2015. 04. 28.

Jöhetnek a holland FLIRT-ek

Összesen ötvennyolc FLIRT-motorvonatot rendelt a Stadler Railtől a holland vasút, az NS. A 2016 végétől forgalomba álló vonatok az országban mindenhol jelen lesznek. Komoly fegyvertény ez a Stadlernél, hiszen a korábbi „udvari szállító” utódját is sikerült kiütni a nyeregből.



Eleddig a Stadler Rail nem volt túl sikeres a hollandoknál, néhány magánvasúti szolgáltatónak tudtak csak a GTW 2/6-os és GTW 2/8-as motorvonatokból néhány példányt eladni. Azonban az állami cég, az NS eddig nem rendelt a svájci gyártótól, hiszen járműparkjának gerincét a korábbi udvari szállító, az aacheni Talbot és utódja, a Bombardier járművei adták. Ám most a svájciaknak sikerült a holland piacra is betenni a lábukat: ötvennyolc FLIRT-motorvonatot rendelt az NS összesen 280 millió euró értékben.
A szerződéseben kikötött rövid szállítási idő komoly kihívás a Stadlernek, de ahogy a MÁV-START és a GYSEV FLIRT-jeinél is láttuk, nem akadály számukra a gyors teljesítés annak ellenére, hogy számos alkatrészt külső beszállítótól kell megrendelni és ezek szállítási határideje is sokszor több akár egy év is lehet.
Peter Spuhler, a Stadler Rail első embere és tulajdonosa a megrendelés kapcsán úgy nyilatkozott, hogy büszke a cégének munkájára, hiszen így most már 1094 FLIRT-motorvonat közlekedik szerte a világon, ami ékes bizonyítéka a Stadler Rail fejlesztő munkájának és a vállalt feltételek pontos teljesítésének.

A fényezés látszólag, mint a MÁV-START-é: de megnyugtatunk mindenkit, nem az NS nyúlta le a magyar színtervet, hanem fordítva történt, hiszen hasonló gúnyában szolgálnak a 2007-től forgalomba állított Siemens-Bomberdier SLT motorvonatok is a holland vasútnál
(grafika: Stadler Rail)

Az 58 motorvonat közül 33 darab három-, míg 25 négyrészes változatban épül majd. A szerelvények a FLIRT-eknél megszokott, nagyvonalú, világos, átlátható utasteret kapják majd, jelentős méretű többcélú térrel és akadálymentes WC-vel. A kocsiszekrényeket alumíniumból gyártják, a könnyű járművek a korábban használt vonatokhoz képes sokkal kisebb energiaigénnyel bírnak. A vonatokat felszerelik a holland vonatbefolyásoló rendszerekkel, az ETCS fedélzeti egységeinek beépítésére pedig előkészítik a járműveket. A vonatok a FLIRT 3-asok új orrát viselik.
A négyrészes vonatban 32 elsőosztályú és 170 másodosztályú ülőhely, valamint 12 lecsapható ülés és 26 támaszkodó hely várja az utasokat; a háromrészes esetben pedig 32 elsőosztályú és 114 másodosztályú ülőhelyet, 12 lecsapható ülést és 20 támaszkodó helyet kért az NS a 160 km/h engedélyezett legnagyobb sebességű motorvonatokban.
Az NS korábban hasonló célra, azaz az elővárosi és regionális forgalomra a Siemens és a Bombardier konzorciumától rendelte meg a német 425-ös sorozatú motorvonatokkal szoros rokonságban álló SLT sorozatot, amelyet négy- és hatrészes kivitelben 2007-től állítottak forgalomba. Nemrégiben pedig a spanyol CAF-tól rendeltek több mint száz villamos motorvonatot a holland vasútnál.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.