berendezésen próbálják ki az új rendszer beállításait és a tapasztalatok fényében alakítanak a táblákon
(fotók: SBB)

A svájci vasút közlése szerint a régi, lapozós tábláknál egy-egy mezőben csak mintegy 80 lap, azaz ennyiféle információ fért el. Ráadásul nem tudtak olyan gyorsan reagálni, mint azt szerették volna, hiszen fix, a lapokra festett szövegek álltak rendelkezésre. A mostani berendezések segítségével azonban a haváriahelyzeteket is könnyebb kezelhetik, illetve a vonatforgalom sűrítése esetén további felületek is rendelkezésre állnak az érkező és induló vonatokról szóló információk megjelenítésére.
A LED-falakat nem csak az SBB használja az utastájékoztatásban: a frissen átadott bécsi főpályaudvaron is ilyen technológiával készült el a nagy, központi összesítő tábla, amely rendkívül impozánsan néz ki a pályaudvar csarnokában.

LED-fal a bécsi Hauptbahnhofon
(fotó: Halász Péter)
Mindeközben a MÁV-csoport inkább a kisebb méretű TFT-monitorokban látja a jövőt a lapozós táblák is, ahogy ezt láttuk Debrecen példáján is, ahol a pergőlapos Pragotron-tábla helyett két monitort szereltek fel. Hasonló a helyzet a Keleti pályaudvaron is, ahol ráadásul a vágány végi táblákban nem egy, hanem mindjárt három kijelző van – ezeken felül pedig a pályaudvar több pontján is üzemel a meglévőktől külön telepített „havária-kijelző” is.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. A bécsi Hauptbahnhofot mikor fogjuk mi utólérni....Kb űrtechnológia a Keletihez képest

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én (mint bécsi) meg Budapestet irigylem, hogy nem bontották le a gyönyörű eredeti pályaudvarokat... Ugyanis Bécsben is volt három még a monarchia idejéből származó pályaudvar: A Nordbahnhof, a Westbahnhof és a Südbahnhof.

      Képek:
      Nordbahnhof: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Nordbahnhof_Ansicht_1900.jpg
      Westbahnhof: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Franz_Xaver_Sandmann_001.jpg
      Südbahnhof: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Wien_suedbahn_1875.jpg

      Törlés
    2. Azért ne felejtsük el: a pályaudvarok egyike sem üzemelt már a II. Világháború után a képeken látható formájukban.

      Törlés
    3. Persze hogy nem, de legalább a Nord- és a Südbahnhofot minden további nélkül rekonstruálni lehetett volna, mert statikailag rendben voltak a bombázások után is.

      Törlés
    4. Sőt, a helyettük épített, műemléki védettségű épületet is sikerült elbontani.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.