2016. 01. 28.

„Piritóshoz” „toastkenyér”

Hivatalosan is bemutatta a Siemens és a Stadler Rail a berlini gyorsvasútra szánt új motorvonatok látványtervét. A vonatok 2020-tól jelennek meg a síneken és a gyártók remélik, hogy további szerelvényeket is rendel majd a DB AG, ha a hálózat többi részének üzemeltetését is megnyeri.



A hagyományos és a modern megoldások jellemzik az új berlini S-Bahn-szerelvényeket, amiket a Siemens és a Stadler konzorciuma szállít majd és 2020-tól állhatnak szolgálatba. A tervek szerint a vonatok két- és négyrészes formában állnak majd szolgálatba és így rugalmasan tudja majd követni az operátor az utazási igényeket is.
A berlini, nem éppen kíméletességéről ismert köznyelv persze máris elnevezte az új vonatokat: miután a 480-as sorozatú szerelvények rácsos szellőzőik miatt és több tűzeset okán a „Toaster”, azaz a a „Piritós” becenevet visik, elmondható, hogy az új szerelvények beszerzésével végre lesz megfelelő formájú kenyér is a pirítóhoz. A szögletes formavilágú, várhatóan 483-as sorozatú motorvonatok ugyanis már most a „Toastbrot”, azaz a „Toastkenyér” néven váltak ismertté.
A vonatok szokatlannak tűnő külsejét már ismerjük (lásd nyitóképünket), a belső tér megjelenésére azonban érdeklődve vártunk. Látszólag sok újdonság nem lesz...
A képeken apró baki a nyitott billenőablak, hiszen a 483-asok lesznek az első, klimatizált S-Bahn-szerelvények Berlinben

A moduláris felépítésű vonatok teljes hosszukban átjárhatók lesznek majd. Újdonság, hogy reteszelhető ajtók teszik lehetővé, hogy adott esetben – műszaki hiba vagy rongálás miatt – egy-egy kocsit lezárjanak az utasforgalom elől, míg a többi kocsi nyitva marad az utasok számára. A kerekesszékkel utazó utasok számára a járművezetők közelében jelölnek ki helyet, így a vonatszemélyzet szükség esetén gyorsan tud segíteni a ki- és beszállításban.

A tágas többcélú tér közel lesz a vezetőállásokhoz, így az elől felszálló utas könnyen elérhető a járművezetőt, ha szükséges a segítség számára

Az utastér világos, nagyvonalú kialakítású lesz, kellemes környezetet kínálva az utazáshoz. A látványtervek tanúsága szerint az utastér a DB Regio többi motorvonatához hasonló színvilágú lesz. Az utastájékoztatásról minden kocsivégen nagyméretű képernyőkkel gondoskodnak, amelyek felbontásuknak köszönhetően sok és mégis jól olvasható, részletes információt kínálnak majd az utasoknak. Újdonság lesz a városi közlekedésben már ismert „dinamikus vonalcsík”, ahol jelzik a vonat helyzetét az adott viszonylaton, valamint az átszállási kapcsolatokat is ezen keresztül tudatják az utasokkal.

A szerelvények teljes hosszukban átjárhatók lesznek, ami a mai S-Bahn-szerelvények esetében nem feltétlenül triviális

A vonatok hajtását és energiaellátását úgy tervezik, hogy a korábbi években sok gondot okozó téli időjárás se zavarja a vonatokat, megfelelő tartalékrendszerekkel és megfelelően méretezett segédüzemmel rendelkeznek majd. A Siemens az oslói metró számára épített vonatokkal szerzett már tapasztalatokat a kemény teleken, így ezeket is felhasználják majd a fejlesztés során. A villamosfék fejlesztésénél szempont volt, hogy majdnem teljesen az állóhelyzetig hatásos legyen az eszköz, ami fontos a számos megállóval tarkított S-Bahn-vonalakon.

A vezetőállás látványterve

A DB AG, a Siemens és a Stadler között létrejött megállapodás szerint az első rendelés keretében 106 vonatot vásárolnak majd: 85 négyrészes és 21 kétrészes szerelvény épül majd az Ringbahn (S41, S42) és az S46-os, S47-es és S8-as viszonylatok számára, ahol 2020-2023 között állnak majd forgalomba, miután a DB AG jogot szerzett a viszonylatok üzemeltetésére.

A négyrészes vonatok jellegrajzán látszik az üléselrendezés is – a kétrészesek is hasonló kialakításúak lesznek

Az új motorvonatok főbb adatai:
  • Ütközők közötti hossz:
    36800 mm (kétrészes)
    73600 mm (négyrészes)
  • Kocsi szélessége: 3140 mm
  • Kocsi magassága: 3600 mm
  • Padlószint magassága a sínkorona felett: 1000 mm
  • Ülőhelyek:
    80 (kétrészes)
    184 (négyrészes)
  • Állóhelyek száma 2 fő/m2 esetén:
    94 (kétrészes)
    202 (négyrészes)
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 100 km/h
  • Legnagyobb gyorsulás: 1,0 m/s2
  • Teljesítmény:
    6 × 140 kW = 840 kW (kétrészes)
    12 × 140 = 1680 kW (négyrészes)
  • Indító vonóerő:
    104 kN (kétrészés)
    208 kN (négyrészes)
  • Tengelyelrendezés:
    (1A)Bo' + Bo'(A1) (kétrészes)
    (1A)Bo' + Bo'(A1) + (1A)Bo' + Bo'(A1) (négyrészes)
    A vonatokat két- és négyrészes változatban rendelte meg a DB Regio a Siemenstől és a Stadlertől
    (a képek forrása: Stadler Rail / Stadler Pankow GmbH)

    Halász Péter

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése

    Figyelem!

    Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.