2015. 05. 01.

Éljen május 1-je!

Miközben Magyarországon vagy éppen a volt szocialista országokban felvonulásokat rendeztek május 1-je alkalmából, addig Bécsben, amely hagyományosan baloldali város, szintén felvonulásokkal ünnepelték a munka ünnepét. Ám ennél egy picivel többel a villamosok is beszálltak.




Ma már csak emlék, de nem olyan régen még igazi hagyomány volt a „Maischmuck” – nem csak Béscben, hanem szerte Ausztriában, ám a legnagyobb hangsúlyt mégis a hagyományosan „vörös” fővárosban kapta. 1998-ig ugyanis – lehetőséget teremtve a munkásoknak az ünneplésre – május 1-jén délelőtt csak az éjszakai járatok közlekedtek, a nappali járatok hagyományosan délután kettő óra körül indultak csak el. A hagyománynak azonban nem csak a késői üzemkezdet volt része, hanem az is, hogy 1919-től egészen 1998-ig az egyes vonalak első kocsija különleges díszítést kapott.

1981. május 1-jén a 132-es számú C1-es motorkocsi és a 1532-es számú c1-es pótkocsi volt az első forgalmi kocsi a 46-os vonalon. Nem mellesleg ezen a vonalon búcsúzott ez a típus 1996. december 20-án
(fotó: Karl Holzinger, forrás: sehr.org)

A díszítést mindenkor az adott viszonylatra elsőnek kiálló kocsi kapta. A virágdíszbe borított villamoskocsik így rótták a köröket május 1-jén, sokszor feliratokkal kibővítve – ezek közül a legtöbbször a „Hoch 1. Mai!”, azaz az „Éljen május 1-je!” fordult elő, bár nyilvánvalóan kihasználták korábban a különféle politikai pártok is kihasználták időről időre a lehetőséget a megnyilvánulásra.
A díszítés, a „Maischmuck” azonban 1998 óta már múlté, 1999-ben már a közlekedés a megszokott ünnepnapi rend szerint folyt, a díszített villamosok menetrendszerűen nem közlekedtek.

Szintén 1981. május 1-jei ez a kép: a 22-es vonalra a 4814-es E1-es motor- és az 1007-es c2-es pótkocsiból álló szerelvény éppen kigurult a Vorgarten kocsiszínből. Nem mellesleg a 22-es villamos ekkor a Praterstern és Kaisermühlen között közlekedett a Reichsbrückén át, miután az U1-es metró belvárosból a Pratersternig tartó szakaszának átadásával a B és a BK viszonylat megszűnt
(fotó: Karl Holzinger, forrás: sehr.org)
A május 1-jei díszítés korábban nem csak Bécsben, hanem számos másik közlekedési cégnél is divatban volt. Az ÖBB-nél is rendszeresen kaptak virágdíszt és május 1-jét éltető feliratokat a vontatójárművek, de ez a hagyomány valamivel korábban kiveszett a nagyvasúton.
1990. május 1-jén a a 1141.21-es Staniach-Irding állomáson várja az indulást vonatával
(fotó: E-Lok-Woife, forrás: DSO)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.