2015. 05. 19.

A németek segítenek?

Érdekes lépésre szánta el magát az SBB: a mozdonyvezetők létszámhiányát kölcsön-vasutasokkal oldanák meg Svájcban: külföldről, elsősorban Németországból várnak jelentkezőket, akik átmenetileg segítenének az SBB-nek.





Mintegy negyven mozdonyvezetőre lenne szükséges sürgősen az SBB-nek a sajtóhírek szerint. Ennek érdekében a mozdonyvezetők „bérbeadásával” foglalkozó MEV Schweiznek adott megbízást a szövetségi vasúttársaság, hogy toborozzon képzett mozdonyvezetőket. Sem a cég kiválasztásakor, sem pedig az egyes emberek kiválasztása során nem lesz lehetőség nyílt pályázásra, erre ugyanis nincs idő, a lehető legrövidebb időn belül eredményt kell felmutatni.
Az SBB egyik szóvivője, Danielle Pallecchi a Neue Züricher Zeitung számára megerősítette az értesüléseket. A folyamatosan emelkedő személyzeti igények miatt most első körben, gyakorlatilag azonnal szüksége van az SBB-nek mozdonyvezetőkre, akik rendelkeznek svájci vizsgákkal is. Pallecchi hozzátette: a számos vágányzár és az ETCS Level 2 bevezetésével szükségessé vált oktatások miatt is nő az SBB személyzetigénye.

SBB-s mozdonyvezető igyekszik a munkába Zürichben. Kevesen vannak, szüksége van az SBB-nek a német segítségre

A felmérések szerint elsősorban németországi mozdonyvezetők jöhetnek szóba az SBB-nél, ám nem cska azért, mert itt viszonylag sok járművezetőnek van svájci vizsgája, hanem azért is, mert a helvétekkel szemben a személyzeti piac jobban pörög Németországban, a munkanélkülivé váló mozdonyvezetők szinte azonnal találnak állást, tehát jól esélye van a svájci munkavégzésnek, ha megfelelő ajánlatot tesznek. Az SBB egyébként megvédte az MEV Schweiznek adott megbízást azzal, hogy normális esetben mintegy egyéves iskola szükséges a mozdonyvezetéshez Svájcban, ám az MEV segítségével könnyebben találhatnak már vizsgázott dolgozókat, akinek csak típusismereti képzésen kell esetleg résztvenniük.
Az SBB-nél egyébként jelenleg mintegy 3000 mozdonyvezető dolgozik, akik képzését a vasúttársaság maga szervezte meg. Ám elismerik: a közelmúltban ők is hibáztak, amikor az egyszerre indított, két évvel korábbi képzéseken négy vagy hat párhuzamos „osztályt” szerveztek és ezekbe mindössze csak 12-12 jelöltet vettek fel. Ma már látszik, hogy ez kevés volt.

Korábban kevés képzést indítottak el, most viszont már látszik: kevés a mozdonyvezető Svájcban, külföldi segítség kell, hogy fenntarthassák a színvonalat

Korábbi írásunkban már említettük: az SBB mozdonyvezetői meglehetősen jól keresnek: heti 41 órás munkahét mellett átlagosan bruttó 7000; nettó 5400 frank, azaz bruttó 1,785 millió; nettó 1,3 millió forint körüli összeg a bérük a különféle pótlékok nélkül. Ezen felül évi 26 nap szabadság is jár a dolgozóknak. Ám fontos hozzátenni, hogy a személyzethiány miatt komoly mennyiségű túlórát kell teljesíteniük a mozdonyvezetőknek és a nyugdíjba vonult vezéreket is örömmel várja az SBB. Ám az öreg vezéreknek biztosítani szeretnék azt, hogy ők válogassák meg a vonataikat, hiszen ők sokszor csak hobbiból, elhivatottságból jönnek vissza, ezt pedig az SBB-nél is méltányolják.

A nyugdíjból visszatérő mozdonyvezetők is segítséget jelentenek, még akkor is, ha az ő esetükben az SBB méltányolja a visszatérést és válogathatnak a vonatok közül, nyilván ésszerű határok között
(fotók: Halász Péter)

Ám a svájci vezérek féltik az állásukat a külföldiektől és nem mindenki nézi örömmel a külföldi munkaerő alkalmazását: sokan attól tartanak, hogy a bérszínvonal csökkenhet majd az „olcsóbb” munkaerő megjelenésével, hiszen a németek esetében a mozdonyvezetői fizetés kisebb általában és bizony a svájci színvonal alatti ajánlattal is jól járhat már egy németországi munkavállaló.
Ám itt tesszük hozzá: Németországban, főleg az állami vasúttársaságnál, a DB-nél most is munkaerőhiány van, így érdekes helyzetet hozhat az SBB mostani döntése.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.