2014. 12. 03.

Vezérhiány az SBB-nél

Komoly mozdonyvezető-hiánnyal nem csak a német vasút, hanem a svájci is küzd. A napi szolgálatból egyes helyeken legalább ötven vezér hiányzik, így csak feszesen van meg a személyzet létszáma, ha egyáltalán. Az ok állítólag az, hogy nem becsülik a mozdonyvezetőket és a munkájukat.



A svájci élet sem fenékig tejfel, ez bizonyos. Ezúttal a Sonntagszeitung adott hírt arról, hogy az SBB-nél egyes szolgálati helyeken naponta akár félszáz mozdonyvezető is hiányzik a teljes létszámból. A vezérek iránti igényeket pedig már jó ideje alulbecsülik a humánosok, két éve folyamatosan sokkal kevesebb új járművezető kerül a vasúthoz, mint amennyire szükség lenne.
Bár vannak olyan lehetőségek, amelyekkel rövid távon megoldhatók a problémák, ezeket állandósítani azonban nem célszerű, mert a túlórák, a kevesebb szabadnap hosszú távon meghozza a hatását: még többen vándorolnak majd ez az SBB-től.

Hiányoznak a mozdonyvezetők az SBB-nél: alulméretezték az utánpótlást és sokan mennek el a cégtől nyugdíjba vagy egy jobb állásajánlat miatt

Az SBB a mostani elképzelései szerint szeretné visszacsábítani a korábban a vállalatot elhagyó járművezetőket. Egyrészt a részmunkaidős foglalkoztatás bővítésével szeretnék lehetővé tenni, hogy valaki a családja mellett vagy éppen másik munkahelye mellett vezethessen és ezen felül pedig terítéken van az is, hogy a nyugdíjas munkatársakat visszahívják dolgozni, természetesen megfelelően vonzó fizetés mellett. Ráadásul a társasági szabályozások szerint mozdonyvezetői vizsgára kötelezett munkatársakat is jobban bevonják majd a napi munkába, sokkal többet kellene majd nekik is vezetniük a mostaninál. Ez azonban csak rövid távon jelent megoldást, gondoskodni kell az utánpótlásról is, így mindenképpen megfelelő munkakörülményeket kell biztosítani az újonnan érkezőknek is. Kérdés azonban, hogy találnak-e megfelelő mennyiségben érdeklődő járművezető-jelölteket? Ugyanis pont a bizonytalan és rugalmatlan időbeosztás nem igazán vonzó a mai fiatalok számára – vélik sokan.

Vonatok még nem maradtak el a mozdonyvezető-hiány miatt, mert még elviszik a szabadnapos vezérek a szolgálatokat, de ez nem hosszú távú megoldás
(fotók: Halász Péter)

A Verband Schweizer Lokomotivführer und Anwärter, azaz a svájci mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet szerint már jó ideje látszott, hogy ez lehet az SBB politikájának eredménye. A mostani lépések csak felületi kezelések, a probléma gyökerét – az utánpótlás hiányát – nem szüntetik meg, fogalmazott az érdekvédők elnöke, Hubert Gieger.
Az érdekvédő elmondta: odáig még nem fajult a helyzet, hogy vonatokat kellett volna lemondani, ugyanis a vasutasok mindig elvitték az üres szolgálatokat a szabadnapjuk helyett, ám ez hosszú távon nem jelent megoldást. Több mint száz dolgozó adott hangot már ennek az áldatlan állapotnak az SBB belső fórumain. Reto Schärli, az SBB szóvivője azonban jelezte: a vezetőség már elnézést kért az érintettektől és igyekszik helyre tenni a szolgálati beosztást.
Mindazonáltal fontos tudni: a svájci mozdonyvezetők meglehetősen jól keresnek: heti 41 órás munkahét mellett átlagosan bruttó 7000; nettó 5400 frank, azaz bruttó 1,785 millió; nettó 1,3 millió forint körüli összeg a bérük a különféle pótlékok nélkül. Ezen felül évi 26 nap szabadság is jár a dolgozóknak.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. milyen képzettség kel hozzá?
    Én hajlandó vagyok 41 órát dolgozni, ha muszáj.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudj németül meg tudj mozdonyt vezetni :D

      Törlés
    2. Alighanem célszerű a német mellett a francia és/vagy az olasz nyelv ismerete is. :)

      Törlés
  2. Egyelőre a német nyelvvel vannak problémák...

    VálaszTörlés
  3. németül tudok viszonylag, a franciát meg fel tudnám hozni :)
    de valóban, értelmesebb lett volna úgy feltenni a kérdést, hogy hol van vagy hirdetnek-e mozdonyvezető-tanfolyamot, mert ahhoz nem értek :(

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.