2015. 09. 03.

A Keleti nyitva, de Európa felé zárva

Igen drasztikus lépésről adott ki szűkszavú közleményt a MÁVINFORM. A MÁV-csoport nevű konglomerátum ugyanis jelezte: további intézkedésig nem indul vonat Budapestről Nyugat-Európába.






A MÁVINFORM aláírásával, a MÁV-csoport által kiadott közleményt ezúttal szó szerint idézzük:
A vasúttársaság a vasúti közlekedés biztonsága érdekében úgy döntött, hogy mostantól további intézkedésig nem közlekedteti a Budapestről Nyugat-Európába tartó közvetlen járatait.
A nemzetközi jegyeket a menetrend szerinti belföldi járatokon elfogadják.
Értesüléseink szerint 07:20-tól döntöttek így, de a 07:25-ös EC 172-es még elindult Hamburg-Altona pályaudvar felé. A Berlinből érkező EN 477-es viszont már Vácon lemondásra került, illetve egész pontosan a vonat utasait leszállították és szerelvénymenetben jött be Budapestre a vonat. Az intézkedésről semmilyen más részletet nem közölt a MÁV-csoport, így azt sem tudni, hogy részükről mi tartozunk „Nyugat-Európa” fogalmába vagy éppen melyik vonatokat mondják le pontosan? Ellentmondásosak a hírek annyiban is, hogy várhatóan a Dacia nemzetközi gyorsvonat a Keleti pályaudvar érintése nélkül közlekedik majd és ugyanúgy úton van Bécs felé az EC 142-es számú vonat is, igaz, „biztosítóberendezési hiba” miatt majd' háromnegyed órás késéssel.

A soproni IC szerelvényére felkapaszkodó menekültek a Keleti pályaudvaron
(fotó: Balogh Zoltán / MTI)
Nyilván a Keleti pályaudvar környékén kialakult helyzet miatt tettek így, ám ez a lépés komoly érvágás mindenki számára, arról nem is beszélve, hogy az ország elvágása Nyugat-Európától szimbolikus értékű. Az intézkedés egyébként is hibás döntés, hiszen a békés és jogosan utazni kívánó polgárok számára a mostani helyzetben is biztosítható lenne a vasúti közlekedés más pályaudvarok használatával, illetve az eddigi biztonsági intézkedések megtétele mellett. Azonban láthatóan ez senkinek sem célja. Ahogy az sem, hogy az utasokat érdemben és részletesen tájékoztassák.
Elgondolkodtató az is, hogy vajon miért csak a nyugat-európai nemzetközi vonatokat állították le? Hiszen, ha a vasúti közlekedés biztonságának szavatolása a cél, akkor éppúgy érintett a belföldi távolsági és az elővárosi forgalom is, amely késésekkel és a tömeg miatt komoly fennakadásokkal, de még működik a Keleti pályaudvaron.
A MÁV-csoport indoklása a vonatközlekedés biztonságának fenntartására vonatkozóan azonban minden tekintetben hibás. A pályaudvaron – érdemi tájékoztatás hiányában – a menekültek a belföldi vonatokat rohamozták meg. A vonatközlekedés biztonságát sehogy sem lehet szavatolni. A Keleti pályaudvaron jelenleg elsősorban a csarnokbeli vágányokon kritikus a helyzet, ám egyelőre nem történik változás.
Váczi Viktor, a MÁV-csoport mostanában sokat szereplő „helyettes szóvivője” azt bírta nyilatkozni eközben az MTI-nek, hogy a vonatok a határállomásokról indulnak „külső vasúttársaságok” gondozásában – legyen ez bármi is. Nyilván arra gondolt, hogy Szobtól és Hegyeshalomtól a ZSSK, illetve az ÖBB közlekedteti a járatokat. A szobi átmenet kapcsán azonban kérdéseket vet fel az, hogy az üzemváltó állomás eddig is Štúrovo (Párkány) volt a szlovák oldalon.
Az ÖBB részéről megerősítették a hírt: a nemzetközi vonatok Ausztria felől csak Hegyeshalomig közlekednek. Az nem egyértelmű, hogy a korlátozás az Euregio-vonatokat is érinti-e, vagy csak a távolsági járatokat?
A Keleti pályaudvar csarnokvágányait, a 6-9. vágányokat fél tizenegy előtt nem sokkal lezárta a vasúttársaság, nyilvánvalóan azért, mert a pályaudvarra beözönlő emberek a peronok mellett a vágányokon is várják azt, hogy végre induljon vonat Nyugat-Európa felé.
A RegionalBahn oldalain a további fejleményekről lehetőségeink szerint tájékoztatást adunk majd.

Halász Péter
megjelent: 2015. szeptember 3., 08:39
frissítve: 2015. szeptember 3., 10:24

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.